Tonåring, vrf bitts han?
Hej!Jag behöver lite råd från er. Chilli har plötsligt börjat bitas. Igår bet han först mamma väldigt hårt och höll fast, sen bet han mamma igen när hon skulle ta ut honom ur buren. Idag bet han min syrra också när hon stack in handen i buren för att hälsa. Natten innan dessa bett så var det världens liv i buren. Dom for runt, grävde i spånet, brottades och pep. Vet inte om det har med saken att göra. Han bits inte alls utanför buren, då är han precis som vanligt! Kan det ha något att göra med tonåringshormoner elr något? Ps: Han var jätte trevlig och snäll och hur lätt att hantera som helst men sen en morgon var han som en annan råtta :( SNÄLLA HJÄLP!
Putt
Kan vara tonårshormoner, kan vara dominans som börjar visa sig, kan vara spökålder, kan vara att han har ont någonstans…
har exakt samma problem! från att vara världens snällaste ängel till att vara rena monstret typ… min Ludde är jätte agresiv mot sina burkamrater och har bitit mig osv osv men utanför bure är han snäll mot mig osv men mot kompisarna är han inte så snäll där heller.. verkligen jobbigt ;/
Hur gammal är han? Är han äldst, yngst i flocken? Var kommer han ifrån? Vilka andra råttor finns i hans flock? Många faktorer som kan spela in.
Han är ca 3 mån inte älst har en kille på 1 å 1/2 år men chilli försöker bossa över honom. Han har också en brorsa som är lika gamal. Båda kommer från en uppfödare :)
#4 hoppas de går över! tror du man behöver tråna bort det eller kan det vara tonåren? hur gammal är din, och hur länga har han hållt på?
jaa alltså jag har ingen aning vad man ska göra :o han är undefär 5 månader kanske, blev så där vid 4 månaders åldern fick han då han var 2 månader kanske? minna inte exakt..
Putt putt!
PUUUUUUUUUUTT! vad kan jag göra för att få honom att sluta?!
Har du läst artiklarna ?
Det första jag tycker att du ska göra. Är att ta reda på varför han bits.
Studera honom i de situationer som det händer. Har han ont? Är det dominans? Är han rädd/ stressad?
Har själv en tjej som bet oss i buren ett tag. Det jag kan säga är att hon var eller är fortfarande en väldigt känslig tjej. Hon litade inte på oss och var rädd helt enkelt. Vi har kommit otroligt långt idag. Det är ytterst sällan vi ser dessa tendenser idag. Hon har blivit en go tjej som blir tryggare och tryggare hela tiden.
Men grejen är, att man måste se var problemet sitter innan man kan komma med en lösning. Ingen kan ge dig RÄTT nycklar utan att veta vad problemet grundar sig i. Exempelvis kanske du läser att det är tonnårshormoner och tror att du bör fya och lägga din råtta på rygg, och så har du egentligen en väldigt otrygg individ som bara behöver trygghet. Då kan det bli väldigt galet.
Försök att läsa av din råtta. Kolla hur gruppen fungerar. Åk till en vetrinär om du tror att han har ont. Försvarar han sitt bo? Eller är han otrygg och blir rädd för din hand? Har han lätt för att bli stressad och mår dåligt över något i sin omgivning?
Tack! Jag tror att han helt enkelt bits när han inte får som han vill. Han bits ju utanför buren när han inte vill bli upplyft och i buren när han vill vara ifred. Han verkar inte ha ont någon stans eller vara rädd. Det är bara att han bits för att säga till att han inte vill. Har försökt ed att hålla kvar handen i buren när han biter men det går inte riktigt då han biter riktigt hårt så det verkligen gör ont och börjar blöda mycket.