Färg på zooråttor?
En liten amatörmässig observation jag gjort är att det nästan verkar lite som om de flesta djuraffärsråttor är Black Husky Roan. Jag har haft en kompis, vars alla fem zooråttor köpt från olika tillfällen, tillhörde denna färgtyp. Kanske är det bara slump, men om det inte är det, är det någon som vet vad fenomenet beror på? Är Husky-färgen ovanligt dominerande och lätt att avla fram? Eller är det bara jag som har fått något helt felaktigt för mig?
jag har misstankar om att De mass "producerar" just den färgvarianten bara för att få sålt så många råttor som möjligt, bara för att de är "tecknade och söta" det är iallafall vad jag har hört. Samma sak med striped varianten.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
samt när jag jobbar på en djuraffär så tog dom BARA in Black huskey Roan och striped. Inga andra. Bara för att barnen "var rädda" för ex svarta råttor osv.. Sjukt tycker jag men.. sorgligt nog tänekr de inte på något annat än pengar.. :/
#2 Usch. Vad hemskt att groteskt framavlade djur ses som en sådan vara. Det gör mig otroligt ont.
Tyvärr är det pengarna som styr i detta samhälle, människan kan verkligen göra allt för att få in snabba och lätt förtjänta pengar sorgligt nog. Nu ska man inte dra alla över en kam, men tyvärr tycker jag att det ser ut så i större delen av vårt samhälle (detta är min åsikt). Girighet och inget samvete är det som står högst upp på listan bland dessa personer som måste behandla djur på ett felaktigt sätt för att få ut provision och gå med + . Detta gäller ju inte bara djur, människor går bakom ryggen på varandra, lurar varandra etc för pengarnas skull. Nu kanske jag låter bitter men det är jag absolut inte!
Lite OT kanske, ber om ursäkt iså fall.
4# en otroligt bra och sann åsikt tycker jag ! det är så, och det är fruktansvärt tyvärr.
#4 Jag anser inte att det där var offtopic alls. Tråden grundarr ju sig i stort sätt på grossisters sätt att hänsynslöst sålla bort djur med en icke säljande färg. De sorterar bort de som är alldeles för sjuka och levererar djur med dolda fel och gener, vars bortsållade kullsyskon bar på fel som visade sig tidigt nog att inte vara bästsäljare. Den söta Husky-råttan i djuraffärens bortvalda kullsyskon, som kanske dödat sin burkompis, fötts missbildade, synligt sjuka eller med fel färg, de råttorna finns inte där. Men råttan som var så söt bär på generna, kanske på defekter som visar sig senare i livet. Detta gör mig mörkrädd.
För mig e det den varianten och black hooded jag ser mest ;O alla mina tidigare råttor har varit en av varje (under den underbara tiden då jag inte visste bättre) ^^
#7 Black hooded verkar också vara en vanlig zoofärg. Jag gillar egentligen inte att kategorisera färger som "zoodjursfärger" och "uppfödarfärger", men det är ju så det är. Som ovanstående talare skrev så beror det nog på att vissa tecknade råttor anses sötare än andra.
6# Jag håller med. När jag köpte min första råtta från en djuraffär (eftersom jag inte visste bättre) så ringde jag tillbaka dagen efter jag hämtat henne och frågade när hon var född, hur många dom var i kullen, vad hennes teckning var osv osv. Gissa vad jag fick för svar ? "Det vet vi inte". Dom visste inte ens när hon var född !! otroligt oprofisionellt tycker jag, därefter har jag aldrig någonsin köpt en råtta från någon grossist. Dock hade jag tur att hon hade ett hjärta av guld, men dog 1,5 år där efter av tumörer osv. :/
Borde införskaffas rutinkontroller från jordbruksverket i zoo affärer, enligt mig är alla levande ting värda lika mycket, så tiden bör finnas där att göra besök. Människan kan inte bara jobba för att rädda sig själva, vi har ett ansvar mot moder natur och djuren också då vi är det största rovdjuret på planeten.
Hur många grossister föder upp endast för att sälja dem?
Husky är inte en färg utan en teckning :) (men jag förstår vad du är ute efter)
Men din observation stämmer, Roanråttor (husky och striped) är extremt vanliga men butiker kallar dem för "brokiga".
Även eubk (mm) och hooded är vanligt.
De flesta grossister har oftast ingen koll på vad de bakar om de inte gör sina "exklusiva" råttor så som dumbo och "snyggare" färger så som blå. Då brukar de vara noggrannare har jag märkt.
Här är en tråd om roan som är ganska intressant, där det pratar om massaveln hos grossister på just roan osv.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag tänkte skriva av mig lite här, då alla mina tre är från samma djuraffär.
Första gången jag var där fick jag ett jättebra intryck. Burarna är fina, välstädade och djuren har hela tiden mat och vad det ser ut som, färskt vatten. Råttorna var bra uppdelade så de inte skulle para sig med varandra. Så den här första gången jag var här då, så var hälften av honorna rexade och blå hood/capped restan svart hood/capped. Hanarna var majoriteten capped, och de två jag köpte då var en med jättefin hood och en blå variegated (kanske någon hona var med, jag kollade inte så noga). Båda två är nu ca 4, snart 5 månader (den 19:e) och har jättefint psyke. När jag frågade i affären när de var födda och så så sa de datumet, och hur föräldrarna såg ut och så (nu kommer jag inte ihåg helt, eftersom det var i november..)
Andra gången jag var där hade de inga honor (kanske köpta, eller så hade de inga helt enkelt). Han som jag köpte då var en black striped roan mismarked (väldigt mismarked…), och de andra hanarna var antingen hood eller capped. Fanns även en till black Striped roan.
Även här frågade jag när han var född, och fick svar. De sade då att antingen föder de upp själva, eller så har de nära vänner som föder upp. De vill inte ha grossistdjur.
oj… väldigt långt inlägg. Men jag gillar faktiskt den djuraffären!
#13 jo precis som du upplevt så finns det vissa butiker som inte tar in grossister, vilket är bra. Nackleden är dock fortfarande att man inte kan följa syskon eller liknande för att få reda på information. De kanske vet om föräldrarna men har de noterat längre bak i linjen osv?
Skönt att du fått bra bemötande från affärerna men försök ändå ha en tanke på det jag skrivit :)
Köpte själv två systrar från en butik där systern till butiksägaren födde upp. Jag fick träffa mamman till kullen då vi träffades på en utställning men utöver det så vet jag absolut ingenting mer än färg på föräldrarna (och mormor). Jag försökte få reda på med om syskonen men eftersom de såldes till vem som helst som kom in i butiken så kunde jag inte få någon information alls. Fördelen är ju dock att det inte är grossistdjur.
Man kan i vissa fall få reda på när ens grossistdjur är födda också, butikerna får den informationen om födelsedatum när djuren kommer. Det var så jag fick reda på att mina för födda ett specifikt datum när jag föll i fällan med grossistköp..
#14 Jo, jag tänker alltid på det! Och det känns jobbigt att man inte känner personerna, så man kan ju inte vara 100% på att sakerna de säger är sanna! Jag har faktiskt kontakt med en tjej som har två bröder till mina bröder, vi bor ganska nära. Men har bara kontakt över internet än så länge 🙂
#15 Helt rätt, va roligt att du har bröder i närheten! Finns inget bättre än att kunna ha koll på syskon! :)
#16 Tycker jag med! Vi brukar skicka bilder och sådant :)
Känns faktiskt lite bättre då också!
Fast nu blev jag lite för OT…