Skumma "råttuppfödare"?
Hallå! Jag vet att detta kanske inte är något att skriva om, men jag vill nog mest skriva av mig. Jag brukar ofta sitta och öga igenom blocket mest för att jag tycker det är kul och lite sorgligt att se alla djur som säljs där. I några månader nu har jag dock lagt märke till något som jag finner konstigt. En familj, (antar jag) på Östermalm som det står i varje annons, som både uppdateras om och om igen och det läggs ut nya med andra namn men samma bilder. Roland, Anna och Emil och Amalia är några namn jag sett i olika annonser (de är dock från samma familj) och enligt annonserna har dom haft ungar sedan i höstas! Nonstop. Jag vet minst två som köpt av dessa människor och det har varit under väldigt underliga förhållanden. På nyaste bilden har ungarna dessutom en bädd av Hö vilket inte är bra för dem, eller hur?! Jag antar att mitt inlägg egentligen vill säga, stackars dessa råttor som får föda hela tiden? Några av ungarna som köpts från dem har dessutom varit gravida när de flyttat. Är detta en normal grej? Jag blir iaf lite arg och väldigt fundersam. Det finns en hemsida förutom blocket, lillavartan någonting… Hör gärna vad ni har att säga, om ni köpt från dem eller känner dem kanske? Vore intressant iaf :-)

Jag köpte 2 st honor från denna familj I höstas, och Jag var jättenöjd med flickorna ett tag, sen började jag inse att de var väldigt små, och ena tösen var i princip omöjlig att hantera…för ett par veckor sedan blev jag riktigt illa biten i fingret av en av dom, och som ledde till nervskada i det fingret…bara en vecka efter det så bet ena systern ihjäl den andre, och åt upp hennes huvud. "Uppfödaren" till dessa burmestöser verkade inte ha ngn koll alls på sina råttor, och jag fick även hem ohyra med dom
You can't spell Bitchy without Itchy
Omg… Finner inga ord!!!!

Anmäl till länsstyrelsen, och printscreena alla annonser, ta sedan kontakt med skatteverket.
Det krävs tillstånd för att föda upp i så stor skala, mig veterligen, samt att dom antagligen tjänar sig en hacka som dom garanterat inte skattar för.
Om du kollar under skåne på blocket finns det annonser under namnet tamråttor. 50 kr stycket och helfärgade (vita/svarta och ngt mer). Inga bilder eller info, även detta verkar skumt imo.
Jag har också reagerat på just annonserna av "Anna och Emil". De har haft jättefina råttor, bl.a burmeser som jag så länge velat ha… Men jag tyckte att det kändes skumt, trots att jag inte ens mejlat dem. De har verkligen alltid annonser ute på råttungar, och jag fick inga bra vibbar av dem om man säger så, och jag skulle aldrig ens fundera på att köpa en råtta av någon jag inte känner mig helt hundra på. Det verkar sorgligt nog som att dessa personer inte är ett dugg bättre på uppfödning än vad grossister är om man utgår från Itchys inlägg.
Och ja, jag beklagar verkligen, Itchy… Det är fruktansvärt. Ingen ska behöva gå igenom något sådant. Varken råttorna själva, eller människorna som köper dem i god tro.
Jag köpte mina nuvarande samt första råttor från dem. De är ca 4 månader gamla nu och har hittils varit helt underbara. De är jättesociala och mysiga, både mot mig och varandra. De var handtama från start och har inte bitit mig en enda gång. Blir dock skitnervös av att läsa det Itchy skrivit……. 
Hade kontakt med dessa i sthlm. Verkade väldigt skumma när man ställde frågor. Hade inge bra svar och svarade bara undan flyktande på allt. Blev direkt att dissa dom. De har även annons ute konstant. Känns inte helt hundra att alltid ha ungar. Hur hinner de ha koll på hur det går för de sålda ungarna osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ah det är väldigt skumma vibbar man får av dom. Har varit i kontakt med dem en gång i början då som sagt, dom har super fina råttor! Alla färger jag velat ha osv och så bor dom ju nära. Men när jag ringde och sa att jag kunde komma en kväll fick jag prata med mamman, hon hade ingen koll alls och trodde jag ville köpa ett akvarie och när jag sa "eh nej, jag har pratat med er tidigare om råttorna?" Får jag till svar på ett väldigt otrevligt sätt att det kan väl inte hon hålla reda på det är så många som hör av sig osv. Jag var redan i stan då och hon skulle ringa sin dotter som hade hand om råttorna och sen återkomma men det gjorde hon inte så jag kände ännu starkare att någonting är väldigt fel där hemma… Vill som sagt inte köpa råttor man inte har en aning om men om man läser hennes annons står det att det finns härstamningsbevis! Någon som kollat detta å känner igen hennes råttor??

jag lärde mej av det misstaget the hard way, och den kvarvarande systern inväntar avlivning då jag har 0 tillit till henne sedan bettet & hela "incidenten" med hennes syster, och jag kan helt ärligt säga att det är det absolut värsta jag varit med om under mina år som råttägare, men jag tog en chansning & köpte mina 2 söta drömburmeser, men fick istället en mardröm, jag skulle verkligen avråda från att köpa råttor från dessa människor, för man vet aldrig vad som lurar under ett sött råttansikte med söta pepparkornsögon, det kan vara en drömråtta, men även en levande mardröm
Usch! Stackars små råttor!
Att dom sedan äter upp varandra som Itchy sa, de är ju hemskt! Tänk hur dom måste ha haft det hos dom när dom var små, när dom bits och äter varann!
Blir bara så upprörd..!
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Sett den jag också. Det jag reagerade direkt på var galet många färger. jag kör ju inte mycket med färgavel men inte ens jag har sån stor variation, bara det gör att jag ser med lite misstänksam blick och undrar om de är för extremt många råttor eller helt galet avel hit och dit.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
men kan man inte polisanmäla såna här personer! Råttorna verkar inte växt upp under bra förhållanden!
Mvh RåttanElin 
Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3
Jag köpte mina två "vuxna" av dem. Jag är en av dem som fick hem två gravida honor (mina första råttor någonsin) och tyckte då att den ena var rätt aggressiv mot mig. Nu i efterhand är jag säker på att det var pga stressen då hon var höggravid och komma till ett helt nytt ställe osv, men när jag ringde dem för att prata med dem om det, och eventuellt byta råtta var hon (mamman?) väldigt väldigt otrevlig. Jag bad att i så fall själv få välja råtta, då de hade valt ut två åt mig, men jag skulle inte få lov att komma in i lägenheten till dem, och de skulle i så fall välja ut en ny råtta åt mig själva. Väldigt väldigt skumt tycker jag.
Jag är nu väldigt nöjd med mina råttor, trots allt som har hänt, men jag skulle aldrig i livet rekommendera någon annan att köpa från dem.
Men jaha? Så man får inte ens välja råtta själv? :S Då är det rejält skumt och en anmälan kanske borde göras så att någon går dit på en oanmäld kontroll..
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

