Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 476 ggr
Denimia
0

Bosse skriker

Här hemma bor Bo och Bosse, två råttor på ungefär 4 månader. I början var Bosse en rätt osäker krabat som pep konstant när man tog i honom och skulle plocka upp honom när han var ute osv. Bo har alltid varit säker och stabil. För att göra Bosse lite säkrare hanterade jag och min sambo honom mycket och han började lita på oss mer och mer och nu är det två supersociala och trevliga råttor som kutar omkring fritt så fort vi har möjlighet att släppa ut dem. De vill gärna vara med mycket och är nyfikna och gosiga (när de har tid att sitta still istället för att utforska). Och Bosses osäkerhet är bara ett minne blott.

Bosse har dock fortsatt att vara lite verbal och piper irriterat när man lyfter bort honom från ställen där han inte får vara. Ett irriterat pip och sedan är det bra. Men till vårt bekymmer: Ibland är det inte bara ett pip som Bosse släpper ur sig, utan ett hjärtskäranade superskrik. Oftast händer detta när han blir fyad för att han klättrat på micron eller grävt i blomkrukan. Då brukar vi lägga honom (och hans bror när han gjort samma sak, vilken inte alls låter så) på rygg och mjukt hålla honom tills han slappnar av. Förut lät han inte ett dugg. Vi funderar om han lärt sig att han vinner om han skriker då vi förskräckt släppt honom när han låtit, eller om han verkligen har ångest? Gör vi fel? Jag har läst lite här om att det enda sättet för en råtta att förstå att han blir tillrättavisad och (förhoppningsvis) bli av med ett dåligt beteende är att göra en dominant handling, som att lägga honom på rygg. När han har slappnat av, kramas vi och gosar för att han ska veta att vi är tillgivna. Han verkar inte påverkad och tilliten till oss verkar finnas kvar efterson han kommer och vill leka, busa och umgås direkt, trots sitt utspel bara några sekunder tidigare.

Det vi funderar är varför han gör såhär, om vi gör fel eller om någon har något tips eller råd?

Zolah
0

Kan ju vara flera saker igentligen Han kan ju få panik, och skrika i " förväg ". Skulle då kanske fundera på att ändra eran " fy taktik" . Jag personligen tycker att man bara ska lägga en råtta om den bits eller gör något i den nivån ( baserat såklart på situation, man kan ju inte skälla ut en råtta som bits för den har ont tex ) det kan ju vara så att hans bror har bättre förutsättningar mentalt att klara av att bli tillsagd så? Beroende på när han skriker, så lan det ku vara att han har ont? Fördrog det som att det var när ni lyfte runt honom?

Denimia
0

#1 Finns det något annat bra sätt att markera att han inte får göra vissa saker, eller är det bara att vara tålmodig? Jag har känt på honom och han verkar inte ha ont någonstans, han är också sitt vanliga jag och kutar omkring och klättrar som vanligt direkt efter sitt utspel. Han skriker när man fyar och håller honom på rygg. Detta händer samtidigt och direkt då han gjort fel, så han inte ska bli förvirrad och osäker. Därför funderar jag om man kanske ska göra något annat, men i så fall vad?

Sathalie
2

Man ska inte göra så när man tillrättavisar råttor. Att man vänder de på rygg dvs. Utan man ska däremot säga nej med bestämd röst och lyfta bort dem, eventuellt ett Pssschh-ljud istället för nej, så tillslut lär de sig förhoppningsvis sig.

Zolah
1

Jag tror en hel del tålamod och bestämdhet är det bästa ni kan göra, fya på honom och om det inte går så gör ' PSSSHT! ' ljud som Sathalie föreslog.

I värsta fall om ni fortsätter som ni gör nu kanske han börjar hugga då han blir stressad / får panik

Ps - ursäkta stavningen tidigare, auto korrekt är lite väl irriterande ibland xD