Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 986 ggr
[Emelie321]
0

Slusk, sjuk, lat?

Kortfattad bakgrund: Jack fyller 1 år i april. Han kom hem till oss förra sommaren, och var då väldigt förkyld och nerlusad, och skallig på hela ryggen.

Efter ett antal veterinärbesök var det senaste professionellt, och det visade sig att han har haft en trasig och en totaltrasig trumhinna - troligtvis har han gått så sedan han var liten utan min vetskap.

Han har medicinerats med örondroppar och medicin och har nu blivit bättre, men har fortfarande hyfsat dålig balans, det vill säga han är väldigt klumpig och klättrar helst inte mer än han måste. Buren är på många sätt anpassad så att han inte ska trilla ner från ställen, vilket han gör ibland men fångas då upp av hängmattor.

Han är pigg och glad, och har aldrig långt till knaster och ögonplopp. Han springer aldrig, men lunkar/lufsar fram istället, och är otroligt glad i mat, och är lite överviktig trots att kosten är hälsosam.

Nu till problemet: Detta problem har funnits hela tiden, men har nu de senaste månaderna bara förvärrats. Hårbotten, speciellt bakpå ryggen, blir alldeles brun/gul/orange kletig. Det tar bara uppåt en vecka efter ett ordenligt schampo-skrubb-bad för att det ska komma tillbaka.

Tvättar jag honom inte, så början han uppriktigt sagt stinka. På det värst drabbade stället bakpå ryggen är han konstant tunnhårig eftersom han drar bort pälsen där så fort det nya fjunet som växer ut har blivit tillräckligt långt för att lätt dras bort.

Han har vid två tillfällen blivit avslusad, och vid båda gångerna frodades lössen på honom, medan de två bröderna knappt hade några löss alls. Veterinären sa sist att hans dåliga hy antagligen berodde på lössen, men det är omöjligt. För lössen är nu borta och hans hudproblem har blivit värre.

Buren gör jag rent varannan eller var tredje dag beroende på behov, och alla tygsaker körs i tvättmaskin med jämna mellanrum innan de har hunnit börja lukta och bli för nerkissade, så en oren bur kan omöjligt vara anledningen. Bröderna är dessutom i prima skick och luktar jättegott.

Han tycks inte lida av detta, men vad är det som orsakar detta? Kan han ha något medfött hudproblem? Det tar alltså bara ett par dagar innan hårbotten är en gegga på hela bakre ryggen ner mot svansen, även på sidorna lite smått. Uppemot ansiktet är det bättre, och inget på magen.

Under avlusningsveckorna fick jag inte bada honom för att inte påverka medlet, och då förvandlades han till en stinkbomb, rent utsagt …

Är det någon som har kunskap om detta? Är han bara lat och tvättar sig inte, eller märker han inte att han behöver tvättas, eller är han sjuk? Jag har ingen aning, först trodde jag bara att han var lat och sluskig, men nu har det som sagt blivit värre :\

[Emelie321]
0

Glömde skriva att han dessutom blir väldigt lätt förkyld, och därför tycker jag att det är väldigt tråkigt att behöva utsätta honom för detta tvätt och schamponerade så pass ofta. Men om det inte hålls rent så drar han bort ännu mer päls :|

Elinisa
1

Vad är det för slags lukt? Luktar det urin? Typ bajs? Var?

Lukta på honom& kolla att lukten inte kommer från öronen, för då har han bakterier kvar där. Lukta i nosen. Luktar det där så kan han ha en infektion i i nosen/bihålorna.
Lukta i munnen.

Min Blixten har har problem med öronen& lukt ur nosen. Han har behandlats med 3 olika antibiotika, men aldrig blivit helt bra. Har idag sänt in ett prov för bakterieodling till SVA för att förhoppningsvis få reda på vad det är för bakterier han har& om det finns någon mer antibiotika att behandla honom med som kan ta död på dessa envisa bakterier.

Att aldrig bli riktigt fri från en infektion måste ta mycket energi.

Nu uppfattar jag det som att lukten minskat då du badat honom& då kanske det inte sitter i öron eller nos, men ta en extrakoll för säkerhets skull, om du inte redan gjort det.

At han luktar så låter inte normalt.. Hade en gubbe som inte var så intresserad av sin hygien, men han luktade aldrig illa.

Hur luktar hans urin? Kan han ha någon urinvägsinfektion som gör att kisset luktar& han ligger i kisset? Eller har du kommit på honom med att ligga i bajslådan& sova? ..För då kan jag tänka mej att en råtta skulle stinka!

