(E) Uppfödare/syskon/släktingar
Efterlysning
Jag letar efter uppfödare, syskon eller andra släktingar till två av mina råttor, Ellie och Freya. Jag har lagt upp en tråd om det tidigare, men tänkte vara mer utförlig denna gången då förra tråden inte gav något napp.
Råttorna var omplaceringar, och förra ägaren kunde inte ge mer information än att hon hade köpt ungarna från en oregistrerad uppfödare på Tyresö, Stockholm. Hon visste ingenting om föräldrarna. Det är mycket möjligt att personen inte tog mer än en kull. Den här kullen föddes 2012-12-24. Mina flickor är dumboörade och släthåriga, Freya var silver mink och Ellie är en ljus champagne. Ganska småväxta. Underbaraste temperamenten man kan tänka sig, men oftast väldigt spända med balansviftande svansar vid lyft. Namnen har de fått från förra ägaren, inte från uppfödaren.
Freya fick hormonrubbningar (av okänd sjukdom eller möjligtvis tumör) som gjorde att alla hennes juver svällde upp och ställde till problem. Till slut fanns det ingen annan utväg än att låta henne somna in, då hon var ca 1 år och 9 månader. Ellie fick samma problem, fast bara på ett juver. Turligt nog blev det till slut en operabel tumör. Hon genomgick operationen i januari, 2 år och 1 månad gammal, och klarade den galant. Bortsett från lite bakbenssvaghet som har börjat visa sig de senaste månaderna är hon mycket pigg och glad.
Jag är nyfiken på deras ursprung, om släktingar har haft liknande problem eller helt enkelt om det finns något syskon därute. :)
Ende jag känner till som jag har för mig bott runt Tyresö är Meccaz eller vad hon kallade sig. Men tror de lade ned med att föda upp och hålla råttor runt mitten på 2010. Men det har hon gjort förr, kanske startat upp igen?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Är detta inte samma sök försök?. Här skriver du att det var 1½ år sedan du hade köpt dom via omplacering.
http://rattor.ifokus.se/discussions/505b328a88f47215f5012736-e-uppfodare-fran-tyreso
Dvs de borde då vara födda runt 2010-2011. vilket låter mer som maccaz. Mins inte helt hur hon stavade det. Var en kompis till min kompis som nu tyvärr är död. Hängde mycket runt haninge zoo på den tiden och skulle rädda mycket råttor.
Hon har funnits i många år innan hon omplacerade rubbet runt typ 2010, eller om det tom var närmare 2011. Jag kan kolla upp exakt datum osv senare vid behov.
Vet att katoz hane hon kallade bling-bling kom från hennes omplacering i tyresö.
http://rattor.ifokus.se/users/4d712258b9cb4620e9032097-mccazz
inte aktiv på ett år dock. men detta är personen jag pratar om. och det passar nästan i tidsramen för hennes sista kull och omplaceringen av alla osv
Ja, det är den tidigare efterlysningen jag nämnde i första inlägget. :) Och de föddes 2010-12-24, jag skrev fel längst upp. Snacka om snurrig, jag som tyckte att jag var noggrann… Synd att det inte går att ändra. Men det låter ju som om det kunde vara samma person. Vad tråkigt att höra att hon har gått bort.
Jag kollar med Katoz om hon vet mer. Tack så mycket för svaren!
#6 Toppen, tack!
Jag kan nog få fram hennes mail adress hon hade ett tag. Hon lämnade ju in en hel hög till till råtthjälpen. Därav jag vet att hon lade ned där i samma veva jag tror hon fick barn.