Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 734 ggr
Zolah
0

- viftar på armarna av frustration -

urgh! frustrerad!

har nu sett att torsten blivit förkyld också, det är som att hela min grupp med pojkar bestämmer sig att bli dåliga samtidigt. Vilken suger, har nu minst tre som snörvlar och har det jobbigt, en som har fått tumör, och en kille som är skrupplig av ålder.

Är det nån sorts högsäsong på våren?

nä, får bli lite te för dom med lite honung, Dom lär nog bli lyckliga. Sedan ska jag se vad veterinären säger i morgon. Dom har så svåra tider man ska nå dem på - 7-8 på morgonen.  Jag hoppas dom kan ge mig medicin utan att jag behöver komma förbi med råttorna då jag har blivit utan bil och det är en bra bit dit bort.

Finns iofs en veterinär nära, rent gång avstånd men hon vill jag inte gå till pga dåliga erfarenheter. Men kommer ha det som en sista utväg om allt annat skiter sig

zickan
0

Viss skit trivs bättre i kyla och torr luft än i varm luft. Blir mindre vädring i hemmet när det är kallt ute så luften inne brukar även den bli sämre.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zolah
0

Försöker ändå lufta ut rätt ofta, samt så har jag inte grabbarna i drag heller . Bah, vill ha vår och sol, så man kan få lite energi från det.

hmm, undrar om råttor behöver soljus som vi människor har behov av ?

zickan
0

#2 Ja. D-vitamin är rätt viktigt för de flesta. Testa ge fiskleverolja, fet fisk, mejeriprodikter, lever, äggula nu under vintern. Det är en bra d vitamin källa. Tror även de finns mycket av d vitamin i alger, och sånt går att köpa på stor burk för inte så dyt peng. Och alger är nyttigt på andra sätt med. 
Eller kika efter mat produkter där d vitamin blivit tillsatt. 

Jag har dålig sol i vardagsrummet överlag där jag har råttorna. Kör på uv rör som ännu är okej från tiden jag hade reptiler. Men även dom har en livsålder på tror det var 7 månader innan de bör bytas.

Zolah
0

hmm, låter som jag ska försöka med nåt hopkok då. har nog varit alldeles för dålig på att ge sådant med D-vitamin . Dom brukar få leverpastej men jag vet inte om det är i sådan dos så att dom ska få i sig nog med d vitamin, blir som bara när vi har hemma. 

hur kan man göra för att införa fiskleverolja i deras mat? bara blanda i?

hmm, fetfisk.. lax antar jag bland annat? om man kunde hitta lite billigare fet fisk och göra ett storkok åt dem :/

Och dom kan äta alger? har för mig att iafl sjögräs skulle vara dåligt.

Jag har mina killar i hallen, finns inga fönster där ( jag bor i emn liten etta för tillfället , försöker hitta nytt men det är svårt när det är bostadsbrist här i skellefteå )

Nästa gång jag får pengar ( runt 25e ) ska jag inhandla en massa djursaker, hade planerat att bla skaffa råttmat för att blanda i det redan befintliga torrfodret. Kanske hjälper det med?
Du får gärna komma med tips om vad du tycker skulle vara bra inköp :)

zickan
2

Vet man att man har svårt att tillgodose behovet av vitaminer och mineraler. Eller behöver sätta till något. Så finns det fusk vägar. Vet inte hur bra dessa är men de innehåller d vitamin: http://www.djurdoktorn.nu/till-webbutiken/gnagare/ratta/vitaminer/-vardagsvitamin

Själv har jag denna från djurdoktorn och de få gånger jag använd den har jag varit väldigt nöjd: http://www.djurdoktorn.nu/till-webbutiken/gnagare/ratta/husapotek/1a-hjalp-

Alger har jag till hundarna varje dag och börjat ge till råttorna med ibland när det är röror osv. Men vet inte helt om det är ofarligt till råttor eller ej. Har en bekant som äter dessa själv varje dag och har gått från extrem pollen allergiker till icke allergiker.https://www.alg-borje.se/algborjes-hund--katt-tillskott-800-gr-p-125-c-156.aspx
Står inte så mycket info. Men det innehåller isländsk knöltång. Lågt på kalk så det har blivit tillsatt i just den för hund som det länkas till. Annars innehåller knöltången ca 100 olika aminosyror, riklig mängd av Omega3 fetter, vitaminer, m.m.

ÖrjanLax
1

Bara jag som reagerade på innehållsförteckningen på andra länken, 1:a hjälpfodret?

"Enterococcus faeces tillsatt."  :S

[kerstinthemilklover]
1

Trevligt med tarmbakterier i fodret. De kanske är nödvändigt.

zickan
0

#6 Enterococcus är laktobaciller som håller ordning på tarmens bakterieflora. En annan sorts latobaciller har vi människor i yoghurt och filmjölk. Är magens bakterieflora ur balans kan det nog behövas lite hjälp. Jag är iaf supernöjd de få gånger jag fått behovet att använda det på djur.

Sist jag hade det på djur var på en mus med snedskalle. Han ramlade hela tiden åt sidan och hade svårt att äta. Tappade vikt och när han började återfå en bra rörlighet under medicineringen så var han tunn och verkade inte uppta näring på ett bra sätt. Tillsatte det där pulvret varje dag i lite barngröt. Innan rörde han knappt maten. Efter han börjat äta 1:a hjälp pulvret så började han även få aptit och äta mer. 
Snedskallen försvann efter medicinering och waltz mår bra i dag utan större men. Bra extra kick vid behov.