2-3 år. Ibland kortare liv sällan längre.
Mina råttor har bara nått två års ålder.
ok så då om jag skulle köpa råttor som är 1,5 år så är det inte så länge jag kommer ha dem?
Jag hade en hane som blev 3 år och 2 månader, samt två killar som blev 2 år och 4 månader, 2 år och 9 månader.
#2 Det är inte säkert. Det är en tjej här inne som hade råttor som blev 5-7 år gammla. Men de är tyvärr inte normalt.
Men vad är det för kön på dessa råttorna? Läste ditt andra inlägg. Är det smart att ta hand om 4 råttor samtidigt som första råttor? Hur mycket tid kommer du ha för dom då m.m?
#1 Det går inte att svara på. Har du otur blir dom bara 2 år eller mindre, har du tur kan de bli 3 år.
ja jag har ju ungefär fem fyra timmar jag är med djuren varje dag så jag vet inte om det räcker men ja..
#6 dom ska helst springa lös i rummet så dom får springa av sig så :)
ja det kommer ju dom ju självklart få:D måste först bara övertala mama att jag vill ha råttor :D
#8 Lycka till! :)
#8 Är 13 år och min mamma ser råttor som äckliga skadedjur. Men jag lyckades övertala henne genom att visa fakta om råttor och säga att dom var sociala, tama och intelligenta djur. Lycka till! ;)
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Jag skulle dock råda till att köpa bebisar. Dels för att man då får uppleva uppväxten, lär känna råttorna väl under tiden och man får mer tid tillsammans med dom. Dessutom är det lättare att kanske börja med två stycken eftersom det är första råttorna.
ok jag såg en ung råtta som jag kan ta men jag får se
#12 Dom måste hållas minst 2 eftersom det är flockdjur.
Precis, minst två ska man ha. Och bäst är att köpa från en bra uppfödare enligt mig.
men läste han kunde inte vara med andra
#15 Varför inte? :/
jag såg först råttor som ett sakdedjur sen tittade jag på djurmagzinet och såg några efter 3 veckor nu alltså tittade jag runt lite på blocket och såg några så söta råttor och förstod att råttor fakist är husdjur och väldigt vänliga:)
#17 Men varför var de en ensam råtta? Stog inte de i annonsen ?
17 läs på en massa om råttor och hur man tar hand om dom innan du köper. Visst är dom söta, men de krävs en hel del av oss ägare.