Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1881 ggr
mandyosv
0

HJÄLP SÅRIG

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

se bilder!!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

mandyosv
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

!!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Zolah
0

har ni provat en annan veterinär? tagit skrap prover? kollat om det är något som h*n är allergisk mot? för det ser ju fruktansvärt illa ut!

har aldrig sett nåt liknande, närmaste var då jag personligen fick en svampinfektion i tonåren som spred sig runt bröstkorgen/hals.

Om dom gör ont och burkompisen biter i i skinnet ( barbering ) tycker jag ni borde märka nåt från råttan, mina protesterar då om deras kompisar råkar göra dem illa.

Varför är den så naken i övrigt? är det länkat till såren också?

edit - undrar också varför det är en bild från en mobiltelefon? är det nån annan än du som äger råttan?

chade
0

Det är en dubbelrex, och det är deras råtta

Små stjärnor lyser också i mörkret.

wintermynta
0

Börja med att klippa klorna på båda råttorna eller fila ner dom om de är vassa. Har ni behandlat med advocate redan? och har ni behandlat båda råttorna? Är skrapprov taget?

Det du kan göra tillfälligt är att dutta på lite aloe vera gel eller kylsalva på dom sår som är värst. Finns på dom flesta apotek.
 Sen undrar jag inte om ni inte skulle ha nåt som lindra klådan och ev smärtan för det bör ju gör ont. Ring en annan veterinär rådfråga om du känner dig minsta osäker eller om råttan är allmänt medtagen och har ett försämrat allmäntillstånd. Dvs dricker dåligt, verkar hängig, trött, slö och matvägrar.

silverorm
0

#4 Denna tös hade redan sådana sår när de tog henne från ett annat hem. De kom till mig för att få henne utvärderad ef hon bet dem, de är nya med råttor och ovana. Doris visade sig vara en mkt snäll och trevlig flicka men ack så full med sår. De behövde en hona till som sällskap till henne så de fick med sig en äldre tant från mig "Tårtan". Eftersom hon var så sårig och "skabbig" behandlade jag båda honorna med advocate för små katter och iller. Tyvärr har hon ju inte blivit bättre, jag tippar på någon typ av allergi eller svamp? Doris är glad äter och dricker, har gått upp rätt så mkt i vikt det senaste ser jag..

Jag undrar oxå vad vetten sa?

Zolah
0

#5 Som jag sa, det påminner om svampen jag hade. Jag använde ett starkt shampoo på kroppen som hette fungoyl? eller nåt sådant. Men förstår inte att vetten inte märkt det isådanafall?  och var är advocate? ( massa frågor från mig! xD )

silverorm
0

#6 Har de inte fått nåt vettigt svar från vetten får de byta vet.. ett skrap prov borde de ju åtminstone ha tagit? Advocate är ett medel mot ohyra och parasiter, det tar allt! Stackars lilla Doris, hon är en så snäll tös, synd att hon ska ha det så här.

mandyosv
0

Vi fick rekomendation att ta advocate igen vilket vi gjorde men det blir VÄRRE!!!!! Ska till en ny veterinär. Kan man ta aloe moisturizing lotion? eller cano derm?

mandyosv
0

Ska även köpa royal canins hypoallergic som du sa maria. 

Fick höra om att testa fucidin salva på facebook sidan? kanske en idé? :)

Zakaraa
0

#8 använder man aloevera bör man använda ren gel annars brukar de innehålla så mycket skit. Så Aloe vera gelly eller liknande är det som är optimalt :)
Det lindrar rejält när man har irriterad hur det kan jag garantera… Har haft nässelutslag över hela kroppen och det ända som hjälper då medan medicinen inväntar verkan är en iskall dusch eller Aloe vera :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

mandyosv
0

Ja Gelly har jag oxå nånstans! ska leta

wintermynta
1

Va bra att du byter veterinär. Advocate ska inte användas på råttor överhuvudtaget. Finns en länk om varför , ska se om jag kan hitta den.
Tills du får tid hos nya veterinär är gel väldigt bra .
Ett bra svampschampo som använts till gamla rexar (som får svamp)
är Malaseb utifall denna veterinär inte är så kunnig.

fiiiyah
0

håller med #10, ta inte vilken salva som helst som du har till dig själv, det är oftast massa onödigt skit i som säkert bara orsakar mer smärta än behag. stackars liten, ser inte skönt ut :( hoppas ni får hjälp snart!

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

LindaBlue
0

Det kan väl knappast skada att testa Stronghold? Även om det  kanske ser ut som någon annan slags problem än ohyra.

Lilith
0

Skulle det kunna vara något liknande som hände den här råttan?

Sår på svansen 1
Sår på svansen 2
Sår på svansen 3

Tänkte jag länkade till alla tre, om folk ville läsa hela trådarna…

Grodan
3

Ser ut som sår av stafylokocker (ev felstavning, en av de få ord jag inte kan stava till). Oftast får råttor varbölder, sådana här sår är mer vanligt på möss, hundar och människor.

Mata på med omega-fetter och hör med veterinär om lämplig åtgärd mot staffar.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

silverorm
1

Hur har det gått?