Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 1184 ggr
DaniPoo
0

HJÄLP mig med genetiken!

Hej, Jag äger en PEW (Pink Eyed White) hona och en Hooded Agouti hane och jag undrar om det är möjligt att producera fler "PEW" genom att para dem och sen tillbaka till modern? Har hört att PEW inte är en dominant gen. Men om jag lyckas skapa PEW genom incest :P så kanske det funkar? Är jag ute och cyklar eller? Vill ha en PEW/albino hane.

//DaniPoo

Lamina
5

Det stämmer. Parar du hanen med honan kommer alla ungar bli PEW-bärare. Parar man en PEW-bärare med en PEW kommer man få 50% PEW i kullen. 

Men det är inget jag skulle rekommendera. För det första bör man har en lite bättre anledning än att "jag vill ha en PEW hane" för att ta en kull. Det är liv man sätter till världen, och då är man ansvarig för att dom kommer må bra. Detta ansvar börjar med att man ser till att föräldrarna är friska, har bra temperament och kommer från bra linjer. Sen måste man hitta bra hem till dom små. Och det är nog inte många seriösa råttägare som vill köpa från en kull som är framtagen enbart för att få fram en viss färg.

För det andra så bör man inte pyssla med inavel om man inte är väldigt erfaren och vet vad man gör. Det är inget för nybörjare.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

DaniPoo
0

Tack för svaret :) Jag förstår att jag måste ta ansvar och det är därför jag försöker läsa på så mycket jag kan innan jag gör något dumt.

Fråga nummer två, låt oss säga att mina djur är fullt friska och kommer från varsin linje av djur med sociala och positiva egenskaper.
Säg att jag bestämmer mig för att köra på inavel utav "bra" anledningar, Vad är det som kan gå fel? Jag förstår att negativa arv kan förstärkas jag har för mig att råttor är jäkligt resistenta mot inavelsproblem om man jämför med oss.

Mina anledningar är många. Men jag älskar min PEW hona! Hon är världens gladaste och sötaste råtta och jag skulle vilja ha fler som henne, gärna en hane. Sen har jag två vänner som vill ha PEW. Dessutom är jag jäkligt intresserad av genetik och selektiv uppfödning av enastående husdjur. Slutligen och kanske minst trevligt så har jag börjat föda upp foderdjur i mindre skala. Om jag nu har bestämt mig för att föda upp råttor så kan jag i alla fall föda upp ordentliga råttor som är fina husdjur också.
Och innan folk börjar käfta om hur hemskt det är så vill jag bara ni reflekterar över hur vi föder upp foderdjur åt oss själva.

//DaniPoo

[rinrats]
0

Egentligen så har jag ingen större lust att lägga mig i men har du bara en hona och en hane? Jag har fått för mig från din text att det är så i alla fall, rätta mig om jag har fel. 🙂

DaniPoo
0

Jag har fler, Men i det här projektet skulle det bli dem två.

Denna kommentar har tagits bort.
DaniPoo
0

#5 Jag vet att det finns risker med inbreeding/linebreeding men att jämföra råttor med människor är tecken på rädsla och okunnighet.

Jag har inte tänkt att försöka mig på det för än jag vet exakt vilka risker jag tar och vilka metoder som är rekommenderade.
Kan tänka mig att vänta tills jag har två halvsyskon med samma mamma om det minskar riskerna.

http://bwr-rats.blogspot.se/2012/03/inbreeding-isnt-it-bad.html
Läs på..

DaniPoo
0

Mer att läsa
http://carawatha.tripod.com/inbreeding.htm

Sen att folk tycker det är oetiskt och tabu är en helt annan sak.
Selektiv uppfödning och inavel är tekniker som har använts i tusentals år för domesticering av många djur vi tar för givet idag.
Fåret, grisen, kossan och hönan för att bara nämna några.

