Jobbig aggresiv introduktion
Jag har idag köpt en till ny råtta Jolly som sällskap till Millan ifall Geisha passerar för tidigt. Jolly är circa 1 år i november, Millan är snart 1½ år.
Nu är det så atteeehh… jag fick hem henne, gosade med henne, sen fick jag ett ryck att sätta Jolly och Millan i soffan tillsammans med mig och min pappa. (JAG VET, dumt som fan!) Det gick bra först, märkte att Jolly nafsade på Millan. Millan sparkade efter henne och sen burrade upp sig. Jag tog ifrån henne och la råttorna tillbaka i respektive burar. Geisha verkar TOTALT oberörd om Jollys närvaro, konstigt nog!
Märkte sen att när jag ställde burarna brevid varrandra (jag HAR läst igenom om hur man gör) så började Millan fnysa och pusta, piska med svansen och puffa upp sig som en GALNING! Trodde inte detta om min feta, snälla lilla tjej… Millan är också dubbelt så stor som Jolly, Jolly är ganska liten och tunn. Märkte också att när jag hade Jolly ute och sprang, gick hon förbi Millan vid gallret… Millan blev skogstokig.
Jag har lagt in varsin handduk som luktar respektive och ska snart byta ut dom igen. Jag hoppas det blir bättre imorn..
Vad ska jag göra nu? Kommer Millan mörda stackars Jolly när jag försöker med nästa steg (neutral plats)? Jag vet att det var klumpigt av mig att göra fel från början, varsågod skäll på mig om hur vilken dålig råttägare jag är.
Vill bara göra om och göra rätt..
Vill också tillägga att jag har aldrig vart med om detta tidigare.. så… tips tack? Är väldigt rädd att Millan ska döda lilla Jolly.. har redan blivit fäst vid henne
Puuuuttttt

Ingen ide att putta redan, folk svarar om de kan och det är middagstid för de flesta nu.
Sätta ihop vuxna råttor funkar inte alltid, det måste du räkna med. Det är betydligt lättare med en unge.
Så du får helt enkelt prova med doftprover, bada dem, gnugga dem i varandras doft, byta burar mellan dem osv. Kan gå, kanske inte. Honor kan vara ena tjuriga bitchar att sätta ihop, synnerligen när de redan reageat hårt på varandra.
Enda gången din råtta kommer döda den andra är om du klantar dig och inte är vaksam. Råttornas säkerhet hänger på dig.
För övrigt, har aldrig brytt mig om neutral plats, är råttorna trygga med dig så spelar det ingen större roll. Om inte en av dem är väldigt dominant.
Qui dormit, non peccat
(Puttade bara för att den inte skulle försvinna från framsidan)
När du snackar om bitchar förstår jag vad du menar. Geisha var helt underbar mot Jolly I början…, Badade dom nyss och dom verkar komma överrens, men INTE Millan. Hon pustar och vill INTE sitta brevid Jolly. Men Geisha däremot..
Sen testade jag att sätta in dom i den lilla buren som Jolly har. Gick bra några sekunder, sen började Millan sparka mot henne och gå sidleds mot henne. Lyfte ut henne i nackskinnet.
Sen var det bara Geisha och Jolly.. gick bra i en minut tills Geisha attakerade. Blev ett pip.. tog ut Geisha. Inga sår eller blod. Men började gråta.. känns som om dom aldrig kommer komma överrens. Jag har aldrig vart med om att sätta ihop vuxna råttor.. visste inte att det skulla vara såhär svårt.. sist jag slog ihop råttor var det Pute och Millan som bebisar tillsammans med Geisha som vuxen (förra året) och det gick otroligt bra!
Jag känner mig så hopplös nu. Men som min pappa just sa "Hon har bara vart här i några timmar, ge det några dagar"
Men sen föreslog han nåt i stil med att hon kan alltid leva ensam i buren..
Hennes temporära bur är en jäkla hamsterbur..
