Alla sjukdomar borde belysas.
Jag har läst tråden om Hantaviruset som ligger ute nu.Det är bra att det finns bra info om detta.Men det räcker med information om Hantavirus i en tråd om Hantavirus. Det känns helt fel att det sitter folk som börjar att skriva i säljes trådar och andra trådar för att skrämma upp folk som vill köpa råttor.Vill man läsa om Hantaviruset så går man ju helt enkelt in på en tråd om detta och inte i en säljes tråd. Dessutom är det så många som yttrar sig om Hantaviruset och då är det viktigt att man får korrekt information från en korrekt källa.Jag väljer personligen att bortse från kommentarer som folk lägger ut i massa trådar.Skall jag läsa om Hantaviruset så läser jag på SRS sida eller i en tråd som SRS ansvarig skrivit om detta.Eller hämtar info från en veterinär.
Jag är personligen helt övertygad om detta virus säkert redan finns där ute i Sverige med alla grossister och djuraffärer som säljer råttor hit och dit.
-Ja det är ett hemskt virus.Men det finns även andra hemska sjukdomar som cirkulerar bland råttor som är vardagliga och som jag även tycker att SRS borde belysa lika mycket och som kan smitta människor.Ett exempel är Mycoplasma.
I alla dessa år har råttor till exempel fått dras med Mycoplasma. Borde man inte informera om att även detta (en typ av lunginflammation) är smittsamt till människor och kan bli mycket allvarligt?
Jag har själv stor personlig erfarenhet av detta. Har haft råttor sedan 80-talet.Genom åren drabbades jag av den ena lunginflammationen efter den andra. Arton lunginflammationer har jag haft.Läkarna konstaterade att det var Mycoplasma Pulmonis som jag hade.
Det börjades att ifrågasätta varför jag fick så många Mycoplasmainfektioner.Det var verkligen en plåga och jag höll på att stryka med ett par gånger då jag verkligen var så sjuk att jag inte kunde andas och fick vistas på sjukhus på intensivvårdsavdelning. Ingen kunde riktigt förstå varför jag fick detta om och om igen.De frågade om jag jobbade på dagis eller liknande eftersom det är vanligt att barn får Mycoplasma. Efter mycket fiskande efter ledtrådar så frågade de om jag hade djur hemma.Jag berättade att jag hade råttor. Samtidigt hade jag råttor som börjat rossla som jag tagit till veterinär.Men det slog mig inte förrän jag fick veta att ett par av mina dåvarande råttor hade fått Mycoplasma att detta kunde smitta även mig. Mina dåvarande råttor medicinerades men blev aldrig helt bra.När de avled så skickade jag in dem till SVA för att verkligen förvissa mig om ifall det var råttorna som smittat mig.Och visst hade råttorna Mycoplasma Pulmonis. Jag har kvar mina obduktionsdokument från SVA. Efter detta så vågade jag inte ha råttor.Jag flyttade till USA.Där fick jag veta att man kunde få en vaccination mot de vanligaste typerna av Lunginflammtion. Det gav bland annat ett skydd för Mycoplasma. Självklart så tog jag det vaccinet och numera kan jag ha råttor och får inte heller några Mycoplasmainfektioner.
Just nu har det vart aktuellt med Hantaviruset men jag tycker att man borde belysa alla allvarliga sjukdomar om man skall vara sanningsenlig och korrekt.Har SRS en lista på virus och infektioner som kan smitta från råttor till människor? Jag tycker att vissa (inte alla som skriver) kör en skrämseltaktik som lätt kan få folk mer eller mindre jätte rädda att ha råttor.Det är helt fel sätt. Man skall informera om sjukdomar så att folk tydligt kan hitta information men inte skrämmas. SRS har skrivit bra om Hanta viruset och hur man skall göra som råttägare på sin hemsida. Men vart är informationen om de andra sjukdomarna som kan smitta mellan råtta och människor? Skall man nämna en så skall man väl ta med de andra också eller hur? Sedan efterlyser jag tydliga beskrivningar för hur en karantän skall se ut och fungera. Virus är ju luftburet så det räcker ju inte med att byta kläder och tvätta händer osv.
Vill även avsluta detta inlägg med att jag heller inte gillar när man börjar skrämma upp folk i trådar där folk säljer råttor. Vill man få fram sin åsikt i sådant så skapar man en ny tråd om detta.
Jag hade planerat att gå med i SRS som uppfödare men efter att ha läst inlägg både på Facebook och här på råttor iFokus där folk anklagar varandra och gör påhopp så känns inte SRS enat för mig.Uppfödare borde stödja och hjälpa och respektera varandra. Tråkigt att detta är den bild man får som utomstående av SRS.
Ja och har du varit så lätt att få mycoplasma som 18 gånger. Så bör du ju ha varit mottaglig för hantaviruset som jag ev kan ha här hemma.
Men jag kan inte mer än hålla med dig. Väldigt bra inlägg. Bra frågor. Tycker också det finns för dåligt med konkret information. Det dyker också bara upp information efter något större skett som nu med hanta.
Men ändå kan man inte lägga så stort ansvar på srs, man måste läsa på en hel del själv. Inte alltid så lätt när det mesta finns på andra språk. Och srs är bara personer som inte får betalt. De verkar ju knappt hinna med det dom ska göra. Vore as nice om någon skulle orka sätta sig och skriva ned ilte mer artiklar om allt runt virus, bakterier. Lite om det, karantäns tider, åtgärder osv
*Edit: Lade till lite efter jag puplicerat kommentaren som jag missade skriva, haft en lite för lång dag*
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jo det var därför jag skrev att jag personligen inte litar på alla som skriver om Hantaviruset. Man vill ju få info från säkra källor. Och en lista på sjukdomar som kan smitta mellan råtta och människa är ju ganska viktig, inte bara info om Hantaviruset. Och så borde det finnas en bra och tydlig info om hur en bra karantän skall fungera.
Ja och även vissa virus/bakterier som smittar mellan råttor vore rätt smart att ha med. Men åter kommer det till vem ska fixa. Där är nog största anledningen till att det inte finns.
Kanske nått att skicka in ett tips om till srs och be efter det. Nått de kan ta upp på möte och om det går vidare, kanske sätta några personer på att styra upp.
Lite tidskrävande att få fram rätt information från rätt håll. Men tror inte det är direkt omöjligt. Så det tycker jag helt klart kan vara en början. Maila srs om önskemålet, få av styrelsen sitter här inne.

