"Reportage" om råttor.
Hej folket på RiF!
Nu är det så att jag ska göra ett "reportage" om råttor på svenskan. Jag ska då skriva om följande saker:
*Råttan som skadedjur
*Försöksdjur
*Husdjur
och minletare!
Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta fakta om minletandet. Hittade en sida om råttan Cricetomys gambianus, som letade minor. Men om jag inte misstar mig så finns det tamråttor som letar minor också? (Eller ja, rattus norvegicus)
Men de minletande, det är väl GPråttor? De är väl inte egentligen släkt med varandra?
Här en en länk till minletares fbsida
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
#1 Ja, det var det jag skrev 😃
Jag skrev även att jag hade för mig att det fanns tamråttor som minletare också, och det var det jag undrade om någon hade mer fakta om! 🙂
Lite intressant, GP råttan räknas inte ens som ett råttdjur utan klassas som Nesomyidae :)
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
#3 Hmm. intressant! 🙂
*puttar lite*
Jag vet inte riktigt vad du vill ha? tror exotiska djur kan hjälpa när det gäller GP råttor men har inte sett/hört att det ska finnas vanliga råttor som hanterar just detta.
fanns en gammal artikel om knarksökande möss för några månader sedan på aftonbladet.
#6 Förlåt om jag varit otydlig…
Det jag "vill ha" är lite artiklar (helst länkar) om sådant som rör råttor som söker efter bra saker (t.ex knark som du sa, även om du sa möss). Jag vet att jag läst om minsökande "tamråttor", så jag får väl försöka googla igen…
Det jag däremot inte vill ha, är annat än råttor. För det är just råttan jag ska skriva om 🙂
Jag kommer själv ta kontakt med ställen/ett ställe som har råttor som försöksdjur, och fråga lite mer om just djurhållningen och sådant. Samt hur råttorna påverkar som skadedjur och så.
Jag ska sedan med min information göra ett "reportage".
måste det vara att dom söker saker? för det finns ju råttor som man mäter intelligensen hos dem osv. Tex råttbasket
det finns ett reportage från animalplanet om en kvinna som blev medvetslös men vaknade av att hennes råtta bet henne i örat så hon kunde ringa ambulansen, minns inte om hon hade ett tumör eller hur det var :/ men om hon inte hadevaknat hade det kunnat betyda att hon aldrig skulle det igen. den borde finnas på youtube tror jag
#8 Nej, självklart inte! Gärna lite "udda" saker som kan vara intressant att läsa!
kan det finnas nåt, bla om att råttor kan kännas empati med andra skadade råttor.
sedan finns det en skum sak som heter "rat king "
A rat king is a strange freak accident wherein many rats clustered together become inexorably tangled together by their tails. Several have been found since the Middle Ages, but many doubt the veracity of these specimens. Although not strictly reserved to Germany, the vast majority of rat kings seem to have occurred there, lending some credence to the idea that it is a cultural phenomenon and perhaps something of a hoax. The largest rat king known is a cluster of 32 mummified black rats found in a miller’s fireplace in Buchheim, Germany in 1828. It can be seen on display at the Mauritianum Museum in Altenburg, Germany. Historically, rat kings have been seen as a terrible omen associated with death and disease.
Men det lär vara en myt, men det är definitivt udda…
här har du lite om GP råttor med.
#10 åh, tack så jättemycket!! 😃