jag fick inte heller välja råttor, vilket jag oxo tyckte var lite konstigt, men iom att jag redan var stressad så tänkte jag inte mer på det :/
Tycker det är A och O att få träffa och välja råttorna själv, det är ju temperamentet och att man klickar med råttorna som är (bör vara) det avgörande :O
Nej det här låter inte alls som en seriös familj alls när det kommer till råttorna.. Inte för att baktala någon som inte kan försvara sig, för det är oerhört dumt men ni som fallit "offer" för dem, jag anser att ni ska anmäla.
Jag som utböling kan ju inte direkt göra det då jag aldrig ens varit i kontakt med dem..
Nej. Anledningen hon gav mig var "vi har en jätte-voljär med alla råttorna i".
#17 "alla råttorna i" så blandade kön då också eller? Låter ganska logiskt med tanke på att de verkar ha bebisar hela tiden.. :/
#18 Jag vet inte om jag ska vara ärlig. Det var det enda jag fick veta. Hon ville ju lägga på så snabbt som möjligt, det var ju hemskt jobbigt att någon ringde och klagade.
Men om man ska anmäla dem, vart gör man det?
Har också sett deras annonser… Kan man inte anmäla annonsen då? Och skriva vad som (antagligen) pågår? För blocket är väl emot sånt som bryter mot lagen och djurens hälsa… Men man kanske inte kan gå den vägen? Självklart når ju inte anmälan personerna men de kanske stoppar dom att fortsätta med det dom håller på med.
Man anmäler till länsstyrelsen i det län det gäller, så det borde bli länsstyrelsen i sthlm.. http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/djur-och-natur/djurskydd/Pages/default.aspx
Här finns en artikel från djurskydd i fokus på hur man anmäler vanvård av djur:
http://djurskydd.ifokus.se/articles/4d713c42b9cb462244053408-hur-anmaler-man-vanvard-av-djur
En liten tanke allihopa! Alla som känner sig manade kan väl ringa länsstyrelsen och göra en anmälan? Det finns ju kraft i nummer inte så att dom bryr sig om vad en person säger en gång.. Det har iaf jag lärt mig av länsstyrelsen! Jag skulle defo ringa det enda är väl att man behöver en adress? Så dom kan gå dit. Vad tycker ni?
Adressen har jag någonstans, men de lämnar ju aldrig något efternamn.
Nä okej! Fan… Och hittar inte deras nummer på hitta.. Men om man söker pä adressen kanske? Kollat runt å hemsidan också men inga kontakt uppgifter o det är väl om något skumt???
Borde kontakta Skatteverket då dom uppenbarligen driver en verksamhet som inte är laglig, jag tänker bara på djuren men om det är den enda vägen att gå?! Vad gör man… Tycker otroligt synd om råttisarna som säkerligen lever i en enda bur under dåliga förhållanden (jag antar pga det som sagt om dem här) o dessutom kan inte någon av råttorna som fött varit i varken rätt ålder eller vikt då dom verkar poppa ut ungar som maskiner!?

Ni som har adressuppgifter till dessa, PMa mig gärna så jag kan göra en anmälan.
Angående skatteverket så är jag inte helt hundra på vilket eventuellt kontor jag ska kontakta, jag vet att jag försökt hitta det tidigare nämligen och lyckades inte.
Det finns en person på deras adress som heter Anna Caroline, men ingen Roland och ingen Emil. Vill inte skriva adressen här, men har kollat lite. Kan ju vara den personen, men är inte säker.
Varje gång jag sökt på råttor på blocket har jag sett en annons eller två ute från denna familj. Jag söker iofs inte så ofta, men att de alltid finns där har gett mig en varningsklocka. Efter allt jag har läst om nu så är det en självklarhet för mig att inte ta en råtta från dem, speciellt inte om man inte får välja själv! Snacka om att bara se djuren som en vara då och inte ett liv!
Jag ger en ros till den som lyckas anmäla dessa personer, men eftersom jag inte själv haft kontakt och inte vet vart de bor så hoppas jag att ni som vet tar ett krafttag!

#31, men du är säker på adressen? det finns ju ett gäng som varit där, eller ja utanför iallafall, och hämtat råttor. Vi får försöka luska lite i det.
Jag mailade och frågade om jag fick komma och kika, det var inga problem. Dock bor jag för långt bort så kan tyvärr inte det men någon annan kanske kan gå dit och verka intresserad av att köpa
Jag kommer anmäla dem, men känner att jag vill ha lite mer kött på benen. Till exempel hitta deras efternamn. Kanske ringa numret jag hittat på den personen, och fråga om det är hon som har råttor eller något, för då har jag ju något att gå efter.

