Hanars för&nack delar
Hur länge lever hanar i snitt? Någon som vet som haft många? Såg någonstans här inne att de lever kortare. Har haft sju råtttöser innan men är sugen att skaffa hanar till sommaren, men kan inte bestämma mig.
Hur fungerar hanar i flock till skillnad från honor?
Vet det där vanliga med att de är lugnare & gosigare och så vidare, men om det är några andra typiska karaktärsdrag eller annan viktig information som är bra att ha kunskap om innan köp.
Tack på förhand
MVH Emelie
Mitt största problem med hanar är de jäkla snigelspåren de drar efter sig 😛 Annars hade jag gärna haft hanar igen!

Mvh Stephanie 

Snigelspåren? haha, kan du utveckla det? :)
Många tycker att det är äckligt med deras gigantiska pungar och att dem skvätter revir överallt. 😛Hanar luktar mer än honor och om det luktar gott eller illa är nog upp till var och en. Själv tycker jag inte att det luktar illa om dem. Jag tycker hanar påminner lite mer om hundar och honor påminner lite mer om katter i sättet.
//DaniPoo
Att hanar ska ha en annan livslängd har jag faktiskt aldrig hört. Kan inte tänka mig att det skulle vara någon skillnad på livslängd mellan de olika könen. Däremot finns det ju många andra faktorer som spelar in, som övervikt, sjukdom osv men livslängd baserad på kön känns väldigt underligt för mig.
Ang. hur de är i flock så tycker jag att hanar är mycket svårare att introducera, ofta är det mycket dominans bland hanar, så klart individuellt men av vad jag läst så är hanar mer "avancerade" vid introduktion jämfört med honor. Jag introducerade endast 1 gång när jag hade hanar så jag har inga erfarenheter förutom att de är mycket dominans.
Personligen så är jag överkänslig mot hanar också men jag tål honor utan problem. Och så kommer man till det här med att hanar luktar mer. Det finns två olika dofter. Bursdoften och Kroppsdoften.
Av egen erfarenhet kan jag säga att burdoften är oerhört äcklig hos hanar, jag hade 4 hanar, varav 2 var riktiga lortgrisar och de gjorde så att buren verkligen stank men deras kroppsdoft? PARFYM! Jag kunde sitta och sniffa på pojkarna medan jag gosade med dem, men pga. överkänsligheten kunde jag inte göra det för mycket :(
Deras kroppsdoft är något jag saknar oerhört mycket för mina honor luktar ingenting..
#3 är lite nyfiken på din jämförelse med honor med katter, hanar med hundar. Jag skulle snarare säga tvärt om. Honor är som hundar, aktiva kontaktsökande och framåt medan hanarna är som katter, sover mestadelen av tiden (slö), är inte mycket för att röra på sig och kelsjuka :P Nyfiken på att höra din beskrivning :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Håller med om hanlukten! Mina hatar luktar verkligen blom-parfym! Älskar lukten, buren har jag inga problem med även om de är lortgrisar, jag städar den ganska ofta och har mycket tyg som jag byter ut ganska ofta.
Mina hanråttor är ganska unga, och kanske därför de hellre springer runt och utforskar än gosar. Men de är riktiga slöfockar i buren!
EDIT: Har introducerat en hane till mina två bröder en gång, och det gick verkligen problemfritt. De accepterade honom direkt och sov tillsammans efter en timme. Det var då en bebis jag introducerade, har inte testat med en vuxen hane och de har inte träffat andra råttor.
Jag har nu mina första hanråttor så jag kan inte jämföra med så mycket.
"Nackdelarna" med dem är nog revirmarkerandet, speciellt snigelspåren de lämnar efter sig överallt: små urindroppar som de släpper ifrån sig för att markera (dock är det nästan bara den dominanta av dom som gör det) .
Men jag håller med om deras kroppsdoft! Brukar sitta och sniffa dom på ryggen så fort dom är på myshumör (ganska unga fortfarande) 😇
Hanar är generelltt lugnare än honor, däremot detta med snigelspår…
jag hade faktis mer problem med det av mina honor är vad jag har haft med mina hannar :/ så tror nästan att det är mycket individuellt.
Ja, alla mina hanar förutom den minsta lämnar snigelspår på mig och andra saker… Den minsta har bara lite svårt att hålla sig för länge och råkar därför kissa lite ibland när han är ute (bara att jaga runt med papper 😉)
#4 Mina hanar är väldigt kontaktsökande och älskar att ligga på mig och bli kliade. Dem skvätter revir överallt och äter allt man ger dem.
Mina honor är ofta mer intresserade av att utforska än att umgås med mig (inte alltid). Mina honor är lite mer "picky" med maten.
Honor verkar kunna underhålla sig själva lite bättre.
Fast min ena hona är helt underbar. Hon brukar springa lös och följer då efter dit man går. Sätter man sig så klättrar hon upp för benet.
Ja även om man sätter sig på toan. haha
#10 jag tvingades kastrera två bröder pga att de var väldigt dominanta.. men pga. feldosering av veterinären så vaknade de aldrig upp… Han använde spruta och inte gas.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag kan tänka mig att honor lever aningen längre i snitt, än vad hanar gör. Detta relaterat till deras storlek. Större råttor drabbas oftare av hälsoproblem så som bakbenssvaghet, fetma osv… Och ja, hanar är ju större än honor i allmänhet, så det säger väl sig självt. Men jämför man en normalstor hane med en normalstor hona, så är nog livslängden den samma, förutsatt att de slipper tumörer och andra tråkigheter som kan leda till ett alldeles för tidigt avslut.
#11 Fyfan! Man tycker att dem bör kunna sin grej… Beklagar sorgen. :(
#12 Jag tycker att jag har läst någonstans att honor löper större risk att drabbas av tumörer
kanske har något med ex juvertumörer etc? då inte hannar har det alltså ^^;
#14 Ja, just juvertumörer drabbar ju honor. Men som sagt, förutsatt att de slipper tumörer och liknande så är nog livslängden väldigt jämn. Min erfarenhet är att hanar tvingats avlivas tidigare än honor just pga bakbenssvaghet, och det är just därför jag satsar på normalstora råttor… Alltså inga jättehanar, trots att det verkar önskvärt med så stora råttor som möjligt.
#16 Jaha då får vi väll börja svälta våra hanar så att dem inte blir så stora :P Nej fyfan va hemskt. Jag ser deras ledsna ögon framför mig :(
vad är en 'normal' hane då?
#17 Nej det tycker jag verkligen inte att man ska göra, och jag hoppas jag inte undermedvetet lyckats uppmuntra någon till det.😛 Man ska givetvis inte övergöda sina djur bara för att man vill ha mer att ta i, men ska ju absolut inte heller ge dem för lite mat. Ohälsa går ju åt båda hållen. Lagom är bra!
Sedan är ju faktiskt tendenser till fetma ärftligt, så vissa råttor löper större risk än andra att bli feta, samtidigt som vissa råttor är svåra att få upp i vikt. Det är mycket att tänka på när man avlar helt enkelt.🙂
#18 En normalstor hane är för mig en varken under- eller överviktig hane som väger mellan 500-700g, som helt enkelt är spänstig och välmusklad i kroppen. Det handlar ju mycket om proportioner också. Vissa hanar bör absolut inte väga mer än 500g, medan andra behöver väga 700g för att behålla muskler och vara i gott skick.
Att det skulle vara något med att hanar lever kortare tror jag inte. har en hane på 3.5 år just nu. helt frisk.
Tidigare hanar har dött vid 3 års ålder. Precis som honorna :)
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3