Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 584 ggr
DaniPoo
0

Jättepåsråttor

Hej jag är lite nyfiken går det att ha Jättepåsråttor som husdjur?
Någon som har erfarenhet av dessa?

Itchy
0

då dom räknas som exotiska djur så är det bättre om du frågar på exotiska djur ifokus

You can't spell Bitchy without Itchy

PaaatyPalm
0

menar du den sk. GP råttan så ja absolut, lite knepiga men vet flera fd. ägare :)

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

DaniPoo
0

Attans bananer! Jag som trodde att alla råttor var välkomna här :P

DaniPoo
0

#2 om GP står för "gambian pouched" så är det den jag menar.
Det låter häftigt med en råtta som blir större och lever mycket längre

Zakaraa
0

#3 Självklart är alla råttor välkomna här men eftersom GP räknas som exotiskt djur så just därför bör du hitta mer information om dem där.

De är i flesta fall svåra att hantera då de ofta kan vara aggressiva men som sagt så får du nog fler svar och mer info på Exotiskadjur iFokus då Råttor iFokus främst kretsar kring tamråttor :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

mikeiko
0

Vi har iaf en artikel om GP här :)

Lamina
2

GP-råttor var väldigt populära här i Sverige för några år sen. Men dom flesta som haft har lagt ner då dom är fruktansvärt "svåra" husdjur som kräver mycket och kan ställa till med stora problem och skador på ens hem och t.o.m. ensjälv.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

zickan
2

Du finner massa information om du söker lite här på mitt forum: http://exotiskadjur.ifokus.se/

De är inte i närheten som att ha tamråttor. Gambian pounched rats har rejäla tänder. Bett kan ge behov av att sys. De kräver minst 6kvm nattboende. Flesta av oss inredde hela rum att hålla dom i. Extremt smarta och måste aktiveras konstant för att må bra och hålla sig lugna. 
De har en hemsk period från könsmögnad upp till 1, ibland 2 år. Och vissa gick aldrig ur tonårs trottsen. Det var denna tid som de flesta sålde sina gp råttor igen. 

De kan ty sig till bara en ägare och vissa skarp ogillande mot andra. En del har gått så långt att de hotat sambo och familje medlemmar. Min hona tuggade sönder dörren till lilla rummet på min förre bostad. Mina föräldrar var på besök. Så mitt i natten valde jag att sätta henne i ett terrarium bara för att få sova, sedan fixa grinden till hennes rum på morgonen. Men hon tog sig nästan ur terrariumet på ett par timmar. Tuggade sönder ett par cm av ren plåtlist som höll glasdörrarna på plats. 
Hennes mor fick sitta i en lagos voljär under tiden jag hade fest en helg. Men hon gungade sönder voljär pinnarna och tog sig snabbt ut. 
De skapade över nått dygn, ett stort hål rakt igenom väggen mellan sov och vardagsrum. Samma håll har de tillverkat på dörrar in till rum de bott i. 

Men de går att ha som riktigt bra husdjur med mycket tid, mycket aktivering, mycket stimulering. Nappmata från bebisålder. 
Gör sig riktigt duktiga som min letare i en del länder, det var så de började med att bli husdjur. Nu har de även avancerat upp inom forskningen. Man har hittat att de kan söka upp mögel som canser.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

DaniPoo
3

Tack nu vet jag lite mer om dem :) Känner inte längre att jag vill ha en sån haha!