Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 984 ggr
Jinaum
0

Stereotyper om råttor

Mja, jag hamnar ju här ändå så jag kan lika gärna vända mig hit ändå ;)

Jag söker lite information inför en skoluppgift. Uppgiften är att vi skall välja ett tema.
Jag har då valt motbilder. Tag en arketyp eller stereotyp och fota dess motsats.
Det skall vara bilder jag själv skulle vilja sätta upp och framkalla.
Det måste vara foton jag själv tagit och redigerat.
Så därför tänkte jag på mina pälsklingar. Speciellt som jag bestämt att efter dessa 3 nu så skall jag ha rått paus. Så jag vill ju ha råttfoton jag kan framkalla på riktigt.

Därav sökte jag runt på nätet efter stereotyper om råttor men jag hamnade ju hit hela tiden. Då handlade det nästan alltid i regel om ett stereotypiskt beteende för råttor. Inte så mycket till hjälp tyvärr.
Det behöver vara kontrastrikt för att jag skall kunna göra en motpol och fota det.

Så jag ber er nu om hjälp. Vad finns det för stereotyper om råttor? Fabel beteende? Fördomar om råttor?

untiedtie
1

Smutsiga? Elaka? Äckliga?

nlinds
0

fördommar är väl att de som lever i den äldre generationen (folk) säger hela tiden att de fortf är smittbärare, ohygieniska, skadedjur som borde försvinna. Det är de enda jag kan komma på just nu xD

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Melissa V
1

Du kan ju be en vän att fota dig/eller du denne tillsammans med en råtta, klä upp sig till sån personer oftast tänker på har råttor och lite omgivningen till de, smutsigt, stökigt med en "skabbig" råtta (blöta ner råttan lite för att få de där tilltuffsade utseendet)
Tillsammans med en medelselsvensson person i en typisk medelsvensson miljö. det första jag i alla fall får höra om stereotyper vid råttor.

Eller utan person och bara råttor, typ "skabbiga" mörka råttor vid sopor (nog inget svårt att övertala råttor till de haha) i någon grändliknande eller smutsig miljö.
Motpol är en ljus råtta som ligger och myser med halvslutna ögon i ren filt på soffan, ensam eller kanske med något mer accepterat djur som hund/katt

eller fattade jag uppgiften fel?

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Lancia
0

Den här artikeln om Råttan i Pizzan kanske kan ge något du kan använda dig av. Kanske kan du till och med ta kontakt med Bengt, han kanske har något mer på lager om råttor? Jag läste boken för ~15 år sedan och minns inte om där fanns något mer tyvärr.

Klassiska myter:

http://www.skadedjursfri.se/myter-om-rattor

Det är väl främst rena myter, som visserligen ligger ganska nära stereotyper om råttor, som jag kan komma på tex: alla råttor älskar ost eller att det går en råtta per invånare i städer.

Edit: iFokus våldtog mitt inlägg.

Jinaum
0

#3 Det är raka motsatsen till de stereotyperna jag skall göra. 

Glömde även å säga att det är en tryptyk jag skall göra. Alltså 3 sammanhängande bilder.

#4 Tack Lancia! Detta hjälper super mycket. Boken finns på mitt lokala bibliotek så jag ska dit och låna den och bläddra. Tur att jag har webbbaserad kurs så jag kan göra så lite som jag vill med tiderna så jag hinner kolla lite. Men fick direkt en idé om att grabbarna ska få lite pizza. Hehe.

Zolah
0

hums, du kan kolla den japanska zodiaken som har råttor.

Lancia
2

En anledning till att många inte klarar av råttor är ju den "äckliga hårlösa svansen", kom jag ju just på! De facto är den ju lika "hårlös" som en normal människoarm, dvs inte naken och inte heller jätteluden. Tycker vi att andra människor är jätteäckliga för att dom är lika "hårlösa" som än äcklig råttsvans? ;)

chade
0

#7 har hört att den ska vara slemmig i vissa fall också 😉

Små stjärnor lyser också i mörkret.

mikeiko
0

Att de ALLTID piper konstant när de visas på film och tv. Fast det är iofs mer en uppgift för rörlig bild och inte stillfoto :)

Jinaum
1

#9 jag får kolla på det när jag läser vector grafik och animation :P

Jinaum
0

Tänkte ta stereotyper om råttor att de är äckliga, orena, fula och obehagliga.

Så jag tänkte i motsats till det rådisar som putsar sig/varandra, sover och någon mer bild. Vet inte riktigt vad ännu. Satsa på söthets faktorn lite.

Möjligen mumsar på något, busar med dammvippan kanske.

Zolah
0

stereotyperna kan ju vara så olika, beror ju på era och länder etc. Indien så ses ju dom som heliga i ett tempel ( om jag inte minns fel ) och i symbolismen kan dom variera en hel del också, rätt mkt negativt ga pesten. kan kolla i min symbolbok om det är av intresse.

Jinaum
0

#12 ja det är mycket av intresse :)
Jo symbolik och sterotyper, idiomer är olika för olika länder. Men då det är grafisk design får jag utgå ifrån att jag väljer en målgrupp som skall förstå denna triptyk. Målgruppen blir alltså sverige där de skulle kunna lanseras och efter vad sverige anser om råttor.
Bara för att sätta ännu mer gränser på uppgiften.

Zolah
0

tror inte det finns så mkt om just råttor i sverige, har för mig at råttor var symbol för döden i målningar men tror inte det är 'svenskt' så att säga.

Jinaum
0

#14 sterotypiskt tycker "gemeneman" att råttor är skadedjur vad jag kan hitta. Den sterotypen finns mer eller mindre överallt.

sedan beror det på fokus. Antingen symbolik eller sterotypiskt.

Zolah
0

jag tänkte lite på historiskt, och det kan man ju kolla genom konst och skrifter ^^ så det jag skrev var kanske mer ett mummel där jag försökte komma på själv var man kunde kolla :/