Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1060 ggr
Zorro_Tiger
0

Uppfödare i skåne?

Hej hej!

Jag är en 12 årig tjej som till nästa vår tänkt skaffa råttor (självklart får jag se med tiden då) och nu undrar jag om det är någon som föder upp råttor här i skåne eller halland. Jag bor i ängelholm. Jag har en djuraffär (Arken Zoo här i Ängelholm) där de har råttor och de råttorna blir hanterade dagligen och de flesta värkar ganska "bra" i sinnet och så.  (Hittade ingen bra kategori)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Charlott_
1

Jag rekomenderar inte zooråttor! Man vet ingenting om dom. Man vet inte om de ligger sjukdommar i dess släkt eller hur deras temperament är. Uppfödare avlar bara på friska råttor och råttor med bra temperament å  gener. Och dom blír verkligen hanterade daligen av uppfödaren. Tror INTE zoo:n hanterar dom så, dom kanske bara säger så..

Zorro_Tiger
0

#1 Jag har sätt det själv + att min klasskompis mamma jobbat där. Men jag kommer inte välja zoo råttor i första hand, det är bara om jag verkligen inte kanfå tag på uppfödarråttor. Tack för rådet :)

Charlott_
0

#1 Jo men dom vet fortfarande inte om deras bakgrund, temperament eller något..

Zorro_Tiger
0

#2 Nej nej, Men det är vad jag har hört och sätt :)

JoySurrender
2

Det finns flera uppfödare i Skåne.

Är det dina första råttor? Är dina föräldrar också intresserade och kan hjälpa dig, t ex om en råtta blir sjuk och måste till veterinären?

Hur mycket har du läst på om hur man sköter och tar hand om råttor?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Zorro_Tiger
1

#5 Okej, Har inte hitta några (Jo en i klippan men jag vet inte om hon fortfarande föder upp) :/.

Ja det är mina första råttor, Och ja, Min pappa kommer hjälpa mig med dem!

Jag är långtifrån att veta allt man behöver för att skaffa råttor men jag ska ju inte skaffa dem för än om ca 1 år ändå så jag har ju lång tid på mig :)

Dramatik
1

Det finns bla Daydreams i Malmö, Palm`s i Sjöbo och Porlamarkens i Hörby:)

Googla efter deras hemsidor och ta sedan kontakt med någon du gillar och berätta lite om dig själv och vad du kan erbjuda råttorna. Sedan får du vara beredd på att det kan bli väntetid innan du får tag i bebisar, så planera i god tid:)

Ratlings
0

Absinths finns, och om det var hon du tänkte på i Klippan så föder hon fortfarande upp 🙂

// Lise
When nothing goes right, go left!

Zorro_Tiger
0

#7 Det blir lite krångligt att planera i förtid. Eller alltså, Om uppfödaren planerar en kull till våren 2014 hösten 2013 och säger till mig "ja ddu kan köpa 2 ungar i den kullen på våren 2014" så vet jag ju inte riktigt om jag har just den tiden då, eller äsch, det är svårt att förklara men jag tror du förstår vad jag menar! ;)

#8 Aa, Det är hon jag tänker på! Men jag vill lära mig lite mer om råttor innan jag tar kontakt med uppfödare :)

Ratlings
0

#9 Du kan också ta kontakt med uppfödare för att lära dig och känna att du litar på och får bra kontakt med uppfödaren i god tid. 🙂

// Lise
When nothing goes right, go left!

DeniceP
0

Jag föder också upp i skåne! :) Du är välkommen att skicka pm eller mail om du är intresserad av att lära dig mer, hälsa på osv :)

Länk till hemsidan finns i signaturen! 🙂

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

JoySurrender
0

Och jag föder också upp i Skåne. Säger samma sak, hör gärna av dig med frågor! www.glamrattan.se

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Zorro_Tiger
0

Det är ju dock inte 100% säkert att jag ska köpa råttor, jag menar, jag har ju inte en aning om hur mitt liv ser ut då. Just nu har jag 1 katt och 3 hamstrar, Men då mina hamstrar blir 2 (2 st i november och 1 i mars) så kommer de inte ha så länge kvar här på jorden efter det (Låter hemskt, jag vet. Men det är ju så det är liksom). Sedan börjar jag ju i 7:an också, mycket med skolan och nya kompisar och så. Men om jag skaffar råttor så kommer ju självklart de (& de andra djuren) gå i första hand. Ska prata mer med pappa och så också. Tack för all hjälp! :)