Plötsliga andningssvårigheter
Är det någon som har erfarenhet av råtta som plötsligt fått svårt att andas?
Bäbi är 1 år och 10 månader. Har nästan aldrig haft några luftvägssymtom. Dock har han sedan länge haft smygande tilltagande trötthet, och även neurologiska symtom i form av nedsatt balans och klumpighet. Hela han faller gärna åt vänster. Plötsligt en dag när jag kom hem från jobbet kippade han efter luft. Ett högt ljud kom när han andades ut och när han andades in hördes ett litet slemmigt klickljud och så drog han in luft med munnen. Så här andades han tungt och forcerat och var mycket stressad. Men så blev han lugnare och lugnare och ljudet försvann och han somnade. När han vaknade igen var han "som vanligt" igen. Jag tänkte att han kanske satt i halsen. Dagen efter ingenting. Men dagen därpå igen, alltså två dagar senare händer samma sak igen. Hos vetrinären hörs så klart inget alls från luftvägarna.
Någon som vet om astma förekommer hos råttor? Kan det vara en allergisk reaktion? Men han har inte fått något annorlunda att äta dock.
Jag hade en hona som åkte på akut andnöd, som veterinären trodde var i kombo med hjärntumör/tumör i huvudet som tryckte på. Hon blödde ur nosen, så liknande "klickljud" kom när hon försökte andas ur nosen istället för bukandas med munnen.
Eftersom balanssinnet är påverkat skulle jag tippa på långt gången öroninflammation, eller hjärntumör som trycker på balansnerven.