Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 688 ggr
Paopao
1

Bilder på mina fina :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. 

Har haft våra råttor i typ en månad nu (känns som mer).
Först hämtade vi Pippi & Meg på Vintaz uppfödning i Jönköping och veckan efter bar det iväg till Stockholm för att hämta Lois & Yoko på Katoz Uppfödning. 

Har tråkigt så vill lägga upp lite bilder och information bara :)
Är skitdålig på färger (inget som intresserar mig alls) så jag skriver bara rakt upp och ner vad som står i stamtalvlorna :)

Skulle förresten vara kul om någon hade syskon till dessa och ville lägga upp bilder och skriva lite :) 

Först ut är Pippi. 
Hooded black, Rex/dumbo. Vintaz Sasa, från Nyårskullen.
Pippi är verkligen det perfekta namnet. Hon är sambons favorit och mer socia lråtta får man nog leta efter. Så fort man kommer in i vardagsrummet flyger hon på gallret och när man öppnar är hon först ut och ska upp på axeln :)
Hon är störst, men det kan ju bero på att hon är ca två veckor äldre än de tre andra.
Hon är den busigaste utav dom alla. Brukar ruffsa henne ganska så hårt, hon skuttar jättehopp iväg och direkt tillbaka, jagar mina händer och biter försiktigt i fingrarna. Så jäkla kul. Men när man väl lyfter henne så hänger hon mest där.
Jag tror också att hon är den som bestämmer, har fått för mig det.
Det godaste Pippi vet: Leverpastej
Så himla glad att jag får ha denna lilla råtta hos mig.

Paopao
1

Meg
Agouti self, Rex/dumbo. Vintaz Neha, från Rock-a-doodles kullen.
Meg är döpt efter Meg i Family Guy. Hon är helt tvärt emot Pippi i sättet.
Hon sitter oftast still i knät, gärna under en filt. Hon gillar när man klappar henne.
Hon är den enda utav mina råttor som somnat hos mig, jättemysigt.
När hon kom hit var hon jätteblyg, låg mest i sputniken men det är stor skillnad nu.
Hon var var så liiten i början också, speciellt som man bara hade två veckor äldre Pippi att jämföra med här hemma. Såg ut som en liten mus. Men inte nu längre.
Haha laggårdsråttan brukar vi kalla henne, för hennes ruffsiga päls och färg. Men hon har verkligen de snällaste ögonen och hennes huvud är så litet så öronen ser gigansiska ut. Min sötaste Meg!
Det godaste Meg vet: Rå nötfärs

Slänger upp en bild på Pippi & Meg, första veckan de var här. Hade inga nyare bilder på henne som var så bra. Meg är överst.

Paopao
1

Lois 
Russian Blue burmese, velveteen/dumbo. Katoz Kashiba, från Platser i Japan - kullen.
Lois (efter Lois i Family guy) är den som är absolut vackrast att se på. Hon är superfin! Men…
Hon är den som skiter överallt. De andra är någorlunda rumsrena och bajsar oftast där de ska. Men inte Lois, hon skräpar ner överallt och inte mindre än två, nästan tre gånger har jag fått ta isär min gigantiska divansoffa för hon rymt när jag haft henne ute och hon krypit under. Lockat med leverpastej på en pinne och allt möjligt men hon satt där, säkert jätte poppis hos grannarna när man möblerar om vardagsrummet mitt i natten två gånger på en vecka.
Hon är ganska ofta för sig själv också. När alla tre ligger i en hög någonstans så ligger hon ofta själv. Inte jämt, men ofta.
Tycker så synd om henne då. Fast hon är ändå en i gänget. Alla kommer väldigt fint överrens.
Vi brukar skämta om att det är för att hon är en sån skitgris som de andra inte vill vara med henne.
Det godaste Lois vet: Bananchips fick hon för första gången idag. Det gillade hon, mycket. Annars är hon en sån som kan sitta och äta "den äckliga" müslin i botten som de andra bara äter om de skulle vara på svältgränsen, det käkar Lois glatt upp.

Min vackra skitråtta. Bild på nyvaken Lois, tagen idag.

Paopao
1

Yoko 
Russian Blue eubk, slät/dumbo. Katoz Saga, från Platser i Japan - kullen.
Yoko har fått sitt namn efter Yoko Ono. Min kompis har hennes brorsa och han heter Lennon jag hade idétorka och nu är hon en Yoko.
Fint tycker jag, passar henne. Först skulle hon heta Zelda, men det passade inte alls.
Yoko är den som är mest försiktig och skraj utav sig. Hon är rädd när katterna är runt buren och hon vågar inte springa bort från oss när vi tar ut henne, hon sitter helst på en axel eller i fickan. Hon kommer gärna inte upp i handen när vi lockar på henne. Men det blir bättre och bättre. Hon är supersöt och har lenast päls utav dom. Hon smakar gärna på fingrarna, inte så det gör ont aldrig så det går hål. Hon kommer väldigt bra överrens med de andra. Hon ska ofta upp i ansiktet på en och kika.
Det godaste Yoko vet: hårdkokt ägg
Även om hon är lite mesig och inte så vidare social mot oss än så är hon jättefin och gosig när vi väl sitter med henne i soffan. Hon gillar att bli kliad mitt på huvudet då kan hon börja blunda och det är hur sött som helst :)

Paopao
1

Pippi fiskar ärtor. Eller jag vill att hon ska göra det i alla fall. Ställer fram grunt vatten med ärtor i men till min stora besvikelse verkar de bara på sin höjd lite intresserade. Det kanske kommer med tiden.

Paopao
2

Såhär kan man ligga och mysa. Lois & Yoko.

Paopao
2

Lois tvättar sig, så sött med tungan

Paopao
1

Yoko var den enda som tyckte kattgräs var lite spännande.
Gillar att lägga in nya saker till dom för att se hur dom reagerar. Jag tänkte wow, kattgräs måste dom älska. pfft. Kraffsade lite sen inget mer med det. Men Yoko till och med smakade på det. Tyvärr har jag ingen bättre bild på det.

Paopao
1

Sist en bild på överdelen utav buren där de spenderar mesta utav sin tid. Nu har de en lite större hängmatta bara.

Vill ha en ny bur. Luckorna är så små så det är värdelöst nästan. 
Trodde gallret skulle bli ett problem först för de är lodrätt, men de klättrar allihopa utan någon svårighet all på det som tur är.

Melissa V
0

Pippi låter som en exakt kopia av sin mamma i sättet, helt underbart ju :)
Dina råttor verkar leva ett prinsessliv :)

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum