Fånga in dem!!
Hej, min ena råtta har rymt!
Tips på att locka fram henne?
Jag har testat med morot, en påse chips, med lite smulor i, som jag har öppen in i hålet så jag kan höra om hon går i den, samt att hon inte skall se mig när jag väl skall försöka ta henne.
Kanske låter lite vulgärt, men det är inte så farligt som det låter.
Det är en råttunge på några månader, inte så värst hanterad.. Så hon är rädd för vissa plötsliga rörelser och vissa ljud.
Kan inte få in min hand/arm i hålet heller.. Det är för litet och för "kringelikrokigt"..
Skriver det endast för att jag kan!
Är den inne i ett hål?
Njae.. inte ett hål den gjort själv..
Men ett hål mellan golv, skåpet på golvet och frysen/kylen.. Det är så litet att jag bara får in min iPhone så jag kan ta kort och se hur det ser ut.. Men det är en skiva inne i hålet som gör att jag inte kan komma mellan typ.. Lite svårt att förklara.
Sätt ut små kartonger eller om du kan sätta ihop ett par ferplaströr till ett enda långt, så råttan vågar sig ut ur hålet. De är ofta lite nervösa för öppna ytor, så erbjud den mindre utrymmen att gå in i. Sitt gärna ner på golvet och var stilla, så kommer hon nog ut till slut :)
Hur går/gick det?
Annars kan man ju pröva med någon väldoftande mat, de brukar ju vilja äta ofta. Testa leverpastej, eller som tog upp på facebookgruppen för de utsläppta(och nu infångade) råttorna; varmt jordnötssmör.
💣
Bilden är på råttan som gömt sig.
Man ser inte in långt!
Får inte ens in min hand i "hålet", bara mobilen, haha!
Amanda, tack för tipset! Skall klura ut något imorgon som jag kan göra.
Chelona, jag har inget kött hemma. Är vegetarian.
Har provat med en del mat redan, så som, Sallad, boccolisoppa, lasagne, tacofärs, morot, chips, ost och lite bröd.
Allt fungerade, men jag vill inte ta henne, för om jag "missar" när jag skall skynda mig att ta henne snabbt, så är jag rädd att hon inte kommer ut alls.
Jag har inte lagt ut någon mat eller vatten, så jag hoppas hon kommer ut när hon är hungrig :)
Låter även det, lite elakt. Men jag testar att göra det av en god sak. Hoppas ni förstår.

sätt dej ner på golvet & prata lugnt med råttan, prassla med fingrarna på golvet, och ha gärna ngt som luktar gott i närheten, det viktiga är att vara lugn, för då vågar sej råttan fram lättare än om den känner att "åh nej, nu är husse orolig/nervös, bäst att hålla sej borta"
You can't spell Bitchy without Itchy
Något liknande hände med min ena råtta. (fast det var en gammal garderob)
Jag satte mig till slut i ett hörn av rummet, släkte alla lampor och väntade.
Men nu var det ju en rätt så ung råtta som var mer tam och gärna kom fram till mig när jag sitter på golet, enda hon var rädd för var ljuset då rummet var i prinsip tomt.
Tips är att ställa fram burkompisen nära i en bur lr transportbur och köra på lkartong med kanske en tygbit från buren. En burkompis kan oftast locka fram falsk trygghet så råttor kommer fram och går till buren
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Råttor tycker inte jätte mycket om morot. Testa något som luktar med och gott. Kött/fiskbit barnmat, lagad mat osc
Härligt! Nu, precis i skrivande stund, så fångade jag in henne! :D
Härligt!
Jag använde mig utav två vinboxar som jag gjorde varsitt hål på, (det är ju redan ett sen innan, där man äller ut vinet).
Jag lade en stor tidning på, så det blev lite mörkt.
Nu skulle jag dit och ta bort allt och testa med barnmaten, för jag kom på att jag hade det i kylen.
Jag flyttade på vinboxarna och skulle ställa dit barnmaten vid öppningen, tillsammans med en transportbur.
När jag kollade på vinboxarna så såg jag ett litet huvut, haha! :)
Tack för alla tips! <3
Åh, vad skönt! :)
Härligt att du fick tag på busfröet :)
Hade själv ett gäng 5 veckor bebisar som lyckades ta sin in i golvet, tror det tog ca 4 timmar att locka ut alla.. tror jag aldrig varit med om sådan panik i mitt liv XD
Jag hade en råtta som försvann så där när jag bodde i ett gammalt hus . Tog nästan en vecka …:-/
Tips är ju att säkra alla hål nu när du har fångat henne :-)
Gå med handen/foten runt i köket, sovrummet osv och känna efter hål. Brukar finnas i hörn. Jag har tejpat för en till klippt plast skiva från billig stor fotora på ikea.
tips till alla med ett kök….. ;-) speciellt i lägenheter. under skåpluckorna sticker det ju oftast ut ca 5-6cm, däruder, oftast i hörnen är det hål som passar utmärkt för en råtta att gå in i. här i vårat kök finns några såna hål, alla leder till UNDER diskbänken. alltså, under UNDER. gud vad svårt det är att förklara utan en bild… men ligg på golvet och kika uppåt under skålpluckorna så ser man.
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
#15 Hur menar du med under diskbänken? I skåpen som är under diskbänken eller?
I can't drown my demons, they know how to swim.
#14, jag säkrade buren så snart jag såg att råttan var borta! :)
Hålen blev igenmurade så snabbt jag fångat in råttan som var borta! ;)
#15 precis detta har hänt mig nu.. jag har aldrig ens haft en tanke på att det skulle finnas ett hål där men min kära råtta tog det bara några sekunder att hitta det och då smet han in. Har du varit med om det själv och isåfall hur fick du ut råttan? :)
ratastrofy.weebly.com/