Göra egna öppningar?
Hej! Jag har sökt runt lite men hittar inte den tråden jag söker där någon skrev att hen gjort egna öppningar till sin bur?
Hade varit jättesnällt om någon av er som gjort det hade lust att göra en guide! Jag håller på med den stora buren just nu och den har bara två öppningar vilket är lite surt.
Om det redan finns en guide så vore det trevligt om någon som vet vart den finns länkar mig vidare.
Trevlig kväll rattisar! <3
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Putteliputt.
Greetings.
Legacy Mwari.
Längre ner i den här tråden finns lite bilder. Är det den du tänker på? http://rattor.ifokus.se/discussions/5092dac7d4ebea4f2009afea-hyllplan-till-bur?discussions-4
lyckas inte öppna så på mobilen men tack iaf är nog den :)
Greetings.
Legacy Mwari.
Kan putta upp tråden istället så kan du öppna.
åh hyggligt :) är inne via mobil det verkligen långt från optimalt :)
Greetings.
Legacy Mwari.
Är ofta här via mobil och vet hur meckigt det kan vara ;-) Ingen orsak. Hoppas det va rätt nu bara. Heter Hyllplan till bur men finns flera bilder på hur man gjort egna stora luckor längre ner också. Lycka till!
det var precis den artikeln jag letade efter men mindes inte alls vad den Reute eller handlade om tack :) har lite funderingar som jag skriver ner om någon har svar! Kan man göra en Lucka av den del man klipper bort? Hur gör man spännen? Hur undviker man vassa kanter de kan skada sig på?
Greetings.
Legacy Mwari.
#7 Men åh, det är ju mina bilder i den där tråden. :-) Kul att man kan inspirera.
Om man kan göra en lucka av den delen man klipper bort? Nja, tror inte det blir så lätt iaf, men jag har sparat en del som jag klippte bort med tanken på att man kanske kan göra en lucka, eller kanske en stege av den. Men det är ju liksom vassa pinnar utan en "ram" som håller ihop dem så att säga. Funderade på om man kunde göra en "ram" av ett VP-rör eller någon slang kanske, men har inte testat.
Spännen har vi gjort lite olika modeller av. Men de vi har gjort av de bortklippta burpinnarna har vi böjt till med hjälp av två tänger. Enkelt är ju också att använda hakar av något slag, t ex sådana som sitter på vissa nyckelband eller liknande. Men de är inte riktigt lika smidiga att öppna med en hand tycker jag som de man kan böja till själv.
Vassa kanter har jag försökt förhindra genom att fila ner dem med en fil och sedan sandpapper. Men det var inte så lätt att komma åt överallt utan att fila/slipa på resten av gallret. Detta är ju nackdelen då, att snittytorna kan bli lite vassa och ff a oskyddade så att de kan börja rosta. Är man riktigt ambitiös så kan man ju förstås pluppa på någon plast eller måla på lite färg eller annat rostskydd.
Kanske pluttra dit lite smältlim med limpistol? Så gjorde jag när jag gjorde ramper av gammalt galler. Filade så mycket det gick o sen en sträng smältlim och det har hållt bra o inget vasst alls :-)
Ja superbra tråd! Ska göra en stor lucka jag med!
Vad för smältlim? Sånt vanligt med limpistol? Filade du med metalfil? Fasen har inga verktyg alls :( men vill gärna göra två öppningar till!
Greetings.
Legacy Mwari.
Ja precis. Vanliga såna stavar och en limpistol. Finns billigt på cheapy, jem o fix osv. Fil kan du också hitta billigt där. Annars funkar kanske enbart smältlim om du klipper/sågar noga så inga långa vassa pinnar sticker ut.
Smältlim är inte giftigt om de skulle smaka lite på det. Använd av alla jag känner som bygger egna burar till möss o hamstrar av plastbackar o nät :-)
Okej men jättebra för jag köpte en sån häromdagen faktiskt för att kunna limma fast något som skyddar dem från att halka runt.
Behöver få tag i tång bara. Funderar på att ta den bit man klipper ut och fästa något på båda sidorna och ha denna som luckan :P
Greetings.
Legacy Mwari.
Fisfia: hur sätter du fast det gallret som blir luckan? har äntligen fixat galler!
Hur börjar u till dem? har du gjort olika modeller?
Greetings.
Legacy Mwari.
#13 Som "gångjärn" använder jag bara buntband som jag spänner åt lagom hårt. Sedan har jag som sagt lite olika varianter på låsfunktioner. Jag kan ju se om jag hinner fota lite om du vill, det är nog lite svårt att förklara. Men jag har böjt till spännen av gallerbitarna som jag har klippt bort. På vissa har jag sådana små hakar som sitter i nyckelband. De jag har böjt har jag böjt med två tänger. Ta vad du har hemma, men någon mindre rundtång och någon form av mindre plattång, typ näbbtång vore nog idealiskt.
#14 OH! Fasen vad smart du är, det tänka jag inte ens på (och jag använder buntband till allt).
Ja det vore jättetrevligt om du hade lust med det. Vet inte alls hur jag ska göra.
Greetings.
Legacy Mwari.