Spåra med råtta!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Såg den här häftiga videon idag! Det ska vi testa imorgon! Superhäftigt!
beviset på att man borde använda råttor för att spåra t ex explosiver eller narkotika
#1 har man inte gjort det med typ möss?
Eller har jag drömt det? Har för mig att det stått i tidningar och liknande för x antal år sedan men jag kanske helt enkelt drömt? x)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#2 jo tror det.
råttor är utmärkta sökare
👍
Såg en liten snutt på en dokumentär en gång med GP-råttor som hjälpte armén att söka efter minor, även bakterier.
Tycker det är häftigt 😃
// Stephanie och hårbollarna 
Jag har läst för länge sedan att dom har haft råttor i krig som spårhundar.
Jag har varit på det centret där de tränade gp för att söka minor. Superhäftigt att se! De var otroligt duktiga! Dock är väl inte hållningen den bästa men de var väldigt snälla mot dem och tränade bara med positiv inlärning och alla var handtama och belönades med banan. Men de bodde i ganska små burar, typ sånna som används vid djurförsök vilket var tråkigt.
#6 häftigt 🙂
ja djurförhållandena är ju inte det allra bästa tyvärr 😐
vart var det?
// Stephanie och hårbollarna 
Då hade jag inte drömt det trots allt! Kanske hade fel djurslag i tanken dock, haha xD
Men GP råttor, är inte de lite mer agresiva av sig? Borde det inte vara lättare att träna tamråttor då istället? Bara en fundering..
Det var i Tanzania, men det var ett engelskt projekt om jag inte minns fel! Tror att de sa att det var mer praktiskt med gp då de var lite större och lite lättare att hantera pga det. Är ju svårare att hantera ett väldigt litet djur tänker jag. Tror åtminstone att det var därför det var gp 😀
Spännande! Man kan ju hoppas att råttor och möss får bättre status genom sånt här. Är dock lite orolig gör deras välfärd ändå. 4 timmars arbete känns lite långt för en liten mus. När vi har nya människor på besök här blir våra tott helt galna och ska nosa igenom alla men efter typ 20 min är de helt slut och måste gå och lägga sig, haha!
#11 ja just ja! Minns jag inte fel ska det finnas en diskussion här på RiF om just den artikeln (eller om det i artikeln i alla fall), det här med allergirisken! Nu faller allt på plats :D
Är det förresten någon som vet vad hon använder i filmen för att lägga ut spåret?
Nej, ja funderade också på det! Men kan tänka mig att det egentligen skulle räcka med typ vatten, för de kommer ju känna att det är din doft också kan jag tänka. Man kan ju använda typ sockervatten för att det ska stanna kvar och inte torka men det blir nog lätt att råttan bara stannar och slickar i sig det då, haha.
Min råtta hittade en död blåmes en gång :(
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
Nu har vi testat!! Och det gick jätte bra! Här är en video på plyrp när hon lär sig spåra!!
Och här är Eila som tar ett lite längre spår! De är jätte duktiga, även om de blir lite distraherade ibland, haha.
Nice :D vad använde du till spåret tillslut?
Jag använde vatten med en gnutta natur parfym som luktar jordgubb, Haha :D ville ha något de aldrig känt lukten av tidigare så att det skulle bli mer spännande att följa. Och så lite kaviar som belöning i slutet! Det funkade jätte bra men märkte att de inte ville följa spåret om det torkat men om det var blött fortfarande så gick det super!
Nej men kolla vilket roligt inlägg jag hittade!
Råttors tränings- och arbetsförmåga är underskattad, tänk vilka intelligenta djur!
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Det här bara måste vi testa, jag och familjen <3