numret jag har kvar från när jag hämtade flicorna är ***********
Ändrat inlägg av mod
Jag skev till tjejen som kallas Caroline, jag skrev och undrade varför dom säljer gravida råttor och under så konstiga förhållanden. Hon hotar då med att hon jobbar inom polisen och skrev mitt personnummer som bevis. Måste ha det jobbigt i den familjen.
Ja jg har två nummer dit, ************ och **********. Extremt otrevliga!
Ändrat inlägg av mod
Här är bästa smset, Härifrån kommer inte en enda dräktig hona. Jag förstår att du är avundsjuk, att du inte lyckas med något i livet. Ta tag i dina egna problem istället.
#37 Haha, vad ska polisen göra? Anmäla dig för att du undrar vad de har för djurhållning? Är det inte bara att svara på frågan istället för att göra allt mer misstänksamt och hota med polis? 
Fel smssvar av båda numren även att kan bara skickat till ett.. Sa att råttorna har det bättre än många människor då dom bor på kungliga Djurgården. Lol
Vad skulle man vara avensjuk på när det gäller deras grossist avel. Om personen vore polis, så borde den ha koll på lagar. En tanke bara
#41 Men jisses, de har det bra för att de bor ute på Djurgården? Tillåt mig brista ut i skratt. Åh well, det är ju som ceccie säger, hade de varit poliser hade de ju vetat vad som gäller. Eller så är de så bakom flötet att de faktiskt tycker att de gör ett bra jobb.
T9 suger… Fick svar ska det stå. Hon propsar även på att dom inte blandat honor och hanar men då frågade jag hur det kommer sig att det köpts dräktiga råttor från dom, varför man inte får komma in och väljs sin egen råtta och varför dom alltid har 2-3 annonser på blocket. Inväntar svar :-p men ja jag tror hela familjen är bakom flötet och antagligen urfina eftersom dom bor på Djurgården… HAH!
nu börjar det bli spännande, jag sätter en tass här.. 
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Anna Caroline är samma som anna och Emil, dom använder nog bara olika namn i annonserna… Men jag pratar ju med Caroline nu, men samma annons har ju anna och Emil så det är väl ett par då. Utifrån hemsidan verkar häxmamman bo på Östermalm och anna o Emil på en gård på fina Djurgården. Så har jag förstått de iaf :-)
Så djur har det bättre enligt dom för att dom bor på djurgården och får ungar på löpande band. Snacka om djurgård.
Det gör mig riktigt ledsen :/ Stackars djur. Jag är glad att mina inte är helt slint i huvudet.
#48# om alla vore så mån om sina oplanerade kullar som du så vore det en bra värd och vara djur i.
Jag fick svar och Christina enligt Caroline så är dina råttor från en djuraffär och därför var dom dräktiga :-p först nekade hon att dom sålde dräktiga men sen sa hon detta men tvivlar starkt på att det är sant med tanke på antalet ungar dom alltid har…
Det var ju inte den infon de gav mig heller. De sa att de hade varit tvungna att ha dem hos en djuraffär temporärt, och de där hade blivit tjuvparade, tillsammans med en annan av deras råttor.
#49 Tack så mycket :) Trots att de kanske inte var önskade, så är de ju inte mindre älskade för det.
Vill för övrigt påminna er om att Namn, telefonnummer och adresser är förbjudet att lämna ut öppet. Föreslår att ni som tänker anmäla PM:ar varandra om kontaktuppgifter och avstämmer med varandra om dessa stämmer. Kommer att censurera allt som skrivits.
Nej nej klart att dina bebisar är underbara och tur att du fick dom då du tar bra hand om dem alla! Det är bara sättet denna familj handlar på som gör mig förbannad! Dom borde inte ha råttor eftersom dom verkar inte alls veta hur man sköter dem.
Förlåt jag tänkte inte på att man inte får lägga ut nummer… Nåja det är Ändrat iaf och vill ngn ha dem kan ni skicka pm!
#55 Det är lugnt, jag själv sveptes lite med av upprördhet :P
Nu får vi alla tänka på hur vi lämnar ut. Namnen kan ju få stå kvar för de har ju redan gett ut dem själva på nätet, men om jag har fel får annan mod självklart ändra detta också.
Jag har också nr till den som slutar på 6000 och jag hade kontakt med en Roland. Har inte adress eftersom att jag mötte upp "Rolands" son med råttorna i tcentralen.
Ja det är ju tydligt att dom inte vill att ngn ska veta var/hur dom bor….
Så varför fick jag komma och hälsa på?
Kanske om man som jag låtsas vara mer ovetande och faktiskt mailar ett mer icke anklagade utan mer nyfiket att man är intresserad så bjuder dom dit. Sen åka dit och kolla bara, då vet ni till 100 läget, även chansen att ta bilder (med någon blondinursäkt till varför)
Tror med sådana att ju mer korkad man spelar ju mer vågar dom släppa in. Jag frågade om hamsterbur var okej och det var de, som ett exampel på vilken nivå av intelligens jag låg på
Ja jag har också spelat intresserad tidigare men idag fick jag nog. Har någon här som köpt av dem faktiskt varit inne hos dem??
Jag blir så ledsen av att läsa allt detta, vilka människor det finns :( skulle gärna spelat intresserad och åkt dit om jag bodde lite närmare…
Herre Jesus. Jag mår illa.
Fann nyss en till skum annons på blocket:
http://www.blocket.se/stockholm/Tamrattor_sma_mellan_stora_45296680.htm?aw=1
63 Dessa är antagligen till foder, men för att få de sålda säljer han kanske också till sällskap.
Eh wtf?!
Dessvärre är det ju så att även om vi skulle vilja se en utopi där alla råttor som inte är vildråttor har underbara hem med stora burar och bra mat så är råttor dessvärre även foder och de som föder upp till foder ser ingen vinst att ha dem i dessa förhållanden vi råttälskare har dem i, så länge de håller sig inom lagen så är det lugnt.
Vill säga att jag personligen inte tycker att det är okej, men kan önska att folk som äger ormar kan ta ansvar och föda upp sitt foder själv hemma under bättre förhållanden (förutsatt att de inte är allergiska).
Vad vi än tycker så kommer dessa människor dessvärre fortsätta att finnas, men om vi här på forumet håller hårt i våra plånböcker och inte ser till att den sortens avel inte gynnas så har vi gjort det vi kan, hur ledsna vi än blir när vi ser sånt här.
Nu har familjen tagit bort en utav annonserna, rent sammanträffande el? Jag skrev till blocket och delgav mina tankar, har dock inte fått svar.
#66 antalet foderdjur går ju inte ner för att vi inte köpe, kommer alltid finnas de som söker efter så billiga alternativ som möjligt, men är ju bra om vi i forumet därimot försöker informera så många som möjligt om de förhållanden som många råttor/möss får lida sig igenom bara för att bli mat till något annat djur.
Här i Sverige är vi ju väldigt noggranna på att fe blir behandlar väl innan slakt så då kommer ju frågan vad skilnaden på smådjur som ska bli mat är?
#68 Jag sa aldrig att antalet kommer minska, men att vi forummedlemmar kan göra vårt med att inte stötta.
Fick nu ett sms från häxmamman där hon skriver att hon ska anmäla mig för olaga hot och förtal! (Har inte smsat med dom sen jag senast skrev det här) och har förövrigt inte hotat dom! Vilka urkonstiga människor, förtal har heller inte förekommit utan bara spekulationer. Dessutom har hon inte underlag för det hon ska "anmäla" mig för då hon inte har några hotsms från mg utan bara frågor. Gud vad irriterad man blir.
#70 Det är lugnt, vad jag vet så ligger inte brottet förtal såpass allvarligt att en åklagare tar upp fallet, så skulle hon anmäla dig kommer förundersökningen att läggas ner, så chilla :)
Har personen dessutom bara ditt sms med frågor som grund kommer en förundersökning om olaga hot också att läggas ner :P
Folk tar för hårt på förtal och hot, inget av dessa brott är vad någon åklagare eller polis orkar utreda nu för tiden, speciellt inte när det gäller sånt här :P
#71 nyfiken på vad du skrev nu. :P
Eller står det högre upp? Står så mycket att det är lätt att missa saker som står där. ^^'
#71 nyfiken på vad du skrev nu. :P
Eller står det högre upp? Står så mycket att det är lätt att missa saker som står där. ^^'
Blev så jävla irriterad! Har så ni vet inte nämnt några namn överhuvudtaget utan bara lagt fram frågor som "personer jag pratat med har berättat" och "jag har sett era annonser på blocket" så på detta sett har det talats och inte på något taskigt sätt o ingen hat blivit uthängd liksom!
#75/76 ja man kan ju se hor hotfullt du skriver, det språket är ju närmast vulgärt. (och ja jag är sarkastisk) Tror knappast du har något att frukta från dem, med tanke på att folk som faktiskt blir hotade på nätet får sina saker nedlagda väldigt kort tid efter anmällan tror jag knappast polisen kommer bry sig mycket om dina sms.
Jaha fick man inte ha bilderna? Sorry isf har inte så bra koll. Men får jag alltså inte visa mina egna sms?
#78 Du får visa så länge inte telefonnummer står med :)
Tack, much better :)
Håll oss gärna uppdaterade!
Sätter en *tass* här, för jag är nog den mest nyfikna människan i världen och vill gärna se hur det går. 

Anmäler de dig för förtal så anmäl dem till en stavningskurs.
Jag kan av erfarenheter säga att oavsett om de anmäler för förtal så kommer myndigheten skita totalt i det :P Blev uthängd med fullständigt namn att jag sålde mig själv på Internet detta struntade myndigheterna i fullständigt. Så OM de nu skulle lyckas få ihop någonting och anmäla för förtal behöver du inte vara ett dugg orolig för det.. (lite OT sorry :P)
Det är ganska underhållande hur de försöker försvara sig… på ett sätt är jag glad att jag inte är inblandad för personer som dessa gör att jag bara blir mer deppig x)
Stå på er alla ni offer till dessa "uppfödare", hoppas att anmälan, om det görs någon mot dem leder någonvart!
Tass
Jag måste personligen säga att jag tycker att frasen "Med tanke på vilka du bråkar med" är otroligt hotfullt. Tyvärr kommer en anmälan om det möta samma respons som den de tänker göra mot dig :P
Men herregud vad är det för människa som kommer med en massa hot?! "Med tanke på vilka du bråkar med" ?!?!?!
"Bråkar med", har bara ifrågasatt! Jag vet inte men känns som att, är man inte skyldig behöver man inte försvara sig med hot.
Det där med att polisen inte kommer att lägga ner på första taget är skrattretande. Jag har levt under mordhot per sms från ett ex, och det lades ner gång på gång. Så om det skulle bli rättegång på dessa sms som skickats till dom , skulle vara skrattretande.
Ja inte behöver du vara orolig över polisen i varje fall, snarare råttmaffian :P
Var inte de själva polis nyss?
De försöker bara hota dig för att få dig att sluta ifrågasätta. De kommer med all säkerhet inte anmäla, det vore bara idiotiskt för dem själva. Och även om de skulle så är det ju absolut inget att vara orolig över i alla fall, den anmälningen skulle polisen skratta åt. Snacka om att ta upp deras tid…
Vilka människor det finns alltså.
Well, de här personerna är uppenbarligen mer rädda för skattmasen än dålig marknadsföring av sig själva iaf :P
Med det här bemötandet så skrämmer de ju bort folk överlag - inklusive köpare om de bara googlar på dem….
Bra tråd. Faktiskt. 