Inte bara bör du vänta och låta Jolly vänja sig vid sitt nya hem, du måste också inse att det kan ta dagar, veckor, innan dom accepterar varandra. Att fortsätta försöka få ihop dom nu kommer bara skada.
Du bör också ha Jolly i karantän, då hon kan ha med sig sjukdomar och annat som kan smitta till dina nuvarande råttor.
Jag får en känsla av att du vill hetsa fram ett resultat eftersom du redan efter ett par timmar stoppat in dem i samma bur. Jag tror tanken med att låta dem utforska varandras burar är att de ska vänja sig vid lukter - det vill säga att buren ska vara tom på råttor. Jag anser att du inte ska låta dem träffas på några dagar nu och sedan nollställer du allt och kör enligt regelboken från början. Låt det ta tid. Var även noga med att gnugga och tvätta buren som en galning innan själva ihopsättningen. Lycka till! :)

Ok, sluta stressa nu, jag förstår inte varför du har så himla bråttom?
Du kan inte tvinga ihop varken djur eller människor!!
Har du läst introduktionen? Där står det klart att om det uppstår något problem, backa och ta det långsamt. En introduktion kan ta flera veckor, det tar inte ett par minuter alla gånger. Och definitivt inte när det gäller vuxna djur.
Lyssna på din pappa, han verkar ha fattat det där. Ge dem ett par dagar och låt Jolly vara själv ett tag då hon inte blir sönderstressad av att hela tiden tvingas ihop med en råtta som inte gillar henne. Annars finns det risk för att du aldrig får ihop dem och hon blir en ensamråtta ändå.
Qui dormit, non peccat
Okej okej förlåt, förlåt.. !
Jag tar emot era råd och ska följa dom. Ska jag sätta henne i ett annat rum ett par dagar eller så? Kommer hon inte känna sig ensam? Hon sitter nu i köket, vilket är bredvid mitt rum. Är det för nära?
Ni har alldeles rätt, jag verkar stressa ihop dom och ska inte göra det nu. Jag "nollställer".
Men hur ska jag göra när jag har klappat och gosat med henne innan jag tar i Millan och Geisha? Vart ska jag släppa ut henne och leka/springa? (Får inte ha henne vart som helst, pappas lägenhet, dessutom ganska liten)
Hennes bur är liten, en typisk hamsterbur med rundat tak, blir det inte för litet in the long run? Kan jag sitta i samma rum som där Millan och Geisha bor? (ha henne i knät etc)? Lukten på mina kläder? Dom kommer ju veta då att det finns en till råtta i närheten..
Jag blir bara så upprörd över Millan beteende, hur aggresiv hon är.. trodde att det skulle bli bättre om hon vande sig..
Jag är tacksam för eran uppverksamhet och råd.. känner mig lite mer lättad nu. Skäms dock över att jag stressade allt.

Nej finns ingen anledning att ha henne i ett annat rum, men du bör inte ha burarna bredvid varandra så råttorna kan se varandra hela tiden. Spelar ingen roll om du har dem i ett annat rum ändå, de känner doften av varandra och hur du än gör så finns doften på dina kläder och dig.
Jo hon kommer känna sig väldigt ensam om inte du hanterar henne och håller henne sällskap. Därför brukar jag alltid rekommendera att man tar in minst 2 nya råttor så de alltid har sällskap av varandra när man karantänar eller om man har en krångelråtta hemma.
Du kan släppa ut henne på precis samma ställe som de andra springer på, men inte samtidigt då.
Qui dormit, non peccat
Ja jag ber om ursäkt att jag inte skaffade en till råtta. Hade inte tankar på det :/ Finns en till hos råtthjälpen som jag kan tänkas köpa som är lika gammal som Jolly. Men just nu är jag bara frustrerad.

Finns inget att vara frustrerad över, du behöver bara lära dig att ta det lugnt :)
Långt ifrån alla introduktioner går smärtfritt, och råttorna känner att du är stressad vilket även stressar dem.
