Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 304 ggr
Zolah
0

Dravit, gammelman - råd

En av mina årttor har verkligen fått ålderdoms tecken.

Bakbens svaghet, magrat en hel del… Men är ändå pigg

Satt nu och klippte hans klor på bakbenen och funderade på när är det 'för mycket'? just nu som det är kan han inte klättra upp på mina axlar som han vill utan att jag hjälper honom.

Han kan inte heller klättra då han inte kan gripa med fötterna som när han var yngre :/

Detta är säkerligen en mycket persolig sak, men när tycker ni att det är dags? jag känner att jag har lite funderingar o han kanske behöver lite hjälp för att komma på andra sidan regnbågen. Men det är ett svårt beslut :/

Om jag dömmer på hur han äter, håller sin egen hygien och så … så mår han rätt bra - Men om jag jämför med vad han en gång var kan han ju inte äventyra runt och klättra, men han kanske är nöjd med hur han har det nu?

Har fått göra eb sak på honom dock idag som jag inte gjort med nån råtta, jag har fått rengöra hans ena öra då den hade en massa vax. Var orolig först att det var blod, men det ser ut som vax :/ och beters ig som vax… luktar lite illa, men det var bara i yttre delen av örat och kan inte se någon irritation eller sår ? är det bara nåt som kan hända?

Tack för att ni tog er tid ^^

Emmetem
0

Jag tycker alltid att man ska låta djur somna in av sig själva såvida de inte har väldigt ont.
Så låt honom vara och gosa mycket med honom! Ge honom mycket godis och bara pyssla om honom den sista tiden. Att ta honom till veterinären stressar honom bara och enligt mig så är det bättre att låta åldern sköta resten :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Zolah
0

Jag har inte tänkt avliva honom, men jag undrar när igentligen bör man göra det? när har det gått så långt?

Jag är väl rädd, tänk om jag låter det gå för långt för att jag är självisk och låter han lida på så sätt ?

Emmetem
0

Såvida han inte har ont så ser jag ingen anledning till att behöva avliva.
Jag tycker att om avlivning skulle bli ett alternativ skulle det vara om råttan har ont. Det är det enda tillfället jag skulle överväga det iallafall.
Råttor behöver inte få ont bara för att de är gamla!
De kan leva hela livet utan minsta lilla skada eller sjukdom.
Så du behöver kanske inte ens tänka tanken på avlivning heller.
Att de blir svagare hör till :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Zizza
0

Dock kan det vara svårt att veta om ett litet djur som en råtta har ont eller ej. De brukar sällan visa något fören det är nästan försent och har gått för långt.

Vi ska avliva våran gammelråtta på 3år å 4månader imorgon. Han är så bensvag så att hans bakben mer eller mindre är förlamade. Jag vill inte pina min råtta hur länge som helst med tanken på att han inte ens kan göra något längre än att äta och sova.

Men det är upp till var och en, du känner din råtta bättre än någon annan. :)

Så ta en funderare och känn efter vad som är snällast för honom :)

Mvh. Sanne & Djuren

Zolah
0

Råttor är rätt duktiga på att gömma det tills det gått för långt, men jag känner iafl till dom vanligaste kännetecknen osv men inget sådant visas  nu iafl.

Zizza - Jag tror det är på väg åt det hållet för Dravit också, så jag ska kolla noga på honom nu och se hur han fungerar i buren. Om det går bra så kommer jag låta honom leva, men om jag ser försämringar så ska jag nog gå till veterinären. Känns som liggsår och liknande kan ske efter ett tag om dom blir alldeles för dåliga i bakbeken.

Men tack för era åsikter och så :)

Ibland behöver man extra folk så man kan bolla med, skulle faktis vara skönt för en gångs skull ha en råtta som dog på rätt sätt ( skumt det låter ).