Jag skulle föredra att vi lämnar personloga åsikter om inavel åt den här tråden http://rattor.ifokus.se/discussions/513519bcce12c4296c08e218-det-har-med-inavel?4d71247db9cb462141046a31-1

Lamina
0

Danipoo, jag råder dig att ignorera denna ursäkt till… Eh, nä, jag ska inte sänka mig till den nivån. Jag råder dig att ignorera apontus7 så kan vi fortsätta diskussionen på en vettig nivå när moderatorerna har tagit itu med dravlet. 😇

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[apontus7]
0

Hur ska man kunna hålla en diskussion om ett totalt ovettigt ämne på en vettig nivå?

Jag lämnar här med att säga som tidigare;

Om ni vet om att inavel innebär en om än minimal risk för att utsätta levande varelser för lidande, varför skulle ni vilja ta den risken?

Lamina
1

#11 Enkelt, jag anser det vettigt att svara på dom frågor folk har med fakta och framföra mina argument på ett trevlig sätt med förståelse för att andra kan ha en annan åsikt som jag trots allt borde respektera, även om jag tycker den är helt fel.

Att bete sig som du gör… Well, det finns ord för det. Men jag skulle nog bryta mot reglerna om jag använde dom. Om inte annat skulle jag hamna på din nivå, och det håller jag mig för god för.

Det sagt, tänker jag följa mitt eget råd och låta dig sitta och sura för digsjälv. 😛

//Lamina

DaniPoo
2

Ja jag har varit på ladugårdar och jag vet vad belgisk blå är för ett as till ko…
Tror du på alvar att jag försöker lära mig av någon kallar mig idiot och tycker att jag ska ha sex med min morsa?? Jag vill inte tjafsa mer med dig… I mina öron låter du inte alls så jäkla lärd utan mer som en full tjaffsgubbe.

Dock förstår jag att folk känner som dig och jag har full respekt för det.
Dock ser jag djur som djur och människor som människor.
Jag har respekt för djur och älskar mina djur över allt!

Vem är du att bedöma hur pass kunnig och lämplig jag är att ha djur?
Att jag ställer dessa frågor och funderar över denna teknik är inget brott.

Du borde lära dig att vakta din tunga så inte någon klipper den

Lancia
0

Alltså, du vill inavla för att skapa fler råttor som din PEW-hona? Har du koll på henne bakåt, samt hennes syskon, hur dom är? För att man öht ens skall fundera på inavel och dessutom av den här graden, så bör man ha en förbaskat bra koll på vad som finns bakåt. Och man bör dessutom ha den genetiska kunskapen att svara på sin egen fråga i #0.

Stephanie
0

Även om det där kanske skulle funka i teorin, så är det verkligen inget du bör göra i praktiken! Inavel är inget man ska leka med. Avel över huvud taget ska man inte leka med…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zolah
0

Nu tycker jag det är på god tid att vi tänker på tonen i tråden, detta är en känsligt ämne ja. men vi behöver inte gå så hårt om det som det har gjorts

[rinrats]
0

#4 Bra, då vet jag 🙂
Sedan tycker jag såhär att inavel är en väldigt stor grej som du inte borde utföra helt själv. Jag tycker att du åtminstone har en kontakt med en kunnig uppfödare som kan hjälpa dig genom hela grejen. Jag själv hade tänkt göra en linjeparning senare i år. Blir det av!? Ja det kan jag inte alls svara på. Men jag har kontakt med en massa uppfödare om det nu skulle bli av. Så både jag och råttorna går igenom det på rätt och bästa sättet. Innan man gör en sådan parning så gäller det en hel del tankar och funderingar, det är inget man bara gör, allra helst inte själv tycker jag. 🙂

DaniPoo
0

Okej, tack för svaren jag ska tänka på saken.
Känns nu som att om jag skulle göra det så skulle det bli mellan halvsyskon för att minimera risken. Eller så får jag leta upp en fin PEW hane. I den här tråden var jag mest intresserad av den genetiska biten.

#14 Ja det var mer som en dubbelcheck för att kolla så att det inte var något konstigt hokus pokus med genetiken i just råttor.

