Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1771 ggr
Jennifersråttor
0

Hjälp, mina råttbebisar är galna!

Mina råttbebisar är helt galna, vilket de nog ska vara när de är så unga, lekfulla och så. Men jag har aldrig uppfostrat bebisar förut utan fick mina första råttor när de var lite äldre. Så hjälp mig, tipsa om allt som kan göra så att råttan blir tamare, snällare och framförallt litar mycket på mig. Så har ni några bra tips?

Zakaraa
0

Är det en kull du pratar om eller ett mindre antal råttor?
Det bästa är att hålla på med dem, helt enkelt. Prata med dem, ta på dem, muta med mat om de vägrar komma fram osv osv.
Handskas med dem så mycket det går är det bästa knepet för att få skygga råttor tama.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Jennifersråttor
0

Det handlar om 2 råttor. Jag försöker hålla på med de men de är helt galna och försöker springa iväg, jag känner mig så elak om jag håller fast de. De blir också jätte lätt rädda för ljud och får panik såfort jag tex prasslar lite med en påse, och snabba rörelser är också läskigt.

Cederin
0

De vänjer sig så småningom :) Alla bebbar är oftast rädda för plötsliga ljud och rörelser, det bästa är egentligen att utsätta dem (alltså låta ljuden och rörelserna ske som vanligt) tills de vänjer sig. Mitt tips är som tidigare nämt att handskas med dem, försök bär runt dem på axeln eller stoppa dem innanför tröjan. Det brukar kunna bli ett safe-place för dem! Min plutt jag fick hem var ungefär likadan först, men bara efter någon dag av min metod flydde han till mig så fort något var läskigt. Gör dig själv till en trygg plats för dem! :)

Medarbetare på Naglar och Hår

Zakaraa
0

#2 Är de butiksråttor? Det låter lite som det just med att de är "galna" och överrädda.
Det kan vara svårt ibland med råttor som inte varit hanterade som unga men då får man helt enkelt som sagt muta och uppmuntra för kontakt.
Ang att de blir rädda för ljud, försök utsätta dem för läskiga ljud på en låg nivå, alltså inte prassla som en tok utan kanske prata med dem eller locka samtidigt som du utför det läskiga ljudet så brukar de flesta med tiden förstå att det inte var så farligt som de först trodde.

Mapel
0

Vi hade ljud på hela tiden när våra tott var små, tillexempel tv eller radio eller dator, bara för att de skulle vänja sig vid mycket ljud. Vi har ofta något ljud på i bakgrunden, mest för att vi tycker det är trevligt och våra råttor har nu blivit känsliga åt andra hållet! :O Om vi stänger av tvn och det blir helt tyst ett tag så flyger råttorna i högan sky såfort man rör på sig. Men så fort ljudet är på så är allt som vanligt, haha! 

Men de är väldigt duktiga nu, särskilt på att ignorera när man säger åt dem. Vi kan sitta på andra sidan rummet och gorma åt dem och de traskar vidare upp för bokhyllan eller gardinen utan att så mycket som blinka, så det är både positivt och negativt med okänsliga råttor. Men att ha mycket ljud på är endå att rekomendera :) 

Men vi har tränat mycket på att ha med dem över allt och stoppa dem i luvan medans vi går runt och lagar mat och fixar och sådär och det har hjälpt mycket.

Jennifersråttor
0

De är inte butiksråttor. Men jag märker att det går bättre och bättre. Men de blir snabbt stressade och lite stirriga använda kanske fel ord när jag försökte uttrycka mig haha. Den ena "Batman" älskar att sitta på axeln och krypa i kläderna, nackdelen är att jag får massa rivsår över hela kroppen. Men det får man kanske leva med? Han hoppar direkt upp till axeln som du säger "#3" ifall han känner sig rädd. Så det är nog bra det är värre med sälen som hellre springer och gömmer sig så man aldrig hittar honom, haha. Men jag får väll helt enkelt bara hantera de mycket och så. En annan trygghetszon för bebisarna är min äldre råtta Slash. De känner såg alltid trygga vid honom, så det är bra. :)

Zizza
1

#6  Har du kollat till deras klor? Så de är fixade? Annars finns det att köpa en liten "kanintång" på djurmagazinet som är perfekt.
Kan hända att småungar "Glömmer" bort att klippa sina klor själva, eller är bara lata.