Om blocket och annonser om råttor där
Jag har annonserat på blocket, men gör det endast i nödfall. Det kanske låter helt galet nu, men jag får inte alltid de köpare jag vill ha genom blocket. Däremot att kolla på annonser där är kul, men köpa råtta via blocket? Näe, skulle jag nog aldrig göra igen. Jag har för mkt frågor och krav för det. Dessutom söker jag, när jag söker råttor, efter speciella råttor och då behöver jag känna till stammen väl. Eller känna råttorna… vilket är svårt via en annons på blocket.
Det finns ju något inom hundvärlden om att seriösa hunduppfödare inte säljer sina hundar via blocket. Kanske borde det anammas mer inom råttvärlden också?
Eller varför inte ett steg till? Se till att blocket ställer högre krav på djurförsäljningen? Så att puppymills runtom i Sverige får lite svårare att sälja. Kanske flera lägger ner sin oseriösa massavel om de inte kan annonsera på blocket.
Visserligen är det inte blocket ansvarig för att se till att djur sköts väl i Sverige, men andra förslag är intressanta också givetvis. Jag tänker ju så att om en stor kanal för försäljning av djur försvinner eller det ställs högre krav så försvinner också en mängd oseriösa uppfödare. Jag har ju jämt tyckt att man ska vara med i klubb och följa dess uppfödarregler (och sådana skall också finnas!) så att köpare får en liten hjälp där, de vänder sig till klubbarnas godkända uppfödare för att de känner sig trygga: regler skall efterlevas där och kunskap skall finnas. Men det är så många som ställer sig utanför klubbar och vi/ni köpare stödjer dessa när vi/ni köper djur från dem.
#95 Faktiskt, det där om att det är "fel" inom hundvärlden att annonsera via Blocket som seriös uppfödare, stämmer ändå inte riktigt. Det är mer så att seriösa uppfödare annonserar där MEN ställer samtidigt väldigt höga krav på sina köpare och kräver både telefon- och IRL-kontakt, så att man måste träffa valparna först. Givetvis finns det oseriösa uppfödare som annonserar via blocket, men jag själv ser inget fel i det så länge man gör det rätt. Varför skulle det vara mer fel att annonsera via Blocket, än via sin hemsida eller här på RiF? Givetvis når man en helt annan publik på Blocket, men en seriös uppfödare bör kunna sålla ut de seriösa köparna bland en mängd oseriösa.
Jag använder mig inte heller av Blocket annat än i "nödfall", men för det betyder det inte att jag är mindre vaksam över eventuella köpare.
Att annonsera på Blocket har fördelar, så som att fler får upp ögonen för råttor, vilket samtidigt är en nackdel då man ofta stöter på mindre seriösa köpare där. Men ansvaret ligger ju ändå i uppfödarens händer, det är h*n som bestämmer vem som får, och vem som inte får köpa.
I mina ögon finns inga dåliga köpare - bara dåliga uppfödare/säljare. En bra uppfödare säljer inte till en icke-lämplig köpare. Punkt.
Jag skulle kunna ringa dom och sedan se om jag får komma och kolla lite på råttorna. Jag bor i Stockholm så det skulle inte va några problem för mig. 
#97 Ingen ide, de bevakar uppenbarligen tråden
#98 men de lär ju inte veta vem schiizop är. Och skulle de neka massa folk för att komma hem till dom, så minskar chanserna att sälja.
Är ju bara be typ 20 pers ringa och fråga om de fick komma dit och hälsa på råttorna för att ta den de fastnar för. Skulle alla bli nekade är det ju helt klart nått skumt. Då bör man nog ringa läns.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag sätter en Tass här
*tassar*
Jag är bara lite orolig, att om man ska anmäla dem har man inte tillräckligt med info. Jag vet iaf att jag inte har något efternamn, är inte säker på att de har lagt ut egna förnamn, misstänker att adressen de gav mig inte är deras egen osv osv. Det enda jag egentligen har är ett oregistrerat telefonnummer.
Tass
Sen å andra sidan bör väl det inte kunna vara helt lagligt heller? Sälja så pass mycket under falska "alias"?
Tråden bevakas men det ska inte tysta oss. Alla som köpt från denna familj BÖR ringa läns och anmäla. Det kommer hända något om vi gör det tillsammans. Man kan vara anonym och ni som träffat dessa människor får utgå från det lilla ni vet. På något sätt kan dem hittas, jag har just nu kontakt med en polis i min släkt så vi får se hur det går, pratar även med blocket och dom ska granska annonserna. (Som jag för övrigt har sparat så det är ingen ide att någon raderar dem nu!) De säljer dessutom hamstrar och kaniner i överflöd så om jag gissar rätt är deras lägenhet ett zoo fult med djur under taskiga förhållanden. Kom igen nu ppl!
Jag håller helt med dig Pepparkatt! Jag ska titta närmare på hur jag ska göra idag, och sedan anmäler jag dem till både länsstyrelsen och skatteverket.
Jag kollade runt på blocket och upptäckte extremt många annonser på råttor, hamstrar och burar… Hittade deras hemsida i en av annonserna: http://www.lillavartan.n.nu/
Jag har för mig att jag skrev sms till dessa människor. Tyckte dom hade fina råttor. Men jag vet inte hur många gånger jag frågade vilka kön och färger som fanns kvar. Och då föll mitt intresse direkt! Vill man sälja sina djur måste man väll kunna svara på frågor.
#96 Helt rätt: En bra uppfödare säljer inte till en icke-lämplig köpare.

Det där med hundar och blocket är konstigt, för det finns helt klart flera olika läger. De uppfödare jag skulle kunna tänka mig köpa hund av däremot, de annonserar aldrig där.
Nog om det. Jag skrev trasigt inatt, men skrev eg det jag ville i #95, någon kanske förstår vad jag menar…

Dom bevakar denna tråd och kommen antagligen besvara alla samtal med "självklart får du komma hit och titta", sedan när det verkligen gäller drar dom sig väl ur i sista sekund och föreslår möte nån annan stans, alt "ställer i ordning" hemma så vi får se det vi vill se.
JA det tror jag också. Har förmodligen hittat gården på Djurgården då dom försa sig lite, har även ett efternamn från ett mail dom skickat och behövde bara plussa dom två för att hitta.se skulle vara till hjälp! Så om dom tror att jag skräms för att dom har mitt personnummer… ah ok, pratade även med polisen idag som sa att OM dom har en polis i familjen som tog fram mitt personnummer så har hon begått ett brott bara genom att ta fram det (Inte ens polisen får göra det utan anledning).
På den där bloggen (#107) så verkar det som att djuren har det väldigt bra. Men om man går in på 'Råtta' och sen så kollar du på råttan som är längst ner, ser inte dens öga lite konstigt ut eller är det bara jag..?
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
#112 ser ut som gråstarr, la märket till det också men gråstarr är inte helt ovanligt, en av mina första råttor (också roan) fick gråstarr i äldre dagar
#113 Men kan man avla på råttor med gråstarr?
#112 precis vad jag också tänkte…
Dom har väl inte samma färger som alla ungar dock? tror det är mkt inavel…
#116 Det tror jag också. Eftersom dom vart så konstiga sen..