Jag föder redan upp råttor som foder djur så det får ni gärna ha i bakhuvudet. Varför bör man vara fler när man linjeparar?

Fjordell
0

Att tillägga så vet jag om en jättefin och trevlig PEW hane som jag själv eventuellt kommer använda mig av i aveln, men det är inte bestämt än. Han finns dock i norrbotten, och du håller väl antagligen till längre söderut.

Jag tycker du ska ändra bana, och försöka hitta en annan icke besläktad partner åt din hona, som kanske kan ge dig ett par PEW-bebisar, om du nu absolut måste ha en unge efter just henne.

[rinrats]
0

#18 Därför att min eventuella linjeparning är på två väldigt nära släkten.
Kan berätta lite kort att den till tänkta honans mammas syster är mamma till den tänkta hanen. Honans pappas bror är pappa till hanen. Vilket gör dom väldigt nära släkt. Jag vet inte riktigt vad jag skall kalla den sortens parning, men nära släkt är dom i alla fall. Men nu är det inte 110 % att det kommer bli av. Jag tycker bara ändå att det är skönt med kontakter oavsett vilken sorts parning man gör. 🙂

DaniPoo
0

Bor i Stockholm, skulle va bättre och någon i närheten sålde :)

Fjordell
3

#20 Förlåt om jag frågar, men varför borde den parningen överhuvudtaget bli av? Av vilken anledning? Nyfiken.

DaniPoo
0

#20 Blev snurrig i huvudet ett tag där innan jag fick grepp om det :D
Klart det är skönt med kontakter :) lycka till!

DaniPoo
0

#20 <--- Menade jag lol

Zolah
0

om du trycker på hantera så kan du redigera inläggen innan 5 minuter har gått :)

[rinrats]
0

#22. Det är många olika faktorer. Jag vill lära mig mer om linjen, så jag vet vad som behövs avlas in och avlas ut. I dags läget kan jag inte säga så mycket om själva linjen, bara utgå från hur den verkar vara just idag.
Jag känner att det är viktigt att veta mer om vad som ligger bakom som sjukdomar, beteenden osv för att man senare skall få chansen att avla bort dåliga egenskaper för att få bra råttor.

Det är det jag har i baktankarna just nu. Men jag vet inte än hur det kommer bli som sagt, jag är ganska osäker än så länge.

DaniPoo
0

#26 Du är inte ensam om är tänka i dem banorna, det verkar va den kanske vanligaste anledningen till inavel.

[rinrats]
0

#27. Jo men visst är det väl det. Vill man lyckas få in bra gener så måste man veta vilka gener som kan behövas för att det skall bli bra. Tråkigt egentligen att det är genom inavel eller tät linjeavel för att få fram mer information. Men det är som det är helt enkelt 🙂

Stephanie
0

DaniPoo och rinrats - hur många led bakom råttorna har ni koll på?

[rinrats]
0
Stephanie
0

#30 Ok, så pappans bakgrund är helt okänd? Var kommer han ifrån?

Stephanie
0

Hur är det med åldrar, temperament och sjukdomshistorik på de råttorna som är med i stamtavlan?

DaniPoo
0

Två på morsan och men ingen koll alls på farsan dock. men det är möjligt att ta reda på. Man vill ju inte förstärka nån jäkla cancer gen precis.

Stephanie
2

#33 Nä, och det är ju vad du gör om du inavlar. Var kommer föräldrarna ifrån?

DaniPoo
0

Jag ska försöka få tag på uppfödarna till mina råttor i veckan och se om dem kan maila uppgifter/stamtavla till mig :)

Stephanie
0

#35 Gör så!

[rinrats]
0

#31. Han fick jag tag på hos en privat person. Hon hade köpt honom från en uppfödare som jag dock inte fått tag på. Tror att hon inte avlar på råttor längre heller.

På mammans sida är det självklart jag känner till lite mer och vet fler som föder upp råttor från den genen. Så lite koll har jag ju faktiskt :P

Stephanie
0

#37 Ok, men du vet alltså inte så mycket om pappans sida gällande sjukdomshistorik, temperament och så vidare? Vad vet du om mammans sida?

