Ta hand om fler råttor?
Tja! Har lite frågor ang min bror Nikke! *Råtta*
Jag har haft honom i ca 8 månader nu, inga sjukdomar eller liknande.
Haha vi är TV-Kändisar, fick vara med på tv "Djurakuten" då vi fixade hans skabb han hade. Men iallafall.
När vi tog emot honom så levde han i en oerhört liten bur, med ett litet hus, han var smal som f*n.
Nu lever han i en 'hyffsat' stor bur, då vi ska köpa en mycket stor bur denna vecka, han är ute varje dag, sitter i mitt knä / springer runt på databordet när jag spelar etc.
Han är social, älskar att mysa, och har gått upp ganska mycket i vikt, har hört att folk ser på att han trivs här.
Iallafall, han har börjat bli lite deprimerad på senaste.. Kan är inte lika 'pigg' och ligger helst stilla, bus uppstår då vi ligger i sängen, men inte alls som förut..
Jag har funderat på att skaffa 1 till kille och 2 tjejer.
2 tjejer i en bur, Nikke och hans kompis i samma bur självklart.
Hur ska jag gå tillväga?
Nikke är som sagt rätt så deprimerad och ensam och jag vill honom det bästa.
Ska jag börja med 1 kille i samma bur och se hur det går eller enskilt bur, och ta ut båda killarna när vi tex ska äta / lägga oss i sängen?
Uppskattar hjälp som fan! Peace
Hur gammal var han när du fick/köpte honom?
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
Det visste dom inte exakt .. Runt 4 månader
Du kan ju skaffa två små pojkar till, så om det visar sig att han inte tycker om nytillskottet så blir inte den andra råttbäbisen ensam.
Sedan förstog jag inte riktigt? ska du ha flickorna i samma bur som pojkarna? För det kan bli lite väl roligt när råttor blir könsmogna redan efter 5 veckor. :)
Det finns massor med bra artiklar att läsa om bla introduktioner, så kom du klickar på dem här länken så finns massor med mat nyttigt :)
Men hur ska jag göra det? Om jag skaffar mig 2 till, ska alla 3 få vara i samma bur eller? Och vad händer om dom 2 stötter ut Nikke?
Ingen jävel ska få bråka med min bror 😐
Börja med att ha ett område där du inte har haft din råtta på, ett såkallat 'neautralt' område.
Jag brukar ha köksbordet, tv bordet som neutral plats. Men vissa brukar ta sängen osv . Jag brukar ta och rengöra bordet osv innan samt ha något mumsigt framme, så att det är nåt positivt att dom träffar nya råttor
Sedan låter du dom träffas där i 30 min eller så och observera hur det går, om inget agressivt händer kan du släppa in dom i buren. Men kom ihåg att det är bäst att ha en ny-rengjord bur, det kan hjälpa en hel del.
om det inte går bra under dom 30 minuterna kan du vara tvungen att ta det långsammare, och det finns en bra genomgång hur du kan göra här på den här länken:
Och det kommer vara små bråk, det får du räkna med. För då ska små bäbisarna bland annat sättas på plats så dom vet sin rang, så om det blir små stök bli inte orolig. Det kan bli mer problem om du inte låter dom göra sitt ( det kan vara svårt att veta om det är första gången man gör detta )
Fundera gärna på också karantän då det är mycket om hanta virus just nu, det är även bra rent allmänt att tänka på när man skaffar in nya råttor till sin flock.
Edit: Eftersom du inte skrivit så mycket om dig själv på din profil vet jag inte heller vad du kanske vet och inte vet, så dela gärna med dig av dig själv så kan vi hjälpa dig bättre :)
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att dem stöter ut Nikke. Särskilt inte om du köper två bebisar. De brukar inte vara några problem då! jag tror att kompisar är precis vad han behöver för att bli pigg och glad igen :)
*Lite random* vilket avsnitt är han med i?
Zolah, väldigt bra skrivet.
#7 elut- Vi vet inte än, men det lär komma nån gång denna vecka :)
Vad coolt med djurakuten har du länk? vill järna titta :) Kan tyvär inte hjälpa dig med problem :(