Qui dormit, non peccat
Jag är frustrerad över min klumpighet.. jag glömde köpa en till råtta, jag rushade på för mycket. Jag gör bara fel…
Positiva med Jolly är att hon är väldigt gosig. Just nu sitter hon i nacken och knastrar. Somnade med henne i nacken för en timme sen.
Men grejen är att jag stressar ju upp Millan med att ha henne i samma rum. Millan är redan på språng med att vädra efter henne.
Jag önskar jag kunde ha nära kontakt med andra råttägare istället för bara här på forumet. Jag är inte SÅ erfaren..

#12 Du bor ju i sthlm enligt din press, här finns det massor av råttägare :) Bara ta kontakt med någon du gillar så brukar det lösa sig, har träffat en hel del råttfolk här irl.
Distrahera Millan med något annat ett tag, eller gnugga in lite vanilj i pälsen på henne. Då har hon något att göra som inte innebär den nya råttan. Ibland får man helt enkelt ha tålamod och vänta ut dem, men det är ingen ide att försöka introducera så länge Millan är upprörd fortfarande. Ge det ett par dagar tills allt är lugnt igen, Jolly klarar ett par dagar ensam om hon har sällskap av dig.
Qui dormit, non peccat
hon Älskar att ha sällskap från mig. Hon vill inte sluta sitta på min axel och vila/mysa och knastra. Det värmer mitt hjärta.. Är bara lite fundersam över hennes visslande andetag.. men nog ingen fara.
Här sitter hon och myser just nu <3 Är inte van vid detta då alla mina råttor jag haft vill alltid klättra ner i knät på mig eller hoppa upp på ryggstödet.

Söt kicka :)
Qui dormit, non peccat
ska skapa en presentations tråd om henne ^^
Okej men sammanfattning här..
Vad ska jag göra dom kommande dagarna? Ska jag inte låta träffas alls och sen låta dom träffas?
Asså jag skulle så himla vilja ha hjälp från en annan råttmänniska IRL..

Ja alltså jag kan hjälpa dig om du vill det, men inte den här veckan dock.. Vet inte riktigt vad du vill ha hjälp med iof^^
Alltså ta det lugnt bara, låt dem inte träffas på ett par dagar tills du ser att allting är lugnt igen och millan inte är galen. Ge dem små doftprover och se hur de reagerar. När allt verkar lugnt med dem så ta ut dem tillsammans på samma ställe. Vid minsta oro så bryt försöket och vänta och ge dem mera doftrpover:)
Qui dormit, non peccat
Det jag kan behöva hjälp med är att nån är med när jag ska introducera dom, hjälpa mig tyda vad råttorna gör och vad det betyder.. hjälpa mig moraliskt asså. Det skulle vara ytterst tacksamt!
#19: Det hade jag också vid min första introduktion. Är rätt bekvämt att ha. :)
Så hade man någon som kunde säga 'Nej, dom har inte dödat varandra, dom sover' när man blev nojjig. ;)
#20 haha precis! Och Liksom tipsa mig om olika saker man kan göra. Och kanske be den som hjälper mig att tyda om min råtta är "normal" och snäll xD
#21: Jag hade gärna hjälp, men Göteborg e lite för långt bort. ;)
Lät Millan just lukta på min hand medans jag hade Jolly på axeln, tog upp Millan framför hennes ansikte och Millan burrade upp sig.. har en känsla att jag gjorde fel.. IGEN…
Hon har lugn när hon luktade på min hand, men så fort hon såg Jolly blev hon rasande. Märker också att Millan vill väldigt gärna gå ut och leta efter hennes bur och typ.. mörda Jolly.. och hon revirmarkerar mig något extremt..det blir nog dags att köpa en till råtta.. men då måste jag ha en till bur om inte dom kommer gå ihop. Jag hoppas att du, HusMusen, kan komma hem till mig nån dag och hjälpa mig för jag är helt hjälplös..
eller nån annan som bor nära Vällingby i Stockholm
Jag upptäckte att Jolly nafsade i Millans päls igår när jag var klumpig nog att slå ihop dom. Kom på nu att Millan och Geisha kanske känner av att hon stör i rangen och försöker bestämma… hon är alltså ett hot?