[rinrats]
0

#38. Inte sådär jätte mycket information jag har fått. Men jag vet att individerna har varit lugna och goa på alla sätt. Möjligtvis att det finns lite förkylningar!? Så det är lite därför jag vill göra en sådan parning för att ta reda på lite mer. Den kullen jag fick i december var väldigt lyckad och mycket omtyckt av många och eftersom det gick så pass bra så kände jag att man kanske borde göra en tät linjeavel för att få reda på mer om dem. För att dom ska bli så bra som möjligt. Mitt mål är att längre fram ha avlat fram friska råttor med lång livslängd, att försöka skippa dom dåliga egenskaperna i generna, flocksmarta på alla sätt och vis, mjuka att hantera, kontaktsökande. Ja det finns så mycket med mitt mål med aveln. Jag vill förstärka dom bra egenskaperna och försöker avla ut alla dåliga egenskaper. Detta kommer att ta mycket lång tid men det är ett projekt jag är villig att ta för att råttan skall bli bättre på många olika sätt.

Nu säger jag inte att det är bra att ta dessa kullar. Det ska man göra sällan, men man måste ändå börja någonstans och då har jag hittat den möjligheten bland de två råttor jag har i hemmet.

Stephanie
7

#39 Det är inte rätt sätt att ta reda på sånt! 😕 Sånt tar man reda på genom att prata med dom som har haft råttor från släkten. Inte genom att inavla! Inavel är ett kraftfullt men farligt verktyg att ta till när du kommit LÅNGT på en linje! Inte i början för att se vad du har att arbeta med!

Det är så mycket bättre om du utavlar med andra råttor som har det du söker.

Fjordell
4

#39 Fast en kull som är född i december kan man ju inte säga så mycket om än, de är ju fortfarande så himla unga. Vänta tills de kommer i tonåren/vuxen ålder innan du kan göra en bedömning av kullen. Rossel och andra tråkigheter brukar dyka upp kring 1-1,5 års ålder.

Jag förstår dock vad du försöker komma fram till med beslutet om inavel, men varför medvetet försöka ta fram defekta djur istället för att utavla med riktigt bra råttor för att ta fram de goda egenskaperna allt mer? Det tar visserligen längre tid, men det är det värt. Du måste tänka på att det är levande och kännande varelser du har att göra med, och vem ska ta hand om dessa ungar som löper stor risk för att bli sjuka? Ska du behålla alla för att se vilka dåliga egenskaper som dyker upp?

[rinrats]
0

#41. Jag tycker jag har varit tydlig på att skriva att jag fortfarande är osäker på hur det blir. Självklart är jag mycket väl medveten om åldrar osv. Därför blir det väldigt sent detta år om man säger så. Och det är absolut inte alls säkert att det kommer bli av i över huvud taget.

I såna fall är tanken att behålla en del och en del säljas med strängt avelsförbud + god kontakt så jag håller koll på hur det går.

Jag har inte mycket mer att säga om detta och anser att fortsätta diskutera en sak som kanske kommer att ske mot hösten/vintern är meningslöst. Jag har tanken i bakhuvudet, sen om det blir av eller ej får vi se då helt enkelt.

Fjordell
3

#42 Frågor på ett ämne som detta är befogat, tycker jag. Tar du upp en sådan sak så bör du vara beredd på att få svara på ett par frågor.

Oavsett om det blir av eller inte, så funderar du ju på det, precis som TS. Därför undrar man ju om ni verkligen innehar kunskapen som behövs för sådant som inavel, och varför ni ska göra det.

Givetvis får alla göra som de vill så länge det inte bryter mot någon lag, men jag (och många andra) sätter sig starkt emot inavel på sådana grunder, och just därför undrade jag vad du skulle göra med alla ungarna när de väl kommit till världen.

