Fångarna på fortet
Jag såg att detta ämne togs upp förra året, men i går såg jag på fångarna på fortet och var faktiskt helt chockad! En stackars liten råtta som sitter i en liten korg i taket och rummet gungar som om det vore storm och man ser hur den lilla stackaren försöker fly men kan inte. Tillslut vet den inte vart den ska ta vägen och försöker klättra ut, ramlar minst 2 meter ner på golvet där en galen människa staplar runt och mängder med saker som kastas omkring på golvet. Skulle inte alls förvåna mig som den stackaren dog av att antingen bli trampad eller fått en trälåda i huvudet.
Hur kan man göra något sådant?!?!? Är det ens lagligt!?! Kan man höra av sig till tv4 och klaga? Det här känns faktiskt inte okej! 😡
http://www.tv4play.se/program/fångarna-på-fortet?video_id=2302397
Jag har för mig att det sades i den gamla tråden om det att eftersom det inte spelas in i Sverige så är det inte svenska lagar osv som gäller utan de lagas som finns i det landet det spelas in. Minns jag rätt så var det någonstans vid Spanien? Eller?
Du kan självklart höra av dig till TV4 och fråga ut dem osv men jag tror inte att klagomål kommer hjälpa så långt i ock med att det inte spelas in i Sverige.
Väljer att inte titta på klippet så vet inte exakt vad som händer. Ogillar scener med djur, framför allt de som anses "mindre värda" (gnagare, foderdjur osv osv), som är inblandade.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ja, det förstås. Tycker att det borde vara sensk lag som gäller i ett svenskt program.
Jag har nog tänkt att maila i alla fal, och om de svarar så får man ju i alla fal ett svar på hur de tänker…
Det är hela programmet som jag har lagt in, kanske skulle nämna det. Men tror att detta är i mitten till slutet ungefär.
Något som dock är bra är att personen som tävlar för farmen och som var inne och kände i skålar med ormar och kackerlackor mm inte grävde runt så som hennes lagkamrater sa åt henne att göra utan hon förklarade att hon tar det lugnt för man behandlar inte djur så! Väldigt bra sagt tycker jag. Tyvärr tycker inte de som producerar programmet likadant. :(
#3 Det är ju samma sak med Fame Factor (vist hette det så?)och Total Blackout (som även nämns i 2012-tråden tror jag) Det är sjukt att man får använda levande djur i tv program på så sätt!
Jag minns för flera år sedan att de skulle äta levande djur osv på Fame Factor (?). Hur kan de utsätta djur, även om det så "bara är insekter" (kackerlackor i det programmet jag såg) det är hemskt…
Vet itne om programmet var Fame Factor men det här programmet från USA där man skulle utföra extrema saker för att försöka vinna pengar.. Jag har Xfactor i huvudet men det är ju ett musikprogram så jag blandar säkert ihop en massa namn men någon kanske förstår vilket program jag är ute efter :P
Fear factor är det, så nästan rätt :)
Ja, det programmet är verkligen vidrigt! Varje programm innehåller ju ett moment där de antingen ska äta eller "bada" i djur. OCh det är väldigt ofta som de ska tugga i sig levande djur!
#5 Hah! Nästan :P Var så länge sedan, heh.. :P
Men det skulle vara väldigt intressant att veta hur de tänker bakom Fortet, djurhantering, osv osv. För många år sedan när jag tittade på det (gör det inte längre) så var det ju mycket djur med, flytta på ormar för att gå en lapp, leta bland råttor för att få en nyckel osv osv. Hur hanterar de med skadade djur osv, Tänker de ens på att de kan skadas osv.
Ja det är ju exakt samma nu. Massor med djur med överallt. Och de använder de ju för att skrämma folk med så det är ju inte ovanligt att de släpper ormar och kackerlackor från taket ner på folk eller att uppskrämda människor kastar iväg djur i panik. Inte okej!
Har länge funderat över hur de där tigrarna lever mellan sändningarna….
Ja, jag hoppas ju på att få ett svar och kanske en förklaring. Men har inte särskilt höga förhoppningar. :/
Usch, blir så arg, frustrerad och förtvivlad.
Varför i hela friden skulle dom ha med en råtta som skulle sitta och plågas i en liten korgkruka för?! Nä usch.