Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 737 ggr
Skogsmongot
0

Köpa råttunge eller inte?

Hejsan! Jag  har ägt två råtthanar i 5månader och har funderat över att utöka "flocken" och nu har jag möjligheten + att jag har en ny stor bur som ser väldigt tom ut. Nu är det så att skolans råttor har fått en kull med ungar som nu är ca 2v, alltså är de leveransklara till i början av nästa månad. Jag har även möjlighet att hälsa på dem en gång i veckan  

MEN jag skulle ha velat att köpa av en uppfödare men det verkar inte finnas några runt Karlstad och föräldrarna till denna flock är grossist-råttor… Plus att jag inte vet hur vist det är att introducera en bebis till en ganska dominant och stundvis elak grabb. Den andre hanen är mer tillbakadragen och ranglåg dock. Vad tycker ni? Ställ gärna frågor 🙂

elut
0

Hmm, känns hyfsat lik min sitts jag var i, dock så va skolans råttor mina första, oxå med grossist föräldrar.. en blyg och en framåt.. sen tog jag in en ny till flocken vilket inte var nåååågra som helst problem!
Har du en dominant hane sen hemma och du kommer med bebis så kan du intruducera de där inte den dominanta hanen varit innan, (inte hans revir) Nått ställe som soffbord, köksbord, badrum, sängen eller nått sånt. Och går de då bra vid de mötet så är de bra att göra rent buren ordentligt och möblera om, så de blir lite nytt för den dominanta oxå :)
De är väl de jag vet :)

elut
0

Vet faktiskt inte hur de är om du ska ha en bebis från skolan och du introducerar den med den ranglåge först?.. eller båda samtidigt?

Jennifersråttor
0

Vad menas med "skolans råttor"? Är det en skola som föder upp råttor jag fattar ingenting 👍

elut
0

Jag går en djurvårds inriktning , där har vi olika djur :)

Skogsmongot
0

#1 Okej, för jag tycker ju att det borde gå bra med en bebis som inte utgör något hot.

#2 intressant, för jag vet inte om det är bra och om jag vågar introducera båda samtidigt. Någon som har något tips om vilken ordning?

#3 Nej, de driver en djurpark i stadsparken och har en massa olika djur som vi elever som går djurvård får ta hand om och lära oss av. Däribland råttor :)

#4 Ja det är som vi också har det :)

Jennifersråttor
0

Okej då förstår jag haha

Skogsmongot
0

puttar upp denna även om jag är ganska säker på att jag ska övertala föräldrarna mina till att få skaffa en bebis :)

antidote
0

#7 den lilla råttungen blir snabbt en stor tonåring och då kanske inte din grabb är lika glad längre.

Skogsmongot
0

Jag vet, det är den biten jag funderar över. Kan man se i en kull vilka som är mer benägna till att vara dominanta? även fast det såklart är långt ifrån säker bedömning, men man kanske kan se vilka som trivs med att vara lägre i rang och välja efter det… 🤔