Hanar får ofta en beläggning på huden. Det är hormonellt& beläggningen kan vara gulbrun, gulröd, röd el rödbrun. Vissa har mer av detta än andra. Jag har upplevt att det produceras mer ju flitigare man tvättar bort det. Denhär beläggningen sitter mest på baken& ryggen& brukar gå ner på sidorna lite, men har aldrig sett det på mage, bröst, el i ansiktet. Tvätt med shampo ofta torkar ut huden& kan göra den känsligare,-& även lite irriterad, om man har otur. Det är nog bra om du kan shamponera honom lite mera sällan, -särkillt om han lätt blir sjuk. Jag försöker undvika att blöta ner min Blixten numera, just pga hans infektion i kroppen som lätt blir värre då han bliviti lite kall. 

En sak du kanske kan prova.. Borsta hans päls med en liten ganska mjuk borste. Mina gubbar njuter stort av att jag borstar deras päls& pälsbotten med en tandborste. (Gärna en lite "taggig", typ oralB) Blixten tycker t.o.m. om att bli borstad med en av mina hårborstar av mjuk svinsborst! Han kan ligga som en pannkaka i en halvtimme med slutna ögon medan jag pillar med pälsen. En bonus, förutom att de gillar det& att det är bra för blodcirkulationen, är att denhär mörka beläggningen lossnar från huden. Pälsen blir också ren& väldigt mjuk& glansig.

Om han sliter päls för att huden är irriterad, eller för han helt enkelt ägnar sej åt barbering är ju svårt att säga.. Eller en kombo..?

Kliar han sej i övrigt? Skabb?

Något du skulle kunna göra nån gång, om huden är irriterad, -är att ta bara lite extra virgin kokosolja, el vetegroddolja på fingertopparna& massera in försiktigt i huden. (Olivolja går nog i brist på annat, men den ska visst ha rätt stora molekyler så den inte går in i huden riktigt lika bra, vad jag hört..) Han kommer nog se lite flottig ut, men det försvinner på nån dag. Särskillt om du borstar lite i pälsen.

Bra han verkar pigg& nöjd med livet trots sina hälsoproblem iaf! Hoppas du kommer fram till vad det kan handla om& att det går att göra något åt, för något verkar det ju vara som inte stämmer med din Jack.

Elinisa
1

Kom på jag inte skrev det.. -att om det skulle vara så att han fortfarande har infektion i öronen så kan det illaluktande varet sprida sej i pälsen då han putsar sej, (först klia öra, sen päls osv) -& göra att hela han luktar tillslut. Vet en som varit med om att det blev så för en av dennes råttor. Om jag var i din situation skulle jag kolla upp att öronen är friska& läkta& inte behöver ytterligare behandling. Om det skulle visa sej finnas bakterier kvar där kan det ju vara en ide att låta göra bakterieodling& resistensbestämning, så du har större chans att få rätt medicin på en gång& inte kanske måste prova flera olika, -för att spara tid& besvär för Jack.. (Mkt billigare beställa provtagningspinne, topsa själv& skicka t SVA, än att göra det via veterinären) Hur stor chans det är att få ett bra svar av att låta göra en sån odling vet jag inte. Har bara gjort det en gång, precis nu& inte fått veta resultatet än. Tänker då det gäller ngt som visat sej vara långdraget& svårbehandlat kanske en odling kan vara till hjälp istället för att chansa vidare på medicin efter medicin. Fick också just veta av en kompis att en råtta kan få svampinfektion i huden efter tex lusangrepp. Det ger klåda& irriterad hud. Det brukar tydligen gå över av sejsjälv då lössen är borta, men förvärras av shampo& tvätt. Man kan säkert kolla hos veterinär, om det är så. Skulle det vara på det viset& inte gå över av sejsjälv går det nog rättså lätt att behandla kan jag tänka mej.

[Emelie321]
0

Tack så hemskt mycket för dina svar Elinisa!!

Jag ska genast sluta schamponera honom. Eftersom det mesta försvinner när jag gjort det så trodde jag att det var bättre, så fel man kan ha 🤦‍♂️

Låter som väldigt troliga orsaker alltihopa. Jag har kollat lukten, och det luktar inget från nos eller mun, utan det är från ryggen. Nu har det börjat komma tillbaka igen, och jag ska prova att borsta honom regelbundet för att stimulera hårbotten, och pröva smörja in honom som du föreslog.

Blir även ett veterinärbesök när det mesta har kommit tillbaka inom ett par dagar så att de lätt kan se problemet, och dubbelkolla öronen igen. Jag hade tänkt vänta med öronkollen tills det blivit lite varmare utomhus eftersom jag måste ta honom på bussen och byta i stan, han blir ju som sagt väldigt lätt förkyld och rosslig. Men den risken får det nog vara värt, om han nu har en svampinfektion till på köpet.

Vill se honom helt frisk om så bara för en dag, stackarn. 😕

Men tack och lov verkar inget av det smittsamt i alla fall. Bröderna är som sagt friska, och de blir inte heller förkylda och rossliga när jag Jack blir det. Han blir det även ibland utan att jag har badat honom, så han är väldigt mottaglig för sjukdomar, säkert på grund av dessa bakterier. Han har medicinerats även för detta genom vattnet, men det har aldrig hjälpt att hålla det borta, utan det kommer och går.

Jag tror inte att det rör sig om barbering dock, eftersom han endast gör det på det mest drabbade stället. Det kliar säkert otroligt mycket :\

Hoppas du får något svar angående Blixtens bekymmer. Är han sjuk, t.ex rosslig eller så på grund av bakterieinfektionen? Eller märks det bara på lukten?

Om igen, tack för svaren. Nu har jag en del förslag att ta med mig till veterinären som de kan gå efter om de inte har varit med om det här förut. Jag ska pröva skicka in ett test som sista utväg om nu veterinären inte kan hjälpa honom att bli frisk :)

Elinisa
1

Ahaa, det är alltså själva ryggen som luktar..! Då låter det ju väldigt sannolikt att det handlar om svampinfektion.

Tycker det låter som en bra ide att kolla öronen, om du misstänker att något inte är som det ska där. Du kan ta en tops& med rena händer dra loss lite bomull& jämna till så den blir slät, fortf mjuk& bullig på toppen, men smalare. Håll i örat& sträck upp det lite lätt. Sätt topsen rakt ner i örat& vrid den försiktigt innan du tar upp den. Är det något på topsen? Luktar det illa?

Om öronen inte verkar ok& du tänker åka till veterinären så är det ju bra att passa på att kolla ryggen också.

Om det däremot är så att du varken känner lukt då du luktar i öronen, eller får gegga på topsen så skull jag tro att öronen är friska nu. Isåfall kan du testa behandla svampen med shampot Fungoral, som finns recptfritt på apotek, innan du kostar på ett läkarbesök. (Se bara till att han inte slickar på det de minuter det ska verka på huden.)

Om inte det ger reultat efter 2 tvättar  hade jag tagit honom till veterinären för att få ut något annat. 

(Fast om det är en veterinär som är ovan med råttor& föreslår nån salva& tratt kan du be om nåt annat, för tratten tar han sej ur& slickar upp salvan, vilket jag inte tror är så bra+ att den då inte blir kvar på huden& verkar där.)

Olja& borste gör ingen skillnad på svampen, men han kanske tycker det är behagligt då det kliar där. :-)

Blixten har aldrig rosslat, men har dethär oronproblemet som stör. Han har haft öroninflammation en par gånger& nu är det lugnt, men vi har aldrig lyckats bli av med bakterierna helt. Det går i perioder med snor& odör i nosen, kladd& äcklig lukt i örat& då kliar han där också. Då kan han vara lite tröttare än vanligt. Annars är han pigg, glad, busig& gosig. Förutom dessa försämringsperioder så verkar han inte besvärad, men visst kan han ju ha ont för det, -& så tar det ju energi från honom. Hoppas verkligen på att få ett användbart svar från SVA.

[Emelie321]
0

Har kollat öronen försiktigt med en tops, och jag fick inte upp någon gegga därifrån. När veterinären undersökte honom så sa hon att ena trumhinnan var igenkorkad av gegga, och den andra lite halvt. Det var inget som gick att se utan en sån där "kikare" dock, det var därför han gick med det där i flera månader utan min vetskap :\

Men då har det förhoppningsvis läkt ut nu :) Kommer köpa schampot imorgon när jag är på stan, uppdaterar sedan om det fungerade eller inte. Jag hade tänkt beställa veterinärtid nu i veckan, men jag avvaktar tills jag testat detta. Jag vill hur som helst se att hans öron verkligen är bra, men om schampot funkar och det går att vänta tills det är lite varmare ute desto bättre.

Skönt ändå att det går i vågor så att Blixten slipper vara dålig hela tiden. Förfärligt jobbigt med envisa bakterier :\ Jag antar ju att Jack har ett väldigt nedsatt immunförsvar eftersom han blir sjuk för jämnan, rosslig, snorig och nyser. När han nosar så gör han det extremt ljudligt, som om han är täppt i näsan och måste anstränga sig. Det har han gjort sedan han var liten, även när han inte visar andra tecken på förkylning.

Men som sagt, förkylningskurerna med medicin har inte fungerat, det kommer bara tillbaka och går sedan över ett tag innan han blir sjuk igen. Så det kanske blir aktuellt med ett test från honom också.

Elinisa
1

Hur går det för lille Jack? :-)