Tass…
Då människor blir rejält sjuka av hanta borde det ha märkts om vi hade det här….just saying…. :P
#5 håller med. Men det vore kanske rätt bra att ha mer information på svenska.

#1 Jag håller med dig att man borde belysa sjukdomar mer och ev utbrott. Speciellt med korrekt info.

Det vore bra om det fanns en lista på sådant som kan smitta mellan råttor och människor.Detta är ju viktigt att veta när man gör sitt val av husdjur.
Tycker också det är viktigt att det kommer fram klara riktlinjer för hur karantän skall fungera när det gäller virus.Hoppas att ni tar upp dessa mycket viktiga saker.

Det är bra saker du tar upp, och vi kan diskutera detta i styrelsen för det bra att ha information om detta

TS: Jag tycker du skriver väldigt tänkvärt. Råttvärlden behöver fler som dig. Förjävligt dock, att du behövt utstå så mkt sjukdom. En sak jag tänker lite på när vi pratar virus och bakterier (och parasiter) är att det finns en slags skräck för det som gör att folk väljer att tro att det inte finns och att man kan skydda sig till hundra procent. Hur hemskt det än låter så är virus, bakterier och parasiter något naturligt. (det betyder självklart inte att man ska sluta med karantän och medicinering, don't get me wrong). Men man kan aldrig vara helt fri från det. Men t.ex. för dom med immunproblem kan det ju bli rätt allvarligt om man blir smittad av något. Tycker det är en bra idé med zoonoser på SRS hemsida. Det är något som flera djurföreningar skulle behöva! Och ja, frågan är om det finns kompetent folk till att göra en sån lista så korrekt som möjligt. Det är som sagt vanliga ideellt arbetande människor som står bakom föreningen. Inga supermänniskor. Och så vitt jag vet finns det ingen läkare/veterinär i styrelsen i skrivande stund. Men det borde nog gå att skrapa fram någon läkare/läkarstundent eller liknande som skulle kunna ordna med det.
Älskar mina stora små vänner..