Man kan väl avla på allt så länge man kan få pengar för det? :(
#114 Precis som Lancia säger, man Kan avla på alla råttor oavsett defekter och sjukdomar men man Bör inte
Efter att ha kollat in deras hemsida så verkar det faktiskt vara en stor familj som tar bra hand om djuren, FÖRUTOM råttorna. Det känns så himla misstänksamt att ständigt ha råttannonser ute likaså deras otrevliga, grundlösa och hotfulla svar till Pepparkatt. Att de dessutom påstått att hamsterbur skulle duga åt råttor gör ju att de inte alls verkar seriösa eller måna om råttorna.
Antalet djur dom verkar sälja och med de korta mellanrummen så tror jag inte att djuren mår så bra. En hemsida dom kallar smådjursuppfödning men som helt saknar normala kontaktuppgifter låter för mig inte normalt.
Att det inte riktigt finns några kontaktuppgifter alls. Inga namn eller så överhuvudtaget.
Det hade jag inte lagt märke till, att det inte finns några kontaktuppgifter på hemsidan. Jävligt skumt…
Jag mailade o frågade om dom hade några kullar till sommaren, då jag söker seriös uppf i stället för zoodjur. Inget svar.
Tror inte de kommer svara någon nu på ett tag faktiskt
Tänk att det kan vara så mycket pengar i massproduktion av sönderavlade djur egentligen, hundar, katter, råttor, fåglar och listan fortsätter.
Synd och skam att dessa "uppfödare" får fortsätta och att ingen sätter stopp för dem.
Många blir säkert tagna och anmälda men undrar hur många som slipper undan.
Denna familjen tycks vara en som slipper undan med falsk alias, väldigt instängda med vem de låter komma på besök osv.
Nu vill jag bara inflika en anekdot om hamsterburar:
Har man dem öppna 24/7 är de mera som hus och inte ett redskap av fångenskap. Min och min fd sambos råttor bodde i hamsterbur XXL men med lucka öppen 365 dagar om året. Det är hur man använder buren.
tass
Jag köpte av den där "Carolina", råttungarna är jättefina och börjar bli ganska tama. Jag köpte dom för cirka en vecka sen däremot fick jag inte dom råttor jag frågade efter, det var augoutin med vit tass och brown hooded eller vad färgen nu är iallafall sa hon att dom fanns kvar. Men när jag väl träffade hennes föräldrar (hennes häst hade tydligen skadat sig, vilket troligen var en lögn) men aja dom satt i en volvo V70 skulle jag chansa på och hade 4 råttungar, en grey hooded, en brunaktig?, en svart med vita tassar och ett kors på magen och en grå med lite brunt på topparna eller hur man nu ska förklara det. Jag tog den svarta och den grå för att jag orkade inte tjaffsa för dom hade tydligen brottom men dom gick tydligen bäst ihop, men ibland rycker dom ihop och jag vet inte om det är för att visa vem som bestämmer eller vad det nu kan bero på? Någon som vet kanske, jättekonstigt i alla fall. Ibland sätter den gråa sig (som är något mindre än sin bror), upp på gallret och stannar där i cirka 10+ minuter, mår han dåligt, eller är det för att visa underlägsenhet eller har han inget att göra? Ibland kan det också hända att den svarta lägger sig och sover utan för huset eller i sputniken, annars funkar dom jättebra tillsammans. Snälla svara är lite orolig :(
aaaaaaaaaaaangelina
#129 Oj, är du helt säker på att det verkligen är två hanar?
För det som du beskriver är så en hona reagerar när en hane sätter på henne :S
Hm har inte skrivit här sen igår men trots det fick jag precis detta från trollen, "Nu får du ta å ge dig å sluta snacka så jävla mycket skit, har fått reda på massa skitsnack du går å sprider från en person du tror är på din sida/ Roland" LOL!! Jag bryr mig inte om det är någon som låtsas, vi är många här som har samma uppfattning och det räcker för mig. Kul också att det bara är vad jag skrivit som räknas o inte någon annans kommentarer. Nåja :-)
#131 då kan den personen inte läsa eftersom det jag har sett från dig har inte varit mycket anklagande, snarare frågande
Visst, om det nu inte är bara mer än skitsnack ska det väl inte vara några problem att svara på frågor känner jag? Det ringer lite varninsklockor där.
Jag har själv fått ta emot ifrågasättningar, men har bemött dem med att svara på hur jag tänker. Sedan kan man inte hålla med alla, men att inte ens ta diskussionen är lite omoget.
Vilka lättkränkta människor.
kom just på att de kanske bevakar tråden då är det ganska poenglöst att hävda man har en på "insidan"
m vet inte vad de ville med det faktiskt, men Roland vågade iaf skriva /Roland till skillnad från de andra två. Det var dock från samma nummer..
#135 inte alls skumt att flera familjemedlemmar använder samma telefon när de verkar sälja en hel del djur och få in en massa pengar :3 *känn ironin*
Dom är verkligen på krigsstigen nu, gjorde ett falskt fbkonto i mitt namn där dom försökte utge sig för å vara mig och skrev saker som att jag drogar osv. Visar vilken nivå dessa människor befinner sig på. Har anmält dom nu.
#137 Hur gamla är de, 7? Ja, anmäl dem! Är inte det urkunsförfalskning? (stava?). Och DET är förtal (dvs om du inte alls tar droger :P, tror du förstår vad jag menar) om något!
Polisanmäl dem för urkundsförfalskning. Det kanske inte leder någon vart, i och med att det är just fb, men det kommer finnas på papper då iaf, att de har blivit anmälda för det.
Kan ju även anmälas som trakasserier
#137 Shit, snacka om att de sätter sig själva i klistret när de håller på sådär..
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#137 Kom ihåg att print screena allt de skrivit från den falska användaren!!! Om inte, så kan det försvinna bara. Bra bevis för polis.
USCH vad hemskt att läsa allt detta 
Har inte hunnit läsa igenom allt men hur kan man bara ens att kunden inte får välja sin egen råtta från uppfödaren …. Fattar om den är upptagen men som i detta fall hon inte hade tid??!!
SJUKT!!!!!!!!!!!!!!
Dom är anmälda för ofredande och ja att ha stulit min identitet. Kul för dom! Hon skickar vidare ärendet till citypolisen så ja vi får se vad som händer men som jag sa innan, är man inte skyldig till något så behöver man inte reagera med hot för att man blir ifrågasatt. Det är i slutändan dom som gör fel och inte jag.
#137 haha ursäkta att jag skrattar men det där är ju så patetiskt så det inte är sant :D
Tråkigt för dig att du blivit så utsatt av dem, men du har hela (?) RiF's stöd samt andra offer som stöttar dig om de skulle få för sig att göra någonting värre :)
Så patetiskt roliga människor 
#137 räknas inte det i samma skala som att stjäla någons identitet för det är ju exakt det de gör där.
EDIT- skrev det medans du skrev vad du hade gjort så såg inte att du skrivit innan den blev uppdaterad. :P
#145 Jo det är att stjäla någons identitet. De utger sig för att vara TS och sprider falsk information så det är inte bara stulen identitet utan även förtal och säkert en hel massa annat olagligt också inblandat. De har verkligen satt sig själva i skiten.. :P
Gilla om ni håller med
(Vet inte varför jag inte fick bort tjock stil)
Alla här inne var mer intresserade av att veta dåliga och bra saker med uppfödningen. Det enda vi ville veta var varför det låg så många annonser ute.
Ingen här inne ville från början sätta dit familjen utan ville bara ha svar på frågor vi kom fram till var underliga.
Eftersom tråden uppenbarligen är bevakad så kan vi ju visa att ingen här inne från början hade dolda avsikter med att svartmåla familjen och deras uppfödning innan vi fick svar på lite funderingar.
Jag vet att det var så jag tänkte i varje fall.
#146 Instämmer helt och hållet. Att stjäla någons identitet är ju inte riktigt friskt så jag hoppas innerligt att polisen tar tag i det här :)
#148 Nej det var en synnerligt överdriven reaktion
#147 Helt sant, det var lite konstiga vibbar som gjorde att tråden uppkom inte att svartmåla någon. Men så pass många annonser känns ju lite udda, det kan nog inte någon neka. Det är början av hela tråden.
Det är sedan Deras bemötande och uppträdande som lett till att de själva svartmålats. Om man ser på det hela så är de ju endast deras egna handlingar som satt dem i denna situation ingenting annat.
Att komma med hot och olagliga handlingar gör inte en helt funtat människa som inte har någonting att dölja. Det är ett mycket starkt bevis för att de vet att de gör någonting de inte borde.
#149 Verkligen inte. Jag tror knappast att du skulle känna så om det vore dig de hotat samt stulit din identitet :)
#151 Jag tror hon menar att stjäla pepparkatts identitet var en överdriven reaktion från familjen i frågas håll.
#151 Alltså att familjen hade en överdriven reaktion ;)
Jaha :P Sorry.
Ja vad blir det härnäst? Bomber i brevlådan? Stalking? Vem vet vad dessa människor är kapabla till nu… Men jag är inte orolig utan bara trött påt nu :-p funtar nästan på att höra av mig till uppdrag granskning!
#155 SÅ stora proportioner tror inte jag att detta egentligen är :P Det är ju mer företag och sånt som handlar under den luppen.
Andas ut lite och låt det här ligga ett tag nu, du har gjort det du kunnat och trissa inte upp dig mer förrän något mer händer.
"Är du helt dum i hela huvet sa ju faan att du kunde ha dom i en hamster bur nu när dom var små inte sen å då menar jag inte en liten bur skaffa dig ett liv å sluta ljug/ Roland"
Fick jag, trevlig prick det där 
#157 Vad skrev du från början egentligen? :P
"Hej!
Såg er annons och vart väldigt intresserad, får jag komma och kolla på dom? Jag kommer garanterat att köpa ett par tre stycken.
Jag hade råttor för länge sen och vill nu skaffa igen men vet inte honor eller hanar.
Går det ha dom i hamsterbur eller måste jag köpa en ny tror ni?
/Jenny"