[rinrats]
0

#43 Självklart får man ställa frågor osv. Jag känner bara att jag har berättat i stort sätt allt om det. 🙂

Jag vet att det ogillas av många. Men det jag ville förmedla var att man kan/borde ha kontakt med andra uppfödare. Och jag har kontakt med en hel del där vi kunnat diskuterat om frågan.

Eftersom att inavel är ett stort beslut man tar så är det bra med kontakter, man ska inte syssla med det själv med andra ord. Det var det jag ville ha sagt. Sen blev det bara att jag skulle förklara varför jag behövde kontakter för en linjeavel och då berättade jag.

Att jag skulle dra upp det jag hade i mina tankar var absolut inget jag hade i tankarna från första början. Att göra en sådan slags parning är ju inget man pratar stort om, om man säger så. 🤐

DaniPoo
0

#39 Var går gränsen för inavel då? Är det inte rätt vanligt att man avlar på kusiner och andra besläktade djur om man linjeavlar?

Hur stor är risken egentligen att det skulle gå åt helvete om du parar två halvsyskon en gång? Finns det någon som helst ökad risk för att modern ska få problem? Man skulle ju kunna avla på kusiner också men chansen att albino genen förs vidare 3 generationer från en mamma är ganska minimal skulle jag tro. Typ 

Vet inte vag färgener har för beteckningar när det gäller råttor så jag hittar på egna nu.
pew= PEW/albino
AGO= Agouti

Line 1
pewpew x AGOAGO1 = AGOpew 1
Line 2
pewpew x AGOAGO2 = AGOpew 2
Line 1 gen 2
AGOpew 1 x AGOAGO3 = 50% AGOAGO 50% AGOpew
Line 2 gen 2
AGOpew 2 x AGOAGO 4 = 50%AGOAGO 50% AGOpew
Line 1x2 gen 3
Line 1(AGOAGO/AGOpew) x Line 2(AGOAGO/AGOpew)
AGOAGO x AGOAGO=100%AGOAGO
AGOAGO x AGOpew=50%AGOAGO 50%AGOpew
AGOpew x AGOAGO=50%AGOAGO 50%AGOpew
AGOpew x AGOpew=50%AGOpew 25%AGOAGO 25%pewpew

Så för det första så måsta du ha riktigt mycket tur om du ska plocka 2 AGOpew kusiner eftersom att dem kommer att se identiska ut med AGOAGO, sen har du en 25%chans att få en pewpew som genererar en riktigt albino. 

Svamlar jag bara en massa skit eller funkar det så teoretiskt?
Hahaha

Stephanie
0

#45 Vet du om hon är PEW eller albino?

DaniPoo
0

Nej, men jag antar att hon är Albino, kallar henne PEW ändå eftersom hon är "Pink eyed White"

Stephanie
0

#47 Ok, men är hon albino så har du ju ingen aning om vad för färg hon skulle ge?

Zakaraa
1

#48 Är inte PEW och Albino exakt samma sak. En råtta utan pigment..?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

DaniPoo
0

#47 Albino genen är väll ingen dominant gen?
Så hon behöver alltså ha ett par alltså pewpew för att va albino genen ska bli aktiv? och eftersom att hennes ungar är Hooded Agouti så bör hon inte bära på någon underliggande dominant färg-gen? Eller?

[rinrats]
0

DaniPoo, detta hittade jag på internet. :)

INAVEL

Vi kan nöja oss med att säga att inavel är avel med besläktade djur. (En mer korrekt definition finns i Avelshandboken.) Dessutom kan vi lägga till begreppet INAVELSGRAD, vilket i praktiken bara talar om hur nära besläktade djuren i aveln är. Parar vi en hane med sin syster (sk bror-syster-avel) har vi en mycket HÖG inavelsgrad. Om vi istället parar ett djur med sin syssling så har vi en LÅG inavelsgrad. Observera att kusinparningar och liknande parningar som upprepas i avelsarbetet tillsammans kan ge en HÖG inavelsgrad - de olika parningarna i en linje påverkar varandra! (Källa: http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/book/export/html/3)

DaniPoo
0

Det finns 2 sorters PEW, Den vanligaste är albino. Det är en gen som gör att djuret saknar färgpigment.

