Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 625 ggr
nlinds
0

det här är inte vad jag förväntade mig

Deus bet mig. Jag som trodde han var den "snälla". Han sprang runt på sängen, sen upp i mitt knä (hade händerna i knäet) sen så sprang han förbi och bet mig, jätte hårt ! Nästan så det gick hål, men det gjorde verkligen jätteont !. Jag reagerade direkt och "tog tag" i nackskinnet på honom och sa NEJ !. MEn nu vågar jag knappt röra honom.. Jag vill verkligen inte ha en råtta som biter mig !! Vad ska jag göra ? Han är också väldigt dominant mot Beelzebub :(

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Zolah
0

Fortsätt som vanligt, om du är rädd för honom och slutar hålla på med honom så visar du att han har vunnit och att han kan bossa med dig. Om han gör om det fya på honom och gör ex ett högt psssh ljud. Jag brukar lägga mina råttor på rygg men det är olika vad folk tycker om just det. Men det viktigaste är att du inte ger upp

nlinds
0

Jag får knappt bära honom utan att han ska hålla på och kravla sig som en mask. Ska förstås fortsätta hålla på med honom, och biter han mig igen ska jag prova med PSSCHT ljudet. Hur lägger man en råtta på rygg ? Alltså hur ska man hålla ? Dom är ju som maskar !

Zolah
0

Jag tar dom under bröstkorgen och vänder dom snabbt på rygg, men om du är osäker kan det vara bättre att du testar pssh ljudet först. Om han biter sig igen, se då till att inte dra undan handen. Det kan vara svårt men.. Då belönar du inte hans dåliga beteende med att göra vad han vill. Han tror säkert att han har hittat en bra grej att hålla dug undan med. Råttor blir mindre svårhanterliga ju mer du håller på med dem, testa leka med pennor / fjädrar Om du drar framför råttan. Då blir du av med extra energi dom kan ha samt att ni knyter er Ann bättre :)

nlinds
0

Ok ska prova !

Jag leker med dom med pennor som jag håller framför och drar så som du beskrev, de flippar över (på ett positivt sätt) haha. De blir heeelt galna, men det var efter det som han fick något energiryck och sprang förbi och bet mig.

Elinisa
2

Jag tillhör de som inte rekommenderar att man lägger en råtta på rygg. Om det kan ha någon funktion på en råtta som verkligen visar dominans mot människan vet jag inte. Jag har ingen erfarenhet av det. Varför jag inte anser att man bör göra det är för att man riskerar att skrämma råttan& sabba tilliten om det handlar om en råtta som biter av osäkerhet. Det är lätt att misstolka reaktioner på rädsla& osäkerhet, som trots& dominans. Såvida man inte har god erfarenhet& är stensäker på att läsa av råttan så skulle inte jag chansa& utföra en handling som kan förvärra problemet. En annan anledning att inte lägga en råtta som bitit på rygg är att man kan skada sej illa. Efterssom man försätter råttan i en trängd situation kan man trigga till ett nytt bett.