Hamsterbur skulle jag inte ens ha 1st 3veckorsbebis i, så det var mer menat som kuggfråga för att se vart deras kompetensnivå låg på för höjd. Det fick jag ju snabbt svar på när de mailade de där 
Det är jag som är Anna och jag fick en chock när Lina visade mig denna sida. Nu förstår jag varför jag inte hänger på forum om man säger så.
Händelseförloppet:
1. De börjar en dag höra av sig flera konstiga personer och är intresserade av råttor, självklart mestadels på sms och mail men även telefonsamtal med förställda röster. Finns inget seriöst i de så allt sånt bortser de ifrån som alltid när de verkar vara minderåriga som sitter och skriver utan målsmans tillstånd. Sedan behöver de inte sälja till alla utan kan välja exakt till vem och vilka de vill sälja till, vilket verkar vara något som stör vissa.
2. En person smsar utan Hej och med hälsning ifrån vem = troligtvis någon minderårig som vill köpa råttor. Detta ignoreras. Efter en timma kommer ett sms med påståenden om att deras djur är vanvårdade och äckliga. Vad förväntar sig denna person? Ett vänligt svar? Man skriver väl inte så till någon utan några som helst grunder och på rena spekulationer? Verkar som ren avundsjuka i mina ögon.
Flera sms kommer ifrån olika nummer, bla med hot om att stallet skall brännas upp, hästarnas ben skall slås av om man inte får komma och titta på råttorna. Hur kan Ni som råttmänniskor sitta och skriva att ni skall skada ett oskyldigt djur om ni inte får komma och titta på råttorna? Det är fullkomligt vidrigt att ens kunna tänka tanken att skada ett djur och jag hoppas att den eller dem som skrivit de förstår det.
3. En råttköpare hör av sig och visar tråden ni skriver i, där ni tydligt skriver att ni skall låtsas ringa och bestämma tid för att fota osv osv. INGEN har hört av sig på ett seriöst sätt med normala frågor som ni tycker er gjort utan de har varit påhopp ifrån första början, och tror ni att de är ok att låtsas vara någon annan som skall göra upp tid för att komma? Vad ska ni göra när ni kommer, slå av benen på hästarna? Sno råttorna? Sticka kniven i någon?
Polisen har länken till Er tråd, samt smsen med påhopp och hot, nummer och mail till de som hört av sig under "oseriösa" former.
Polisen som har hand om ärendet säger att det ser ut som ren skär avundsjuka, troligtvis ifrån personer utan friskt omdöme som lätt kan gå över till självdestruktivt eller aggressivt beteende.
De har ingen som helst skyldighet att bevisa er någonting, ni är ett gäng personer med för mycket fritid som hänger på ett forum får man ju hoppas. Men att sitta och komma med falska påståenden och hot är ju inte friskt någonstans. Och de här med att skada djuren, fyfan vad lågt Ni kan sjunka!
Självklart kommer ni hoppa på mig som hyenor efter detta inlägg med en massa påståenden och anklagelser, och självklart lite hihi och haha också, men fråga er "varför" innan ni gör de, om ni nu har kapacitet till detta. Undrar man över något så kan man väl som en normal människa ringa, föra en normal diskussion? Men när de ringer upp så är de ingen av Er som svarar. De man inte vågar säga till en person face to face ska man låta bli att säga tycker jag.
Även om jag inte direkt tillhör familjen och endast hjälper Emil så kände jag att detta inlägg var nödvändigt efter allt jag fick reda på idag.
#160 men att skriva påståenden helt utan grunder som du gjorde nu gör ju inte dig i bättre dager, jag hade fullt seriöst kommit och varit nyfiken då de är fina djur på utsidan, sen stamtalva, temperament etc tar jag där, jag frågar även riktiga uppfödare vad de anser är okej för bur, foder, antal ggr avel på en samma råtta etc. (nu var burfrågan extrem men jag är ändå glad jag la upp det så nu i efterhand)
Deras svar är av stor tyngd för hur seriös jag anser dom är och om dom är värda att ens lägga energin att hälsa på.
Svaret att hamterbur är okej är INTE okej och därav kände jag att betala den resan inte heller är värd det utan då åker jag heller som jag ska nu 120 mil till en annan uppfödare som inte hotar, nedvärderar och kommer med sånt svar utan svarar enkelt och PROFESSIONELLT på mina frågor.
Jag kan förstå att saker hänt via sms, mail och telefon här, huruvida medlemmar har hotat att skada hästar vet jag inte. Jag vet heller inte exakt hur kontakten har tett sig, mina grunder gjorde jag av andras erfarenheter som kommer från uppfödningen, som inte varit positiv i alla fall.
Att en råtta blivit knäpp, bitit och nervskadat någon och tagit ihjäl sin syster och ätit upp dess huvud är ganska allvarligt, en seriös uppfödare hade inte avlat så att detta skulle kunna ha hänt (självklart finns det undantag som bekräftar regeln) men när det är fler personer som stiger fram och berättar att de har dåliga erfarenheter måste man någonstans börja undra.
Att det sedan kommer fram att det säljs råttor via en bil på en gata någonstans i all hast känns som om det vore svart rysk sprit känns inte heller bra.
Är det nu sant att dessa sms, mailkontakter och telefonsamtal är sanna vill jag bara säga att jag i såna fall skäms lite över våra medlemmar, det är trots allt barnsligt.
Jag vill också påpeka att mina påståenden och saker jag skrivit om familjen bara är grundade på vad jag sett i tråden, jag kan självklart ändra uppfattning om jag får bevis framför mig.
Jag tycker att det är bra att någon träder fram i denna tråd så debatten inte bara går åt ett håll, det finns trots allt två sidor av samma mynt.
"Flera sms kommer ifrån olika nummer, bla med hot om att stallet skall brännas upp, hästarnas ben skall slås av om man inte får komma och titta på råttorna."
Det tror jag inte en sekund på. Vore det nu sant så ta det med personerna som hotat er istället för att ge er på Pepparkatt. Spara gärna de hotfulla smsen och anmäl.
Och får man fråga utan att bli hotad så undrar jag varför det inte finns några konkreta kontaktuppgifter på hemsidan?
#160 Hur kan du vara så säker på att någon inne på detta forum är just den som har skickat iväg att skada hästarna?
I tidigare debatter när någon har sagt något så radikalt även om det inte var menat så har de blivit satt på plats av admins och andra medlemmar så utifrån det jag sett på denna plats så har jag väldigt svårt att tro att det var en av mina med-medlemmar som sa något sånt.
Och du tycker inte det är lika udda att skapa en FB sida i någons namn för att svartmåla en person, det är ju ganska kriminellt det med vad jag vet.
Jag säger så här, om det är nån här på rif som har hotat att bränna ner stall och knäcka ben på eventuella hästar, så gör en polis anmälan. Den personen ska inte komma undan med sådana hot. Jag har hängt här på rif i 15 månader. Och jag har aldrig blivit hotad, och jag hoppas ingen gör det mot er heller.
Hej Fridborg
Roland sa till mig att en råtta gjort detta, samt att han är väldigt fundersam till att denna person inte hört av sig till honom för att berätta detta fören ett par dagar sedan. Han vill ju såklart gärna se läkarutlåtande på detta, men skall ta tag i allt när han är frisk igen hälsar han. Han kan ju omöjligt veta att detta hänt då hon inte hört av sig innan. Han har även erbjudit henne att lämna tillbaka råttan, men då slutade hon svara. Därför är de klart att han blev lite fundersam.
De har gett många råttungar till djuraffärer och de har hört av sig och berättat att de är supernöjda. De har aldrig varit med om att någon ätit upp den andre eller varit aggressiv. Ibland tar de tillbaka råttungar som blivit förstora för djuraffärerna att sälja och de är alltid snälla att hantera när de kommer tillbaka.
Som sagt kom jag hit för att skriva ett inlägg, ni är välkomna att ringa dem om ni vill prata, för jag har inte tid att sitta som någon förmedlare även om de varit kul. 
Kontaktuppgifter med nummer hittar Ni i annonserna. Emil ville ha en hemsida för sina råttor och lägga in bilder på djuren så han och Roland satt en eftermiddag och gjorde detta, Lina la sedan upp bild på sina hästar sedan blev de inget mer som hände. Jag kan meddela dem att du är upprörd över att det ej framgår kontaktuppgifter.
Jag såg att ni skrivit om ett facebook konto, vilket inte har något med dem att göra och du sitter ändå och anklagar dem direkt. Men de är ju bra att personen i fråga har anmält detta så kommer väl sanningen fram. Men ha de där i baktanken med självdestruktivt beteende som polisen nämnde.
De har skickats sms ifrån de numret att Ni ifrån RIF(?) råttor i fokus får jag de till, inte kommer att sluta fören Ni sett råttorna. Personen använder ordet "Vi" vid upprepade tillfällen. De är klart att jag vet att många av er aldrig skulle skada ett djur, ni är ju förhoppningsvis inbitna djurmänniskor med hjärtat på rätt ställe. Men vilket fall som så är de ju obehagligt för dem att de finns en eller flera som kommer med sådana hot. Självklart kommer allt att anmälas.
Ni som känner er manade kan ju skicka en förklaring på sms ifrån samma nummer hoten kom ifrån, varför ni gjort detta och om de verkligen stämmer att ni är redo att skada oskyldiga djur för att få träffa ett gäng råttor.
Ni andra som inte har något med detta att göra får jag önska en trevlig kväll! 
Lustig tanke, skulle det inte kunna vara någon som ramlat över det här, letat upp detaljena på en person i RiF och skapat ett Fb konto, sen hävdat att personen är medlem i RIF och hotat den andra parten för att blåsa upp det hela till sitt eget nöje?
Finns ju så skruvade människor så omöjligt är det ju inte.
EDIT- allt vi har är ju trots allt bara ord, inga konkreta bevis från någon av parterna.