Nummer två är en framavlad variant där man satsat på att reducera färgen på djur med rosa ögon i flera generationer tills dem blivit vita.
Dessa är inte lika vanliga och ofta inte 100% vita som albinos är.

[rinrats]
0

Det här tyckte jag också såg spännande ut.

LINJEAVEL

Linjeavel är någonting helt annorlunda - en helt annan synvinkel på begreppet avel.

Först kan vi påpeka att linjeavel i princip alltid är en form av inavel. Det är viktigt att veta. Ofta hör man uttryck som ”jag inavlar inte, jag bara linjeavlar” vilket är en stor missuppfattning.

Däremot kan du ha en linje utan att bedriva linjeavel! Linjeavel betyder inte alls "avel på en linje" som många tycks tro… På rak arm känner jag inte till NÅGON enda uppfödare som bedriver linjeavel på smådjur… det är bara någonting som folk säger för att slippa erkänna att de inavlar, kombinerat med ren okunnighet! Linjeavel bedrivs främst på större djur, typ hästar (speciellt araber och lipizzanerhästar), hundar osv, djur där generationerna tar längre tid och mer tid kan läggas ner på studier av stamtalvor…

Säg att du en gång har sett ett (i dina ögon) helt underbart djur, vi kallar detta djur X. Och du har en idé om att du vill avla fram likadana, en eller flera vackra kopior av X! Detta djur som du vill "kopiera" kallas stamdjur. Om det är en hane kallas han stamfader, är det hona blir det stammoder. Det kan också röra sig om ett par och då kallas de tillsammans för stampar (detta är mer vanligt bland monogama parbildande djurarter, exempelvis vissa fåglar).

Om du får tag på djur som har detta djur X i stamtavlan så kan du linjeavla, inte annars. Du behöver ett flertal djur med X i stamtavlan för att inte få för hög inavelsgrad (då dyker de negativa effekterna av inaveln upp med en gång). Du studerar alltså stamtavlor och försöker köpa in ett flertal djur med X i stamtavlan.

Själva linjeaveln går sedan till på så sätt att du försöker korsa fram djur med X så många gånger som möjligt i stamtavlan. Linjeavelns idé är att om du lyckas få djuret X många gånger i samma stamtavla så har du koncentrerat generna från djuret X och de avkommor du får fram på detta vis bör alltså likna djuret X! Naturligtvis måste du inavla för att göra detta - det är därför som linjeavel alltid innebär inavel!

Linjeavel är alltså inavel där man studerar stamtavlor och planerar parningar efter stamtavlorna för att få fram djur som liknar ett viss stamdjur.

Ibland kan det i efterhand vara svårt att skilja linjeavel från vanlig inavel i efterhand då det i båda fallen kommer att finnas vissa djur som dyker upp flera gånger i stamtavlorna. Det är själva metoden för urvalet av avelsdjur, planeringen av parningarna och avelsmålet som skiljer sig åt. (Källa: http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/book/export/html/3)

DaniPoo
1

#51 Ja då hade jag rätt ju ^^
Man behöver ju inte upprepa inaveln efter man uppnått målet.
Säger inte att jag har bestämt mig för att inavla.
Men det är ett intressant ämna att lära sig mer om tycker jag.
I alla fall på en vetenskaplig nivå haha

DaniPoo
0

#53 Där ser man :) Intressant läsning! Har du källa på det där?

[rinrats]
0
DaniPoo
0

Jag ska försöka leta reda på någon som äger en fin siames hane istället tror jag :) Himalayas är ju helt sjukt söta.
http://fc04.deviantart.net/fs70/f/2010/076/e/b/Owain_1___Fancy_rat_by_DianePhotos.jpg

mikeiko
1

#51&53 Lade in "(Källa: http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/book/export/html/3)" i dina poster, det är kutym att ange källa till lånade texter i direkt samband med själva texten. Finns ofta nån textförfattare som kan bli sur annars ;) )