Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1551 ggr
[Pyretstyle]
0

Honor eller hanar.

Mina första råttor var hanar det enda negativa med dom var att dom luktade en del (eller så var jag dålig på att städa ibland), nu har jag bestämt mig för att skaffa ett par råttor igen. Men jag kan inte bestämma mig för honor eller hanar. Grejen är den jag har alltid hört att honor är väldigt spralliga och inte speciellt mysiga. Mina hanar var värsta myspojkarna, satt jämt uppe i nacken eller innanför tröjan. Så hur är det med era honor och ni som har båda könena vilket föredrar ni mest. Är det något av dom som har lättare för att bli sjuka tex få tumörer eller liknande?

Allamej
0

Vem har sagt att tjejer inte är mysiga? Det är dom visst det. Pojkar är väl mer lugna i största allmänhet men det kan ju tjejer vara också. I regel ska det väl vara mer fart på tjejer men det stämmer inte alltid.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Pyretstyle]
0

Akkamej.

Av några kompisar som hade honor deras ville aldrig mysa eller sådär.

Allamej
0

Mina honor är otroligt gosiga och pussiga av sig, Jag tror inte att det är helt bestämt av vilket kön dom är. Råttor har stora personligheter och det kan vara stora skillnader från råtta till råtta.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Annisen
0

Jag har haft både honor och hanar, har 3 hanar nu och har tidigare haft 4 honor. Jag tycker helt klart bäst om hanar! Mina erfarenheter är att honor aldrig är still och myser vilket grabbarna är :) Tycker helt klart att killar är gosigare :) Har hört många andra som har den uppfattningen också, men det är klart att det finns gosiga honor också :)

När det gäller lukt… tjaa… tjejerna hade jag 2 och 2 och de två paren luktade MYCKET mer än vad mina tre pojkar gör :)

Va roligt att du ska skaffa råttor igen föresten! :) Dom är härliga! :)

Daydreams
0

Jag har 4 honor 2 älskar att mysa och 2 vill bara ibland.

Har nu 2 hanar också som är väldigt gosiga men de har jag bara haft ett par dagar så kan egentligen inte säga hur dom är.

Lollo86
0

jag har två honor nu och dom sitter inte mycket still. vill mest busa och springa omkring hehe. fast ena hon älskar att klättra upp på mina axlar och sen krypa ned i tröjan och sitta där inne och mysa hehe. sen är den bara hon som pussas också.

Karmatarerskanise
0

Mina hanar var urmysiga :)

miracle
0

Mina två stora honor älskar att krypa under tröjan och sitta där och mysa. Blixtra min ena råtta sitter och putsar matte. Så de är både busråttor som har svårt att sitta still och mysråttor. Har nu fått hem en liten hona till, får se hurdan hon blir.

Miracle

MentalDistress
0

Jag agerar ju typ "joruhem" just nu. har två råttpojkar ute i köket och två av tjejkompisens vuxna honor ihop med min egna vuxna hona. Utav dem jag har här hemma tycker jag honorna är helt klart mysigast, detsamma gäller killen han älskar flickorna men ratar pojkarna, han tycker inte de "hälsar" direkt när man kommer.

Tjejerna däremot står alla på burbottnen vid luckan med tassarna upp på gallret och tittar på en som små hundvalpar. Jag tycker iaf honor är myigast. visst, dom är busiga det första halvåret kanske, sen tycker iaf jag att de lugnar ner sig betydligt :)

CamillaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har fyra hanar har bara haft hanar också så jag kan inte säga så mycket om honor, men jag tycker iaf att mina hanar e väldigt mysiga och iaf två av dom brukar klättra upp på gallret och hälsa om dom inte sover väldigt djupt då :P men jag tycker hanar e mysiga iaf fast jag har bestämt att jag ska prova på honor sen när mina hanar går bort då jag får en uppfattninga om båda könen. slänger med en bild på min Nico som klättrar i träd för första gången ;)

Bellona
0

hur råttorna är i temperament och mysighet beror mycket på i vilken riktning de blivit avlade och hur mycket de blivit hanterade osm unga. visst kan honor vara spralligare än hanar men det betyder inte heller att de inte tycker om att sitta tsill och gosa. mynta tex springer gärna runt men minst lika gärna så sitter hon hos mig och gosar och är hur slapp och go som helst. Hon vill vara med hela tiden, sitta i famnen, eller på axeln. Jag fick höra att hennes syster till och med beskrivs som sävlig.

Leta en uppfödare som har lugna och goa råttor om du vill ha honor. Speciellt Grodan här och Ales (kika på www.rattsallskapet.se ) har rykte om sig att ha lugna och goa honor.

Juvertumörer är vanligt hos honor, beteendeproblem (svåra introduktioner om man vill utöka flocken osv) tycker jag personligen är vanligare hos hanar. Men det beror också på vart man köper råttorna ifrån. Jag har aldrig haft en särskilt svår hona men jag har haft två hanar som flippat ut när de blev könsmedvetna. En som inte gick att föra ihop med andra råttor när hans kompisar dött och en annan som blev agressiv, först mot mig och sedan mot råttorna i det nya hemmet han kom till när en tjej ville ge honom en chans.

jag har båda könen men vet inte riktigt vilka jag föredrar. jag älskar båda könen. de har båda sina plus och minus.

Zara
0

Hejsan!

Min första råtta som jag fick av en kompis var en hona och hon var Jätte gosig!!

Sedan hade jag två hannar från samma kull, Sigge var tjockis och låg mäst å sov medans Pontus var överallt å ingenstans, spralligare råtta får man leta efter. Så kön har nog ingen direkt betydelse.

Fast hannarna är nog mer lata än honor och ses därför som "gosigare"

Ha det gött!

smalltowndude
0

Jag hade en hona och en hane i skillda burar. Jag tyckte inte att det var någon skillnad på dem. Hanarna är lite större, vilket kan vara skönt, eftersom det finns något att ta i. Men de är precis lika keliga, och blir precis lika sociala. Men det beror ju förstås också på hur mycket man hanterar dem.

BettySue
0

Mina flickor är ganska spralliga och springer runt i rummet och leker hela tiden, men ser alltid till att hoppa upp i knät på en med jämna mellanrum. Cyradis älskar att sitta uppe på axlarna när man ska gå ut och Nagini kryper alltid in innanför tröjan och myser. De är helt underbara. Har haft en pojke förut. Han blev tyvärr sjuk, men han var nästan lika sprallig som flickorna.