#166 var det mej han skulle ha erbjudit att ta tillbaka råttan?? (som bet mej illa i fingret & dödade & åt upp sin syster)
jag försökte ta kontakt med dom i höstas för att försöka få fram födelsedatum på flickorna, men fick inget svar, så jag gav upp om att höra från dom igen, så varför skulle jag då ha kontaktat dem efter incidenten ?
inte ett ljud har jag hört ifrån dom, och nu påstås det att de erbjudit att ta tillbaka tösen ?
jag avlivar hellre än att lämna tillbaka henne då hon troligen skulle användas i deras små avelsprojekt, och på så sätt bidrar till antalet instabila råttor som säljs till ovetande ägare
OMG haha jag är super spänd och ligger här hemma och läser allt:) Jag skulle bara säga att om någon har skapat ett falskt konto på facebook så är det en stor grej. För en gång var det någon på min skola som gjorde en falsk profil på rektorn och det polisanmäldes och det var jätte seriöst. Hoppas allt löser sig 
Itchy det beslutet skulle jag också ta, bättre att den får somna in. Det är humanast
Det låter som en helt annan historia när man läser vad Anna säger. Om folk har gått till överdrift och hotat med djuren osv får det stå för dom, sånt kan man anmäla. Fattar bara inte varför JAG Är den som blivit hotad o bli anmäld när jag inte skrivit ens liknade saker i mina sms till er. Jag frågade er frågor men fick inga svar utan hot i första smset med att ni hade en polis i familjen, ni slänger upp mitt personnummer som bevis och det tycker jag var väldigt lågt istället för att svara eller bara skita i mitt sms. Sen när jag dessutom trodde konversationen mellan oss var över går det ett dygn och så hör Roland av sig helt ut tomma intet. Sen dyker fbsidan upp och jag kan garantera att jag inte har några "fiender" eller bråkat med någon förutom er. Tror inte ens sekund på att ni är oskyldiga i den frågan men det får polisen avgöra då jag anmälde allt, visade dem forumet och har absolut inget att dölja. Alla som vet med sig att de gått över gränsen och hotat/sagt onödiga saker får ju göra vad ni tycker är lämpligast. Jag har inte hotat eller satt ord i munnen på folk utan det är erfarenheter bland medlemmar här som har fått denna diskussion till vad den är. Det som är så himla sjukt tycker jag är hur ni aldrig låter någon komma hem till er, aldrig har ett nummer registrerat och ingen adress så man vet att bi överhuvudtaget existerar. Det borde finnas när man säljer saker oavsett om det är stolar eller djur.
Allt som sägs är tvärtemot här, Annas version är att alla varit skittrevliga och att det är vi på rif som betett oss sjukt, det finns säkert några som låtit upprördheten ta över men prata med dom direkt i sådana fall. Och att jag skulle vara destruktiv, ah precis var det därför ni skrev ett inlägg från mig "ska ta tag i mitt liv nu"? Låter lite väl för å va sant, och om någon jag känner skulle gjort fbsidan kan jag GARANTERA att den personen inte skulle påstå något så löjligt som att "ska ta mig en joint nu" Det är uppenbart i smsen jag har fått att dessa människor velat skrämma mig sen mitt första sms och INGEN har svarat mig på ett trevligt sätt ang frågorna. Det tycker jag är konstigt om dom är så himla hederliga.
Btw skulle jag vilja se dom där smsen men hot ang hästar och att vi på rif inte ger upp förrän vi sett råttorna. Vore intressant å de vad som är sant. Och återigen, varför skulle jag sitta till 23 och prata med polisen om jag hade gjort fbkontot själv eller trodde det var ngn av mina vänner, kan skicka med ärendenummer om det behövs bevis för min anmälan för ofredande. Det är inte svårt att få fram en ipadress som visar var kontot skapades, så ska bli väldigt intressant tycker jag.
#173 Jag håller med dig. De där hoten ang deras hästar tror jag att hon/han/dem själva hittat på (de kanske bara är en enda person?) för att det ska låta som att vi har gjort något fel och de är offren, när det är tvärtom. Jag själv har köpt råttor från dig/er och jag hoppas INNERLIGT att mina råttor inte väntar samma öde som Itchys råttor.
Menar ingen specifik, de dök upp på fb lite väl lägligt bara en tycker det är helt klart värt att tänka på ibland
Det är ju tydligt att vi inte kommer komma någonstans med tråden, jag har iaf lärt mig efter både egen kontakt med personerna i fråga samt skräckberättelset härifrån att jag aldrig kommer köpa djur av dem. Hoppas innerligt att mina misstankar varit fel med tänkte på djuren för det ända jag vill är att djur ska må bra, det är inte för inget jag fortsätter min utbildning till djursjuksköterska i höst… Hoppas att detta blir mitt sista inlägg i denna tråd då det känns som att man måste liksom sluta någonstans! Vill tacka alla som stöttat mig här trots att det varit mitt ord emot deras. Hoppas att vi kan fortsätta ha civiliserade trådar här på rif då jag ärligt tycker att detta är en härlig plats för alla som älskar råttor ( o andra djur men ah). Om någon vill fråga ngt ang detta skicka mig ett pm :-)
:( Synd att allting blev så här. Alla får fortsätta uppdatera till mig ;)
#168 jag såg inte ditt inlägg för ens nu så det var inte meningen att det skulle se ut som jag skrattade åt dina råttor, så synd:( jag skrattade åt mig själv som sitter här hemma och kollar sidan varje minut:)
T9 gör som vanligt inte som jag vill men ja ni fattar :-)

