Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 418 ggr
nlinds
0

skrev på protest lista

någon mer som fått detta vidriga mail ?

Hej!

Tack för ditt mejl om ett aktuellt forskningsprojekt där försök med möss och råttor ingår. Vi ber om ursäkt för att du har fått vänta på svar från oss.

Att använda djur i forskning för människans syften är en ständigt aktuell fråga, och bör också vara det. Vi förstår att många reagerar på att möss och råttor används i medicinsk forskning, men försök på djur utförs bara när andra metoder saknas. Våra forskare försöker alltid finna alternativa forskningsmetoder. Om det vore möjligt skulle forskarna enbart göra försök i provrör, men än så länge förstår vetenskapen för lite om varför människor och djur får sjukdomar för att helt kunna sluta med djurförsök.

I just det här fallet söker forskarna effektivare behandling mot kronisk ledsjukdom, något som hundratusentals svenskar lider svårt av. Vid kronisk ledsjukdom spelar ärftliga faktorer en viktig roll. För att kunna hitta ärftliga anlag som har möjlighet att skydda mot sjukdomen tar forskarna yttersta delen av en tå på råttor och möss som vävnadsprov för genetisk analys. Proverna tas tidigt – ofta när djuren bara är några dagar gamla - och då finns det inget ben i tårna ännu. När forskare studerat själva metoden, har man inte sett några bestående besvär hos djuren.

Du kan läsa mer om djurförsök på Karolinska Institutet på vår hemsida.

Med vänliga hälsningar

Karolinska Institutet"

Jag vill bara kräkas på dom.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

wawe
0

Ja jag fick det också :S

Zakaraa
0

Alla som skrev på protesten på Djurens Rätt har fått detta mejl..
När man skrev på så skickade man iväg ett färdigskrivet mejl i sitt egen namn till rektorn så det är dem mejlen de har svarat på, med samma svar..

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

deeremf
2

Ser inte det vidriga i det meddelandet, de försvarar sig sakligt och grundigt använder inga svordomar eller tjatar på.

nlinds
0

Tycker fortfarande det är vidrigt. De skadar djuren.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

chade
0

" Proverna tas tidigt – ofta när djuren bara är några dagar gamla - och då finns det inget ben i tårna ännu. När forskare studerat själva metoden, har man inte sett några bestående besvär hos djuren."

Det gör ju fortfarande ont på djuren, även om de inte fått ben i tårna. hade jag hade fått min fingertopp eller finger kapat så hade jag inte heller fått några bestående besvär, men jag hade fortfarande haft lika ont när det väl hände, rätt så länge om det nu ska få självläka utan smärtstillande.. Det är djurplågeri i mina ögon.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Apootie
0

Men vart står det att de inte får smärtstillande, eller är det en självklarhet att de inte får? 

Är nyfiken då jag inte vet, så läs inte min fråga i en arg eller snäsig ton…

Charlott_
0

Jag tror inte jag fått något. Inte sett något ännu :O

chade
0

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Apootie
0

#9 Tack! Jag läste ju där innan jag skrev på. Men har djurens rätt undersökt det här väldigt noggrant så de är 100% säkra på att djuren inte får någon sorts bedövning?

Zakaraa
0

#10 hur ska man kunna ge så små bebisar bedövning utan att riskera att döda dem?
Nej någon bedövning är det inte på tal om när det handlar om djurförsök för det kan även kompromissa resultatet om jag inte är helt felinformerad.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Apootie
0

#11 Okej, tack.. Jag är väldigt okunnig när det gäller sådana saker..