Råtta sökes Dalarna
Hejsan! Någon här i dalarna (eller i närheten) som säljer råttor? Eller känner någon som gör det? Jag vill väldigt gärna köpa en råtta!
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
#1 Jag vet en uppfödare fast dom skulle få barn om 8 veckor =(. Men dom sa att råttor kunde vara själva om man är med dom mycket?
Om de sa att råttor kan vara ensamma utan artfränder så är det nog ingen uppfödare att rekommendera.
Läs lite här:
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d71522ab9cb46221d06428c-svensk-lag
Och lite allmänt: http://rattor.ifokus.se/articles/4db84d1988f4722fec001567-ny-rattagare-saker-att-tanka-pa-steg-for-steg
Finns många hjälpsamma artiklar här på RiF, och även en Uppfödarlista med pålitliga uppfödare! 🙂
Kom också ihåg att det är värt att vänta länge på en kull från RÄTT uppfödare, istället för att köpa NU från en sämre uppfödare/djuraffär.
Eller det är inte direkt ingen uppfödare… Dom äger ett djurhus med många gnagare och andra djur som fiskar, ödlor och grodor. Och har drivit det i flera år. Det var dom som skulle få barn om 8 veckor och dom sa att det var ok att ha en råtta ensam om man var med den ofta. Skulle man kunna köpa en råtta och då om den inte må bra köpa en till råtta? Eller skulle det bara bli värre eftersom den inte växt upp med en råtta isf?
#4 Alltså varför ens vilja utsätta råttan på det viset? Råttor är i regel flockdjur, det menas alltså att dom lever i grupp. Och vad hade du tänkt göra med råttan på natten då du skall sova? Då kommer den ju bli sittandes helt ensam och jag tror inte du har så mycket tid att ge. Jag menar, hade du tänkt sitta uppe på natten med råttan? Ta med råttan på affärer och dyligt? Jag tror tror nog att du skulle känna dig lättad med en burkompis istället. :)
Det finns även bra filmer på youtube om varför en råtta skall ha en kompis :)
Håller med #5. Att råttor ska bo minst två och två är det första man bör lära sig innan man köper en råtta.