Ska köpa en till råtta, Ylva, kompis till Jolly.. får se hur det blir.. allstå gud :'( det här är så jävla jobbigt.. Jolly är så underbar mot mig och jag skulle älska att se alla tre råttor tillsammans utan att oroa mig om att nån kommer dödas…
#24 Varför satte du ihop dem igen när du skulle vänta i några dagar och köra med doftprover? :o Nu rushar du igen ! :O :P
Jag vet, jag vet :((((
Läste nu överallt och filmer på youtube att det kan ta dagar. Och om det tar så lång tid får jag acceptera det!
Men nu är bara problemet att.. jag luktar ju Jolly varje gång jag har vart med henne. Jag kan inte byta kläder och duscha varje gång jag ska hälsa på Millan eller Geisha, eller?? Om dem nu ska "glömma" bort att Jolly finns. Men samtidigt så ska ju dom vänja sig vid varrandras dofter?! Millan blir väldigt sur på mig när jag hälsar på henne.. det är som om hon tänker
"Vad är det för bitch du gömmer från mig? Jag känner lukten av henne klart och tydligt! Vart är hon!!" sen kissar hon på mig överallt och vill gå ut och "jaga" Jolly..
Funderar på att ha Jolly i köket. Men samtidigt så måste jag ha kontakt med Jolly för hon är så ensam..
Usch beslut, beslut…
Som husmusen skrev innan så behöver du inte ha dem i separata rum och inte heller anstränga dig för att bli av med lukterna. De vänjer sig bara du tar det lugnt och låter det ta den tid de behöver. :) Andas och bara umgås med dem en och en. Om Millan är upprörd låt henne vara det. Hon får vänja sig ;D och det kommer förmodligen gå framåt.
*skratt* Ja hon får vänja sig. Nu när jag tog upp Millan för en stund sen för att pussa henne blev hon så himla sur. Jag luktade Jolly om mitt ansikte. Oh well, bara ha tålamod! Jag är GRYMT tacksam för all kritik! Visste inte att det kan ta veckor.. jag har också en tendens att rusha och vill se resultat fort. Dessutom står det inte på huvud artikeln om hur många dagars mellanrum man ska ha mellan varje steg, eller hur lång tid det kan ta. Skulle också önska att det stod hur man gör med dominanta råttor..
#28 det är omöjligt att skriva dagar, vissa går ihop samma dag, andra kan ta flera månder. Varje råtta är en egen individ och det är just det med djur att det spelar ingen roll hur dominant eller snäll den är alla kräver olika behandling och allt du kan göra är att ha tålamod tålamod och tålamod.
Du märker själv, när hon inte reagerar på lukten DÅ kan du testa låta dom mötas. Men inte innan dess, hur lång tid det tar kan ingen säga
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag måste erkänna att jag blir smått irriterad. Inte på dig för att du gör fel, det kan alla göra, utan för att du väljer att ignorera råden som folk lägger ned tid på att ge. Det är inte lätt med introduktioner och därför är det så viktigt att vara noggrann. Jag hoppas inte du tar illa upp, då min mening inte är att klanka ned på dig. Jag vill bara få dig att stanna upp och faktiskt lyssna. Det är väldigt bra tips och råd på denna tråd, ta till dig de så har du bästa möjliga förutsättning att lyckas få en balanserad flock. Fortsatt lycka till! :) /Louise L
#29 Jag ska tänka på det med doften. Tack! Och jag förstår.
