få råttorna rumsrena
Jag försöker att få våra råttor att gå och göra sina behov i en låda som jag fyllt med toalätt. Jag har läst att man ska plocka upp allt bajs man ser i buren och lägga i den lådan så det gör jag. Men råttorna verkar uppskatta lådan till att sitta och äta i, ibland vila i osv. dock verkar de inte förstå vitsen med att bajsa just där. Har ni några bra tips till toaträning?
annat än att vara tålmodig och fortsätta att placera bajs kluttar där, tyvärr inte

Och flytta på lådan till det hörn där de oftast kissar och bajsar. När lådan väl blivit indoftad och de känner igen den så vet de vad de ska göra där
Qui dormit, non peccat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ha ett annat material i lådan än i resten :)
Hej, återupptar samma tråd så man slipper skapa en ny :)
Mina råttor är rumsrena och bajsar bara i sin låda i buren. Men kan man göra så att de även kissar där i? Någon som har lyckats med det?
Jag antar att man måste lässa t.ex. kissiga tyger och annat i lådan. Men jag tycker att det luktar så mycket då i rummet. :(
#4 det är lite svårare, jag lyckades nästan.. Det kräver att man är blixtsnabb och flyttar råttan till lådan precis när den skall kissa / har kissat, och även - som du säger - lägger kissiga saker däri. Jag orkade dock inte, tyckte inte det var värt besväret, men jag märkte skillnad under de dagarna jag försökte, hade jag fortsatt och varit mer ihärdig hade det nog lyckats :)
Ett bra tips är att ha en låda precis bredvid stället dem sover på. Våra tott vil nämligen kissa direkt efter att dem har vaknat, och det är verkligen 100% av gångerna som de kissar när de vaknat. Till en början kissade våra alltid på mathyllan, för den var närmast. Nu har vi däremot en kisshylla precis bredvid deras hängmatta så nu kissar dem där. Så så fort totten vaknar så sätt dem på toaletten, så kissar de säkert där också, funkade för våra iaf :)