Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1197 ggr
Zolah
1

Råd om råtta

det är så att vi har en hanne som har ställt till med storbråk i buren, och vi har planer att kastrera honom rätt snart. Men jag känner att jag vill ha lite information osv innan vi gör detta, samt tips och råd.

Vir hanne Dim Sum som vi köpte in från djuraffär för ca 1 år sedan, vi kan inte ge exakta åldern för det vet vi inte. men lite över ett år borde han vara vid detta laget -

Vi fick problem för ett tag sedan då han ville bita sönder och bråka med Dravit som är en av mina äldsta råttor, pga detta fick dravit bo själv medans hans sår läkte ( jag satte in hans bror hos honom ibland ). Men bråket fortsatte i buren, och jag bestämde att plocka ut Dim Sum. Efter det har det varit lugnt i buren -

Nu har vi tänkt kastrera Dim Sum, och min pojkvän skulle vilja ha honor. Så vår tanke är att skaffa en tjejkompis till Dim efter kastreringen. ( kanske två tom om dom inte skulle gå ihop )

Vad tror ni? ska jag kanske försöka sätta in honom i buren med dom andra efter ingreppet istället ? men om jag inte minns galet, är det inte så att om en råtta dragit blod så kan man inte sätta tillbaka honom med samma burkompis igen?

Tack så mycket för alla svar :)

nlinds
0

hmm. Du kan ju försöka att få dem att hälsa på varandra efter kastrationen på en neutral yta. Dvs ett bord eller en säng med nytvättade lakan osv. Märker du att dom fortfarande muckar så ta isär dom, det är inte värt om dom bråkar igen och de får skador :/

Då skulle jag satsat på en ung hona istället (eller flera) , om nu kastrationen lyckats. Om inte det funkar så vet jag faktiskt inte. :(

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Dramatik
0

Jag har testat att kastrera en hane en gång utan framgång tyvärr. Men jag tycker ändå att det är värt att chansa:)

Testa att kastrera honom och sen sätta tillbaka honom i samma flock. Dock måste du ha i åtanke att det tar ett par veckor innan hormonerna (och spermierna) har lämnat kroppen, så att sätta ihop honom med andra råttor innan dess är lönlöst. Och var försiktig med honor i ett par veckor som sagt eftersom den kastrerade råttan fortfarande kan bli pappa ett tag. Sen är det inte säkert att honorna vill bo med honom heller, så att du är beredd på det. Hanen jag kastrerade försökte jag sätta i min dåvarande honflock, men det gick inte för de accepterade honom inte tyvärr så han fick vara ensam, vilket har dock trivdes bra med.

Zolah
0

#1 Grejjen är det, att dom hade värsta bråken endast i buren sent på natten eller tidigt på morgonen. Så jag oroar mig för att introduceringen ska bli bra, men väl inne i buren senare att det ska bli bråk. Känns ibland som att han vet när vi är i närheten och då beter sig ? jag vet inte. Kan vara jag som är mer orolig ^^;

Jag har aldrig gjort det själv, men jag vet att det kan ge en extra chans för en råtta så han slipper vara ensam och därför funderar vi på det. Vi vet ju vad som kan gå fel etc, och därför är så försiktiga.

Hmm, så kastrera honom - vänta tills hormonerna gått ur - sedan introducera honom tillbaka till flocken? Kan det inte bli lite som när vi kastrerade vår honkatt, och den andra katten blev SKIT arg på henne ( antar att hon luktade mycket annorlunda )

Om vi skulle sätta in honom med honor så skulle vi ta bäbisar, som jag tycker generellt är enklare att sätta ihop än vuxna.

Men jag ska sätta det där med hormoner och spermier på minnet, det är en riktigt viktig detalj. Ett par veckor sa du? så man kan säga för säkerhets skull att man ska vänta en månad?

Jag har en naggande känsla att han kommer glömma helt att prata råtta tills dess, han har redan varit borta från flocken en längre stund ( kan inte säga exakt tid för mitt minne är dåligt ) och jag blir orolig att pga det så blir det problem. Men det kanske löser sig också om det har med bäbisar att göra?

blir så förvirrad.. dom säger att råttor ska ha fotografiskt minne, men dom säger också att dom kan glömma sitt eget 'språk' under kort tid. Så man vet ju inte om det senare stämmer :C

Dramatik
0

Ja, minst en månad skulle jag vilja säga, iaf om du ska sätta ihop honom med honor, för det är ju dumt att riskera bebisar efter en sådan hane. Med hanarna kan du ju testa redan efter 2 veckor för att se hur det verkar.