Srs har haft artiklar i sin medlemstidning om hur man håller en bra karantän, t ex, och man har även har artikelserie om olika sjukdomar.
Lite OT.. men det finns nu information på Srs hemsida som visar att styrelsen har varit aktiva och fortsätter att vara det gällande Hantaviruset. De medlemmar som har kunnat söka bidrag har fått den informationen.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

# 12 Tack Terato!🙂
Jo jag förstår att det är ideellt arbetande människor.
Jag efterlyser en välformulerad och vänlig och informerande disskusion om dessa saker som jag tycker är mycket viktiga.
Kan inte flera av de som skriver här dela upp ansvarsområden att skriva om?
En kan skriva om virus och en kan skriva infektioner som inte är virus.
Sedan kan man ju göra en lista på de vanligaste sjukdomar som kan smitta mellan människa och råtta.Någon kan skriva om detta.
Och vilka är det som råttor kan vara bärare av och inte drabbas själva?Också ett bra ämne att skriva om!
Idag har vi ju tillgång till internet och där kan man ju hitta en del källor.Sedan kan man ju ringa och stämma av med en veterinär innan man publicerar det så att informationen blir korrekt.
Jag efterlyser ett gott samarbete mellan oss råttägare vare sig vi är med i SRS eller inte. SRS är en bra samlingsplats, men eftersom det verkar storma där och folk verkar dra åt olika håll är det jätte tråkigt.
Jag skulle önska att det fanns en förening där man la högt tryck på att stötta varandra och hjälpa varandra även om man inte alltid tycker samma sak. Om folk talar illa om varandra så kommer man ju ingen vart.Vi råttägare har ju alla ett gemensamt intresse och vi borde lägga vikten vid det.
#21 Självklart kan vi inte HELT skala bort personliga åsikter och värderingar, men att leda en mobb när man är moderator är att gå lite väl långt tycker jag…

#23 Så du anser att infon som finns inte behöver offentlig göras?
Jag leder ingen mobb och vet inte vad du får de ifrån? Jag påtalat dom brister som finns för att få en förbättring. Jag ifrågasätter och argumenterar , är inte det detta forum är till för?

Att information kommer ut är bra, men att peka ut vem som röstade vad osv är onödigt, då förslaget ändå uppenbarligen gick igenom och således är SRS officiella linje.
#24 Då får du ge infon till någon som är medlem bara, och så får denne göra det. Ditt jobb som moderator är främst objektivitet samt att hålla god stämning, inte att piska upp den som du gör här.

#24 Jo, att ifrågasätta och argumentera är vad detta forum är till för, för vissa av medlemmarna iaf. I andra fall ska allt tystas ner. Dubbelmoral.

Wintermynta, vi hade redan gett dig klartecken för ekonomiskt bistånd när du gick till veterinären med din råtta. Detsamma för den andra råttan som vi visste skulle avlivas senare. Strax därefter självdog en tredje råtta och även den fick ekonomiskt bistånd. På styrelsemötet på lördagen skrevs en mall för hur biståndet skulle se ut men då hade vi redan från dag två bestämt att de som hade originalråttor och var medlemmar skulle få bistånd. Utöver den mailkonversation som du var delaktig i så hade vi flera andra trådar igång som inte du kunde se där vi diskuterade flera ting vilket gör att du målar upp en något skev bild.
Att lämna ut styrelsen mailkonversation utan var persons tillåtelse vet jag inte om det är fullt tillåtet, inte heller att publicera delar av det på internet.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Wintermynta, Jag tycker du ska läsa reglerna innan du skriver mer.
Du bryter ju mot flera av Rif´s regler som du sljälv har lagt upp
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d715942b9cb4622330694e2-rif-regler
Trådskaparen tycker det börjar bli för mycket off topic. Bett mig flytta över det mer ingående som rör hanta, till hanta tråden som kan hittas här: http://rattor.ifokus.se/discussions/5128517bce12c46262000acc-varning-utlyst-for-hantavirus?discussions-1