Daglig genomgång
Att det är bra att gå igenom sina råttor varje dag fick jag bevis för i dag.
Vår lilla nyinflyttade (förra helgen) sjuveckorshona blödde från vagina i morse. Pigg och glad annars, men definitivt färskt blod och svullen runt om. Hon bajsade upprört när jag försiktigt torkade av och kände på henne.
Lyckligtvis har jag
- nära till Fågelkliniken (8mil)
- egen bil
- hyfsad ekonomi
- flexibelt jobb
Så mina underbara arbetskamrater fixade till och bokade om så att jag kunde åka från jobbet tidigare med en bokad akut-tid på Fågelkliniken i Hjärup utanför Lund. Lillan var pigg och glad hela tiden och väldigt duktig när veterinär Cecilia Trädgårdh undersökte henne och tog odlingsprover.
Det visar sig att hon har en rejäl infektion. Odling är tagen och hon har fått antibiotika och smärtstillande. Eventuellt byte av antibiotika när odlingssvaret kommer om två-tre dagar.
Synd bara att försäkringen har 20 dagars karens på sjukdom… men tur att jag hade råd ändå.
Sånt här händer ju, och alltid när det är olämpligt - fast när är det lämpligt att djuren blir sjuka?
Tio sekunder per råtta. Det går snabbt. Och så kanske man hittar något som behöver tas om hand.
If you fight love, you're always a loser
är ju rätt lätt att göra också när man ändå gosar på dem med :) så det är definitivt en bra sak att lära sig att göra ^^
Stackars liten! Tur att hon har en ansvarsfull och duktig ägare.
Mycket klokt av dig att starta den här tråden. Det borde vara en självklarhet för alla djurägare, att man kollar och känner igenom djuren dagligen. Någon kan ju vara akut sjuk/skadad även om det inte syns på en gång.