Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 600 ggr
[ThatsDeepßro]
0

Två rått flockar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Har en fråga till er därute, kan man ha två stycken olika "rått familjer" (flockar) i samma rum utan att det ska bli irritation/Stiss från varje bur pga lukten av okända andra råttor? Kanske låter som en dum fråga men ja!

Hoppas mitt inlägg kom in i rätt grupp annars ber jag om ursäkt!

Här är även en bild på hur det iså fall kommer se ut.

Mvh

Zolah
0

jag har iafl inte haft problem med det, handlar väl lite om individer osv

MoaL
0

Det brukar inte vara några som helst problem. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Zakaraa
0

Jag hade två olika flockar i en och samma bur (som var avdelad) så det är inga problem. Vissa hanar kan vara känsliga dock men som #1 säger det är mer individuellt. Du märker om de blir stirriga och fnyser mot andra buren osv.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[ThatsDeepßro]
0

Ja jo låter ju rimligt, men hur gör du när du tar ut en av flockarna? Skulle kännas konstigt att bara låta en flock vara ute medans den andra flocken sitter inne. Vill ju inte att bråk eller dylikt ska uppstå.

Zakaraa
0

#4 Varför skulle det vara konstigt att ta ut en flock/gång? :)

[rinrats]
0

Jag har två burar som står på varann. Och jag märker inte av att någon flock blir avundsjuk eller liknande. Dom som inte får komma ut just då passar på att sova tills dom får komma ut ^^

RåttanElin
0

lite OT men vad fin buren blev du gjorde själv!🙂

Mvh RåttanElin Skämtar

Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3

[ThatsDeepßro]
0

#5 För jag är en sådan djurvän att jag skulle tycka det va synd att låta ena flocken sitta inne medans andra är ute, men bara att ha olika "skift" så att alla får vara ute och få spring i benen och utforska. :p

Kanske låter konstigt men sån är jag!

#6 Aha, låter ju bra, funderar dock på att hänga ett skynke bredvid buren som är av galler så dom iaf inte kan sitta och stirra på varandra, eller det kanske ska skippas?

#7 Tack så jätte mycket! :)

Tack så jätte mycket för alla svar, just därför jag älskar denna hemsida, all hjälp och trevligt folk!

Zakaraa
0

#8 Så länge båda flockarna får komma ut så tror jag inte de själva bryr sig om ifall de inte är samtidigt. Att blanda två flockar är onödigt och kan sluta med slagsmål. :)

Är det samma kön på de båda flockarna du ska ha?
Om ja, varför två flockar istället för en?
Om nej, så känns det ganska klart att man inte ska blanda flockarna (parningsrisken som är gigantisk)

[rinrats]
0

#8 Ärligt talat tror jag inte att råttorna skulle bry sig. Men jag känner igen mig i det du säger, tycker synd om dem som inte får komma ut ^^
Annars om du vill så kanske du kan sysselsätta dom som är kvar i buren, något nytt, gott, eller ja något dom vill pyssla med så länge liksom :P

[ThatsDeepßro]
0

#10 Jo att ge någon form utav motivering inne i buren för dom som inte är ute låter ju smart, men bästa är väl att låta det vara som det är och ser hur råttorna reagerar innan man gör något! (bortsett från det du nämnde då) :p

MetalMii
0

Har du redan två flockar eller varför ska du ha två ?

För mig är det inget alternativ, utetiden skulle ju direkt bara bli hälften för min ( deras ) del. Jag har haft två flockar ett tag iom att jag har haft två olika honor med ungar hemma, plus mina Tjejer. Skitjobbigt att passa så de inte kommer åt varandra…. 

Det var så skönt när jag satte ihop mamman och ena dottern med mina andra tjejer och därmed kunde släppa ut dem så fort jag är hemma utan att ha stenkoll och måsta vara i samma rum hela tiden.

Nu har dock minstingen kommit på att man kan hoppa upp på gitarrcaset som jag nyttjar som grind och därmed ta sig ut i resten av huset… Givetvis är hon den enda kabelbitaren…

[ThatsDeepßro]
1

#12 För jag älskar djur helt enkelt, och ena råttan i andra flocken trivs inte med fler än vad dom redan är så därav.

[rinrats]
0

#11 Ja, jag tycker helt enkelt att du kan prova dig fram till du hittar just det som funkar för dig och dina råttor. Det kommer nog ordna sig ka du se.😃

[ThatsDeepßro]
1

#14 Ja får ta att göra det, hittade två andra råttor jag fastnade för. Tänkte direkt, jag har tid, jag har pengarna och jag älskar djur så varför inte. Skaffar ju inte djur för att impa på kompisar direkt som dessvärre många gör, men då är det ormar och andra reptiler som brukar gälla har jag märkt :p