#30 Det är lugnt, jag förstår varför ni blir irriterade. Men jag blir bara så himla förvirrad med VILKA alternativ och råd jag ska följa. Jag tar bitar från varje person som har tipsat mig och försöker göra det bästa ut av det. Jag lovar jag försöker mitt bästa! Och jag lovar att jag lyssnar, annars hade jag bettet mig omoget och sagt "Ni kan dra åt fanders, ni har fel!" Men det gör jag inte, för ni har mer erfarenhet och är mer kunniga inom detta.
Jag har insett att detta kan ta veckor, och jag är villig att göra det. Undrar bara om Jolly kan klara sig ensam så länge, eller om jag ska köpa hennes kompis Ylva? På Råtthjälpen stod det att hon var nära Ylva, men hade inte råd eller ens tanke på att köpa Ylva..
#31: Kan du, så bör du nog ta hem henne också. Det kan ta dagar, veckor, månader, men… det kan också vara så att det inte går alls. Alla råttor går inte ihop. Så då kommer du kanske sitta där med en ensam Jolly tillslut.
Så, hade jag varit i din sits hade jag tagit hem Ylva med iaf.
#31 Sitt bästa är det enda man kan begära :) det kommer lösa sig! Oavsett hur du väljer att göra.
Sluta pressa och slappna av
Ge raringarna tid!
Jag får se när Veronica från Råtthjälpen svarar, har fortfarande inte betalat för Jolly (vi glömde detta när hon överlämnade Jolly, hon var tvungen att åka vidare)
Jag tror jag kan ta in Ylva. Problemet är att extraburen är en vanlig liten hamsterbur. Väldigt tråkigt för Jolly och kommer bli trångt med Ylva också. Och jag har inte alla pengar i världen att köpa en ny.
Står still nu. Millan tokmarkerar mig fortfarande vid lukten av Jolly..
Köper Ylva imorgon eller i övermorn :) Blir burkompis med Jolly!
Är det gott tecken på att dom är ivriga/nyfikna utan aggressiva tecken på varrandra om jag har ställt burarna brevid? Molly (döpte om henne) är helt lyrisk. Millan och Geisha är lugna..
Ska jag våga ta nästa steg? Dvs träffas på en neutral plats?
det är ett MIRAKEL!!
Började med att sätta in dom i varrandras burar en liten stund. Märkte inga uppfluffande pälsar eller liknande, inga fnys. Märkte att Millan blev så lugn att hon la sig ner på hustaket och vilade medans Mollys bur var bara några centimeter från henne!
Sen satte jag alla tre på bänken i hallen med digestiv kex och lät dom knapra på det, sen åt dom tillsammans.. sen nosade Geisha och Millan på Molly och Molly TACK OCH LOV lät sig nosas på och putsas! Sen nosade Millan i Mollys mungipa och då visste jag att dom var vänner…
Omg…
Jag bestämmer mig för att inte köpa Ylva imorgon, nu när det äntligen har slutits fred än så länge. Vill inte gå igenom samma process om igen.
Frågan är nu.. om jag ska gå till nästa steg idag nu när det är färskt, eller vänta tills imorgon. Jag är så glad!
Geisha är längst till vänster, Molly är i mitten och halvstår upp och Millan är närmast kameran <3
Härligt att det går framåt :) Jag personligen skulle nog se det som ett otroligt gott tecken men låta de vila på det ett dygn eller så. Råttor är smarta individer och kommer ihåg varandra. Är det så att de börjar acceptera, kommer de göra det imorgon med! Jag skulle ta det sökes före det osäkra och ta det lugnt. Risken finns att pressen blir för stor annars. :) Någon med annan åsikt?
en bra grundregel är att alltid sluta när det går som bäst, då har de ett positivt minne av det. Slutar man när de går dåligt så ja, då får dom dålig erfarenhet också
Gäller väl allt egentligen inte bara råttor
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Det gick hur bra som helst på bänken i hallen för att dom ska testa ses igen, Geisha var dock lite fluffig mot henne idag än vad hon var igår natt.. Men så fort jag satte ner dom på mitt golv i mitt rum där Geisha och Millan ofta leker så attakerade Geisha Molly… Molly skrek något förskräckligt :( Hon har inga sår eller har ont, men hon var shockad och andades hackigt och stelt… La in Millan och Geisha i buren innan nåt värre skulle hända. Molly är nu på min axel.