Själv har jag haft tur med att råttorna har fixat det där på egenhand.

Mvh. Sanne & Djuren

Zakaraa
0

#6 Okej, lät precis som galna butiksråttor, hehe. Eller rättare sagt lät precis som mina första råttor :P (som då var från butik) men nog om det :)

Ang. rivsåren. Kolla klorna, är de långa så klipp dem, är de endast vassa så försök fila dem. Men eftersom de är lite galna/vilda så kommer du behöva en extra hand från någon som kan hålla ett stadigt grepp om råttan annars kommer du nog aldrig kunna klippa eller fila.

Här har du en av de bästa "kloklipparna" som går att få tag i enligt mig, använder själv en liknande dock är min "sax-yta" sned så istället för rak som i länken. 

Om din råtta kommer till dig när han är rädd så visar det att du är deras trygghet så det är nog ingenting du behöver jobba på så mycket utan med att hantera dem så de inte försöker slita sig. Men tänk på att aldrig tvinga en individ till att stanna utan locka, muta och prata med dem :)

Jennifersråttor
1

Jag har försökt fila deras klor, men de hatar det och piper, känner mig som världens sämsta matte. Haha. Jag vågar inte riktigt klippa för är rädd att klippa för långt för de hade väll något som man inte skulle klippa i nån pulpa om jag inte minns helt fel.. 

Förresten så har jag snappat upp några av era tips och det är redan bättre de vill komma upp till mig hela tiden och mysa, så var det verkligen inte förut, det verkar gå åt rätt håll i alla falla (Y) :)

Mapel
0

Ofta när klorna blir för långa så blir det som en liten krok längst ut. Om du är någonstans med bra ljus brukar man även kunna se pulpan. Men man måste ändå klippa ganska långt för att klippa i den. Att bara klippa av toppen är ingen som helst fara! 

Men man får vara försiktig och var två när ni gör det och håll i tassen när du klipper så de inte rycker i den.

Zizza
0

Lägger till lite på #10
Samt inte skynda på det.. om råttan/råttorna är mycket stressade så kan man ta en "tass" åt gången.. och låta dem springa mellan varven.

Mvh. Sanne & Djuren

Jennifersråttor
0

yey, jag visste innerst inne att det hette pulpa :D 

Men jag ska försöka klippa klorna, börjar nog med min äldre råtta och prövar så att jag lär mig, eftersom han inte är så sprallig :)

ylva00
0

När jag klipper klorna på min råtta(som är väldigt lugn och duktig) lägger jag klon på unerdelen av tången så att den vilar på tången och hamnar i rätt läge för att klippa, funkar för mig

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Jennifersråttor
0

Okej jag ska se hur det går :')

ylva00
0

Var försiktig!!!

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Jennifersråttor
0

det kommer jag vara :)

Jennifersråttor
1

Jag är stolt. Köpte en sånhär böjd nagelsax och prövade att klippa råttornas naglar, det var inga problem alls! Trodde det skulle vara mycket svårare än vad det var! 😎

Zakaraa
0

Grattis till ett lyckat inköp och kloklippningstillfälle 😉

Jennifersråttor
0

Haha tackar! :)

Jennifersråttor
0

Sälen, den ena råttan bajsar diarré hela tiden (mys). Kan det vara att han är allergisk mot något han ätit? Har tänkt efter vad jag ger honom men kan inte komma på något jag gett honom regelbundet. de får den maten vi äter + olika grönsaker och Torrfoder såklart. Han kan liksom sitta i knät och från ingenstans så ligger det bajs där. Han kan till och med gå och bajsa. Det går på 3 sek.