Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 624 ggr
AnnaRamnemark
12

(OT) Förbud mot kosmetika-tester!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HAR NI HÖRT :D

I Sverige och Europa införs idag totalstopp för kosmetikatester på djur inom EU!

Är de inte awesome eller vad?!?! :D:D

kingston&charlie
0

OMG! :D :D härligt! :D

zickan
5

Det går runt som löpeld på facebook och andra sidor. Verkligen på tiden att de kom till.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

AnnaRamnemark
0

#2 absolut. Hoppas att de bara är en start och allt egentligen alla tester på djur upphör.

Apootie
2

#3 Men är det verkligen bra att ALLA tester uppör bara för att det är djur? Jag har lite delade åsikter om det faktiskt… Visst att det inte ska vara onödiga tester och sådant, men t.ex. viss forskning är ju väldigt bra. Nu menar jag ju inte att man ska göra djuren illa till vår fördel på hemska sätt. Jag hoppas ni förstod mig…

EDIT: Jag tycker självklart att förbudet är jättebra! 🙂

deeremf
0

#3 många människor är vid liv tack vare tester på djur så tycker inte allt bör upphöra.

Zolah
0

du menar, man ska inte tex framkalla cancer bara för att man ska kunna testa olika botemedel?

bara som exempel -

Lancia
6

Det finns andra sätt att forska på i de flesta fall, än att använda sig av levande djur. Människor över lag är otroligt dåligt pålästa om dessa metoder dock, och läkemedelsbolagen och andra viktiga instanser inom forskningen väljer att pumpa in pengarna i djurförsöken istället för att vara med och utveckla ännu bättre tester där djur inte behövs.

Detta är ett stort steg frammåt, och jag hoppas fler än kosmetikabranchen blir förbjudna att göra sin forskning på djur. Det finns alternativ!

#4, testerna upphör inte, man testar bara på andra sätt, som inte involverar lidande djur.

AnnaRamnemark
0

Jag förstår vad ni menar med att de är bra att testa på djur och att vi människor överlevt pga av det. Men jag tycker de gått över styr osv. Att testa kosmetika på djur där t ex kaniner får andas in hårspray osv är ju bara pain. Och pröva botox på möss osv.

Men jag har en kompis som är väldigt intresserad om djurensrätt och hon länkade en sida på någon artikel, om att man kan testa nästan all forskning på andra vis än på djur och att vi plågat djur många gånger i onödan. Så som Lancia skriver så finns de andra sätt att forska på.

De är bara att jag hittar inte artikeln nu :(

deeremf
0

#8 nu beror det lite vilka tider man pratar om, några människor har senor från grisar i kroppen där deras egna slutat fungera.

Innan pacemakern kom använde man klaffar från grisens hjärta.

Vi hade häller inte varit så långt innom medecin hade det inte varit för försök på djur.

http://patients.aan.com/go/research/animalresearch

De flesta människor idag kan överleva tack vare de här testerna.

#7 vilka då?

Exakt vilka andra sätt går det att forska med? Och skulle du vilja att man tog ut medicin på marknaden utan att testa ordentligt vilka bieffekter den kan ha?

Då får vi svininfluensavaccinen om igen.

AnnaRamnemark
2

Men iaf, eftersom en annan tråd skapats istället för min, vill jag bara säga att min nyhet skulle medföra glädje för att iaf djuren slipper lida för att VI ska se fina ut. Sen om man kan göra tester och forskning på annat vis eller ej så är de ändå ett steg är rätt riktning för djuren. Om det går kan tråden tas bort eller låsas.

Alenzi
1

Jag såg det tidigare idag, underbar nyhet <3

deeremf
0

#10 den tråden skapades så denna tråden skulle slippa en massa diskutioner om läkemedel osv som inte har något med temaet i den här att göra.

deeremf
0

Gäller det även i EES länder?

Tänker att det är en EU lag så då finns väl inga krav på EES?

ceccie
0

Jag tycker i alla fall att det är i rätt riktning