Jag ska testa att städa hela mitt rum, tvätta hyllor där dom brukar leka och tvätta golvet. Om det nu kommer hjälpa.. för då har Millan och Geisha inget revir att skydda. Eller ska jag ta dom tillbaka till bänken nu på en gång?
Samt ska jag byta i deras bur och städa den som attan..
Ojoj.. jag hoppas verkligen det kommer fungera. Jag har köpt massa nya saker till buren som dom ska flytta ihop in när allt är lugnt.
Låt dem fortsätta träffas på neutral mark ett tag till och stanna där en tid.
Min erfarenhet av problematiska råttor är att bara för att de visat postivit beteende en dag, så behöver inte det betyda att de är redo för nästa steg.
Så jag brukar ta det ganska lång tid på varje steg för att vara säker att de inte stressar mer än nödvändigt.
Nu har jag låtit dom träffas på samma plats i snart en vecka. Samma beteende upprepas hela tiden. Geisha och Millan putsar Molly mer eller mindre våldamt och dom låter sig ibland putsas. Geisha har börjat enda sen igår att jucka på henne hårt och länge (vet att det betyder dominans) men det går så långt att Geisha fluffar upp sig och Molly piper och vänder sig på rygg…
Jag vet inte om det är ett framsteg eller inte..
Kan nån säga mig vad POSITIVA tecken är? Vet bara att putsning är bra tecken och att dom inte biter ihjäl varandra..
puttar..
Kan nån råda mig snälla? Det verkar hur bra som helst på en neutral plats, men så fort det är i mitt rum så bryter helvetet lös..
Ska jag städa mitt rum och buren? Ska jag kankse flytta ihop dom utanför mitt rum i en helt nystädad bur?
Som sagt, det kan ta veckor eller månader. Fortsätt på neutral mark för nu.
Men jo, den när det är dags att försöka sätta ihop dom i buren, då är det bar om det är _helt_ renskrubbad, helst med ättickssprit eller vad det heter för att ta bort gamla dofter. Skrubba alla hus och allt sådant med, och ha nytvättade alternativt helt nya tygsaker.
Att sätta dom två 'gamla' där nere och den nya högst upp, med något riktigt, riktigt gott att äta på mellanplanet (Om du har så) kan hjälpa.

Att en hona topprider den andra är dominans, så nej det är inget bra. Alltid när de ser ut som igelkottar är det dåligt. Att milly lägger sig på rygg är bra däremot och visar sig underlägsen.
Ge dem mera tid, utanför ditt rum där det luktar massa råtta. En introducering går inte fort som sagt, tålamod och låt det ta ett par veckor till innan du försöker sätta ihop dem.
Qui dormit, non peccat
#47 vad ska jag göra när Geisha rider Molly?
Molly är väldigt nafsig av sig och retar upp både Millan och Geisha. Men dom lugnar ner sig efter ett tag. Dessutom börjar Geisha bli väldigt grinig av sig (gammal tant) undrar om det har med det att göra.
#46 jag har tyvärr inget mellanplan. Jag har en vanlig Jenny bur med bara ett hyllplan.
Mina undringar är bara att det verkar som om cirkeln går om och om igen. Samma sak hela tiden; först juckningar och fluff och sen en massa putsningar.. sen ligger alla och myser. Sen dan efter samma sak igen. Och det räcker med att Molly och dom andra två är på min säng så attakerar om henne.. även fast sängen är -mitt- revir och dom inte får springa på sängen.
Antar att det är själva lukten av mitt rum. Därav idén att storstäda mitt rum och alla hyllor så lukterna försvinner från både mig och råttorna. Sen städar jag ur buren nogrant.
Jag ska ge det mer tid och tålamod, tack!
Hur gick det sedan för dig? :)