Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1130 ggr
RåttanElin
0

"Jorden" i kattgräset

Var på bromma zoo och frågade efter kattgräs eftersom jag har hört att det är kul för råttorna. Då räckte mig personalen en låda med något bottengrejs. Och idär låg frön sådda i jorden. Jag tycker att "jorden" I lådan är jättekonstig. Liksom svampig. Är detta farligt för råttorna????

(återkommer med bild så fort jag kan)

Mvh RåttanElin Skämtar

Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3

nlinds
0

Det bästa är ju att plantera själv. Jag gjorde så till min mus Theo att jag köpte Ekologisk Torv (Jord utan npk i) Alltså utan onödiga tillsatser och gödsel. Sen stoppade jag ner solrosfrön och sesamfrön som han fick leta efter, det uppskattades :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Bananbullar
0

Jag tänkte just på det där med jord, vad man kan använda sig för någonting. Är det så att man kan välja jord utan gödsel eller är det något mer man måste tänka på för att inte få in t.ex. ohyra och liknande.

Zolah
0

det där var ju en jättebra fråga, jag tar och tassar här för att se vad som sägs

RåttanElin
0

Jag frågade henne i djuraffären för att jag inte visste inte så mycket om sådant gräs. Och då fick jag bara den lådan. Det har börjat växa. och gräset är ca 5 cm långt nu. Strumpan började bli riktigt intresserad av jorden. och börjar äta det. Det är därför jag undrar om det e farligt.

:)

Mvh RåttanElin Skämtar

Zolah
0

det står inte på innehållsförtäckningen vad det är? om det är torv eller så?

RåttanElin
0

Var så dum att jag slängde det. Det var ju bara papper runt😞

Mvh RåttanElin Skämtar

Zolah
0

hmm, kolla om du hittar det i en djurbutik på webben?

där har dom ju förteckningar med ^^

RåttanElin
0

Mvh RåttanElin Skämtar

nlinds
0

jag vet inte om ni läste mitt inlägg, men Ekologisk TORV ska man köpa. Utan gödsel, och andra onödiga tillsatser. Helt naturligt och bra. :)

RåttanElin
0

#9 jo jag läste det. men jag undrar nu om jag bara ska slänga gräset eller om det inte är farligt:)

Mvh RåttanElin Skämtar

nlinds
0

Det är nog ingen fara tror jag :) Men när dom tar sönder allt och allt är använt osv… Så köp torv nästa gång ;) typ 40 kr för en sån där stor "säck"

RåttanElin
0

ok tack :)

Mvh RåttanElin Skämtar

RåttanElin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är lite bilder på underlaget:)

det är liksom svampigt och mjukt 🤔

Mvh RåttanElin Skämtar

RåttanElin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med gräset:)

Mvh RåttanElin Skämtar

Mapel
0

Vi har haft kattgräs till våra råttor, inte samma märke men det som är i ser lika dant ut. Våra tott åt gärna upp gräsfröna(havren) men lämnade det andra vad jag vet. Tror inte att de skulle ha något farligt i men om de verkligen äter det i stora mängder så kanske du skulle ta bort det. Men kan inte tänka mig att det skulle vara farligt att få i sig. :)

RåttanElin
0

Nä. och kattgräs är ju gjort till katter. Så då borde det ju inte vara farligt för katter och säkert inte för råttor heller :-)

Mvh RåttanElin Skämtar

MoaL
1

Det där är vermikulit, och jag kan absolut inte tänka mig att det är farligt. :) Vermikulit är poröst och är jättebra på att hålla fuktighet, så det används bland annat både i terrarium till terrariedjur, samt, som i det här fallet, när man odlar växter och dylikt. Alltså ingen fara för råttorna. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

RåttanElin
0

ooookej:) Vad bra!🙂

Mvh RåttanElin Skämtar

Apootie
0

Lite Off Topic, men när vi hade kattgräs åt våra katter, så ville den ena inte äta det, och den andra använde det som säng haha 😃

Mapel
0

Haha, lite samma när vi gav det till våra tott. De gick mest och grävde upp det och knaprade på havren och den ena gick och bäddade ordning alla grässtråna och så kom de andra och rev upp allt och så gick hon ch bäddade igen, haha. :)