#177 ingen fara, lade inte ens märke till ditt inlägg förän nu :P
Det är ju tydligt att polisen kommer att ta itu med identitetsstölden och om dessa "uppfödare" vill bevisa att dom gör ett bra jobb så finns det bevisligen en kamera även i deras hem.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Alltså…kan någon förklara för mig vad självdestruktivitet har med något att göra? Självskadebeteenden är ju att en person skadar sig själv, inte andra.
Om någon/några medlemmar eller andra personer (man behöver inte vara medlem på RiF eller ens iFokus för att kunna läsa trådarnas innehåll, bara för att kunna posta i dem) hotat den här familjen så har de självklart handlat fel och lagt sig på en oerhört låg nivå. Men jag vill ändå poängtera att aktiva i denna tråd inte alls behöver ha med saken att göra, inte ens våra medlemmar behöver ha det. Vem som helst kan läsa vad som skrivits här.

puttar upp tråden så att den inte hamnar i glömska
putt
Vet någon hur det går nu?
tass
Hälsningar Anna med pälsklingar!
Jag har iaf inte fått några fler sms eller konstiga fbkonton, dom kanske fatta att det var lika bra att lägga ner då jag gjorde en anmälan på riktigt o inte hota med det som dom gjorde… Skönt att slippat säger jag! Man tror aldrig att en grej som startar som denna gjorde kan leda till allt det ledde till.
Skönt och höra att det har blivit lugnt. För det här måste ha tagit hårt på din ork. Men det är bra att du har stått på dig och gjort en anmälan.
Kolla blocket nu!
Finns hamsterungar till salu från den familjen också 😮
Ja nu har dom lagt ut en annons med undulatungar också …
Ja….. Det finns en ny råttannons ute på blocket och jag är ev intresserad, men vågar inte skriva och riskera att det är Roland igen fast med nytt namn och nr, vilket jag misstänker. Någon som vet eller haft kontakt med dem?
Annars så är det väl bara för mig att vänta tills det dyker upp en ny kull i Sthlms området av en seriös uppfödare. Lika bra det :)
#190 Eller kontakta en uppfödare och fråga om de har kull på G ;D
Många kullar är redan fullbokade när de precis föds. Så bästa är väl att kontakta en uppfödare och få reda lite på planerade kullar och ta reda på bakgrundsfakta om kullen :)
#190# ta kontakt med uppfödare och tala om att du är intresserad av rått bebisar.
Undrar egentligen hur många djurarter dem avlar. Verkar ju vara många och många kullar som knappast skulle räkna som hobbyuppfödning. Man måste väl ha tilldtånd att föda upp i större skala. Men vad vet jag dem kanske har tillstånd… men känns inte så :/
Nu innan folk börjar säga en massa saker så står det ju att undulaterna kommer från Rolands mormor som inte kunde ha kvar dem och de säljer de antagligen av anledningen att de inte kan ta hand om alla fåglar själva eller hans mormor kanske sålde fåglar. Är väl inte helt ovanligt att uppfödare får barn som är intresserade i att föda upp djur?
Jag har ju tre honor från #152 (Xristina), dom är iallafall helt underbara, och dessa honor är produkten av den där idiotfamiljens cirkus.
Tycker bara så synd om djuren, någon som vet hur det har gått?
Mina honor är avkomman av de dräktiga honorna #152 fick hem, så något rätt måste dom gjort :/

Tass
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Min erfarenhet är att inte köpa från blocket. Vi som finns här har fått upp ögonen för denna familj och ska ej stödja deras "verksamhet"!! Om någon vill köpa råttor tycker jag att man vänder sig hit, alt blocket om man vet att en uppfödare lägger ut annonser där också men inte från någon som denna annons som inget nummer har eller namn?! De vill dessutom att man ska maila med nr osv och det kan ju vara så knäppt som att det är samma familj dom har iaf samma pris. Jag tror definitivt att dom kommer fortsätta under andra namn och skriver knappast Östermalm på många fler annonser… Ni som är sugna på bebisar, kolls uppfödarna här dom är toppen bra och professionella när det kommer till dessa djur.
kan det kanske vara så att de är igång igen fast under andra namn?
http://www.blocket.se/stockholm/Sota_tamrattungar_45739302.htm?aw=1
behöver givetvis inte vara så men det skulle jue inte förvåna mig direkt.
ja jag tvivlar starn på att det finns super många på Östermalm som föder upp så pass varierande färger samtidigt…
Tror också det är dom… Detta med att skriva ut två namn i annonsen är ju inte så vanligt, oftast skriver man ett, och östermalm … Och de olika färgvarianterna.
Men annonsen verkar vara borta?
Glöm mitt sista inlägg, va blocket som krånglade. Annonsen är kvar…
Tänkte bara påpeka det där med att sälja råttor på blocket.
Jag föder upp lite smått. Och jag brukar sälja via blocket.
MEN jag säljer inte till vem som helst. Utan pratar mycket med personen innan jag väljer att sälja.
Att ha kontakt efter är viktigt för mig. Och jag har kontakt med alla som köpt råttor av mig på blocket.
Samt som dom kommer hit och träffar föräldrarna syskon ovs. :) Så bara för att man säljer via blocket är man inte oseriös-
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3
#204 det är inte riktig det den här tråden handlar om utan det handlar om en specifik familj som, enligt alla inlägg att döma, är oseriösa. Så det handlar inte om att blocket-annonsörer är oseriösa utan denna familj :P
Det vet jag! har allt läst.
Men många skrev även att uppfödare som säljer via blocket är oseriösa ovs. Så ville bara påpeka det!😇
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3
Vilka hemska människor det finns. Hoppas de fått sig en tankeställare. Tänker inte skriva något lågt som: Hoppas de åker dit. Eftersom jag själv inte varit i kontakt med dem och själv inte har koll på läget mer än det jag läst i denna tråden. Men kan i alla fall hoppas att rättvisa skipas.
*tass*
~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~
Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter
www.LesPhotos.blogg.se
#66 Hoppas det inte börjar gormas nu.. Men jag har reptiler och dem äter gnagare. Måste säga att det tog i första gången jag matade ormen med tinade möss från djuraffären. Ofta är dessa möss blodiga och jag har ingen aning om hur dem växt upp och haft det.
Efter lite funderande så beslöt jag mig fixa egna foderdjur.
Läste på ordentligt om råttor och tog kontakt med en kille som föder upp foderdjur. Vi grejjade så att han tog med sig 4 vuxna till en reptilmässa.
Hade redan fixat 2 små men lagliga burar till mina blivande matfabriker.
Nu skulle jag spara pengar! Ja, jag tänkte nästan så på den tiden..
Jag fäste mig rätt snabbt vid dem och ganska snart så tyckte jag om dem lika mycket som reptilerna om inte mer. Mycket har hänt sen dess! två har gått bort och två har tillkommit Mina nuvarande fyra råttor har utrymme lagligt för 24 råttor. Och jag springer numer och köper gnagarfoder och frysta möss varje vecka.
Men jag känner att jag vill föda upp fina husdjur i framtiden!
Dock tror jag inte att jag kommer ha något problem att bli av med dem… Om ni förstår hur jag menar… Jag älskar mina råttor och vill att dem ska ha det så bra som dem överhuvudtaget kan. Kommer aldrig utsätta dem för att föda ungar på löpande band eller blanda kön. Har inte häller låtit flera mammor dela på en bur. Kommer jag någonsin ha flera mammor på G så åker jag och köper fler burar.
Men någonstans sitter ändå tanken kvar i mitt huvud att det känns bättre att mata ormen med en råtta som jag vet har haft ett bra liv istället för att jag kanske indirekt stödjer någonting hemskt genom att köpa frysta blodiga djur från en djuraffär. Jag vet inte..
*Tassar*
Jag finns inte till för att göra dig lycklig 

Tass
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Denna tråd är inte direkt aktuell längre men jag blev nyfiken på varför familjen nu säljer av massa fågel/gnagarburar på blocket!
det är inte bara råttor de sysslar med.

#212 man kan ju hoppas att dem ska lägga ber denna verksamheten.
20 årig djurgalen moder*
Nä det har vi redan konstaterat längre upp i tråden. Ja hoppas verkligen att det är så!
*tass*
Vet någon hur det går nu? Kollat lite på blocket, verkar vara ganska bra? vad säger ni som är mer erfarna?
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
hur gick det med anmälningarna?
De har fortf råttor till salu de har bara ändrat namn till Fredrik och Kungsholmen. Så deras råtteri är fortf i full gång tyvärr. Råder alla som läst denna tråd att köpa råttor från uppfödarns här på rif och inte från blocket om ni inte vet vem det är som säljer!
Fredrik och kungsholmen, och så även Dan "Danne" i Vasastan, norrmalm…….. Jag trodde faktiskt att de skulle förstå att de gör fel efter att fått så mycket kritik i denna tråd, men uppenbarligen så handlar det enbart om pengar för dem.

Finns en tråd om dessa på hamster.ifokus också
20 årig djurgalen moder*