Sen tror jag inte att han glömmer prata råttspråk bara sådär, han kommer väl bo kvar i samma hem som de andra råttorna? Råttor pratar ju med ljud också på sådana frekvenser vi inte hör, så han kommer ju att höra råttspråk om inte annat, och då borde han ju inte "glömma":)

Och jag håller med om att bebisar är lättare att introducera, men just i detta fallet med en dominant hane, som i värsta fall kan vara dominant även mot honor, så får man ju ställa sig frågan om man verkligen vill att han i rollen som äldst och därmed "förebild" ska vara den som lär bebisarna hur man ska bete sig i en flock. Risken finns ju att man får en dålig flockuppbyggnad från början då, och det är ju inte så kul. Men detta scenariot förutsätter ju då att han är dominant även mot honor. Nu säger jag inte att det blir så, men man bör tänka på hur det i värsta fall kan bli också.:)

Zolah
0

Hmm, funderar om man skulle göra såhär.

Först kastrerar man Dim och hoppas på att operationen går så bra som möjligt, låter sedan honom vara ensam i två veckor innan man låter honom träffa sina gamla burkamrater. Om det går bra där, så får han bo med sina burkompisar igen.

Och då har vi fortfarande valet om vi vill skaffa tjejer, min pojkvän skulle önska sig det.

Om det inte skulle gå med killarna igen, så kan vi vänta tills att spermierna är borta och introducera honom till bäbisar.

Jag tror, nu baserat på mina upplevelser av Dim. Är att han gjorde utfall mot Dravit för att jaga bort honom och ta hans plats, och då skadat honom. Sedan försökte han häva sig mot dom andra råttorna som är båda större och äldre än honom ( förutom Torsten som bara är stor ) och det resulterar i 'vanlig' rang bråk.

Men, eftersom jag vill att min gamla herre inte ska bli skadad så vill jag inte släppa tillbaka honom till storburen. Jag kan ju ta en annan ur buren och låta honom vara med Dim och se hur det går, men det känns också elakt då resten är bra sammansatta tillsammans. ( Uff, det är svårt sådant här- Alltid är det nån råtta som kommer i kläm )

Har försökt tänka i olika banor på hur man ska lösa detta, och det är rätt svårt. vi vill inte heller adoptera bort honom, Dim är nämligen min pojkväns egna första råtta och hans ögonsten.

Jag godtar alla möjliga ideer och former av hjälp, för jag vill att det ska bli bra för alla :( 

Edit : Just ja, angående råttspråk. Han kan ju höra dom andra råttorna men en hel del är ju deras kroppspråk också?

mikeiko
0

En fundering kring detta lite allmänt bara - ibland är det inte dominans, utan understimulering, som spökar. Det kan inte vara så att just denna herre behöver extra mycket aktivering för att kunna vara mer chill i buren?

Dramatik
0

Du kan absolut göra så:) Men kanske borde han få en mer långsam introduktion om det behövs. Alltså om det inte funkar efter 2 veckor så försök igen om en vecka eller något, eller låt de träffas en liten stund varje dag bara eller så:)

Och angående kroppsspråket så jo självklart är det inte bara ljud utan en hel del kroppsspråk också. Men jag tror faktiskt inte att de skulle glömma det bara sådär på ett par veckor eller månader:)

Zolah
0

- kliar på hakan och funderar -

Det skulle kunna vara en möjlighet, men… hur ser man att en råtta är understimulerad? 'busar' han och sedan går han överstyr?

För det han gör mo Dravit är att han hugger efter honom när han tex äter

och även om han är understimulerad, så vet jag inte om jag vågar släppa honom med den han har dragit vite på. Jag är säker på att jag läst nånstans att när en råtta har dragit blod från en annan ska man räkna med att dom slåss tills en dör.

Dramatik
0

Fast om han hugger efter en annan råtta, och speciellt vid matdags så tycker jag att det visar på dominans och det har inget med understimulans att göra tror jag.

Jag vet inte om det är som du säger faktiskt med att släppa ihop råttor där blodvite uppstått. Jag har aldrig hört det iaf. Jag tror inte att de nödvändigtvis måste vara så, speciellt inte om den ena blivit kastrerad och om det var hormonerna som orsakade dominansen. Var det inte hormonerna däremot, ja då kvarstår ju bråket ändå.

Zolah
0

Det behöver inte ens vara matdags, utan det sker vid Torrfoder skålen där det alltid finns mat. Och tror det är mer hormonellt då det 'växt' fram, Dim har ju bott med Dravit sedan han var en liten unge.

Jag har för lite erfarenhet själv för att veta om det stämmer faktis :c 

Ingen som har en fusk kod som man kan knappa in så saker bara funkar ? xD

Dramatik
0

Jag vill bara säga också att det inte är så säkert att det är hormonellt, för det brukar visa sig redan i "tonåren" då oftast. Min hane som jag kastrerade klarade sig genom tonåren bra, men blev sedan dominant när han var över ett år. I hans fall berodde det troligen inte på hormoner eftersom kastrering inte hjälpte mot dominansen.

Du får helt enkelt testa och se hur det funkar, finns tyvärr inte mycket mer man kan göra.

Förresten så blir kastrerade hanar helt babylena i pälsen efter ett tag, hur härligt som helst:) (Bara en sak jag kom ihåg:P)