Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 1404 ggr
[rinrats]
0

Förslag på nya burar?

Nu är det såhär, jag har totalt ledsnat på dom gamla vanliga "fågelburarna" som jag har. Det är jobbigt att städa och tar en massa onödig plats.

Så nu tänker jag köpa helt nya och bättre/enklare burar till råttorna.
Jag har kollat på en del men vet inte vilka som egentligen är dom mest lättaste att rengöra osv?

Tanken är att buren skall vara väldigt hög. Helst delad så man kan ha två flockar i den. Jag hade tänkt att köpa två såna burar, men vad rekommenderar ni? Jag behöver många förslag och ideer så att det blir bra för både mig och mina råttor. 😃

[Sara FE]
0

Royal Suite Double är min personliga favorit. :) Har även haft Furet Tower och en större voljär, fast de var mycket krångligare att städa. Sparar flera timmar i veckan på städningen nu när jag har RSD.

Fjordell
0

Royal suite double 95, man kan dela av den och är väldigt lätt att städa, till och med för mig som har dålig rygg och hemska knän!

[rinrats]
0

Ah, jag gillar buren 😃Fint förslag, en fråga. Om man nu inte skulle behöva ha den delad utan använda hela buren med en flock? Om ni förstår vad jag menar.🙂 Ibland kanske man inte behöver utnyttja delningen ^^

Men den var verkligen åt det hållet jag hade tänkt mig, fast bättre :P

Zakaraa
0

#3 förstår inte din fråga..
Men du behöver inte ha mellanplanet alls om du inte vill. Jag har tagit bort mellanplanet och har istället en stor hängmatta/"fallmatta". Så istället för 2 delar med stege har jag 1 del.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Sara FE]
0

#3 Jag har fyra honor i en flock, som har tillgång till hela buren. Just mittenplanet tycker jag är något av det bästa med buren, eftersom det minskar fallrisken markant. Visst kan man hänga upp hängmattor kors och tvärs i en hög voljär, men det finns nästan alltid någon glipa här och var som kan visa sig farlig om man har en klumpig eller gammal råtta.

MetalMii
0

Jag ääälskar min nya Critter Nation, städade den fösta gången idag och jag kunde inte sluta le :D Dock skulle det egentligen vara bra med en extra liten lucka baktill så man kommer åt att knyta hängmattor och fixa med annan inredning, men det funkar :)

Juliastrom
0

Vad är det för skillnad på en Royal suite double och en Critter Nation? När jag har kollat på google så ser burarna nästan identiskt lika ut :)

Zakaraa
0

#7 det är bara små skillnader.
En av de få synliga skillnaderna förutom färgen är att kortsidans galler är vågräta istället för lodräta som de är på en RS.
Det finns en tråd on Critter här på Rif där fler skillnader tas upp men i korta drag kan man säga att det är samma modell men små detaljskillnader

Juliastrom
0

#8 Jaha, okej då vet jag =) Funderar själv på att köpa en ny då jag har en otroligt svårstädad voljär med luckor på typ 30x20 cm, man kommer verkligen inte åt lätt..

[Sara FE]
0

#7 Som tillägg till #8: man kan bygga på flera våningar, köpa reservdelar osv, vilket man inte kan till en RSD. 

Tillägg: Bild med CN med tre våningar (vill ha!): https://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-snc6/207896_3793096302245_544931481_n.jpg

Zakaraa
0

#10 jo man Kan ju bygga till en Royal också, men det finns inte att köpa som 1 extra del utan vill man bygga större får man köpa 2 Royal istället för 1 + extra burdel.

[Sara FE]
0

#11 Fast det är ju egen konstruktion i sådana fall, inte något som är anpassat för just det syftet. Det känns som om det skulle bli ganska dyrt att köpa en hel RSD för att bara använda ~två femtedelar av buren.

Zakaraa
0

#12 nja inte direkt det är ju samma konstruktion som på en Critter så det är inga problem alls att bara koppla in en 3:e del ovanpå.
På en Royal så är det ju en liten plastplutt som sitter för hålet som jag sätter dit själv, istället för att sätta dit den fortsätter man ju bara att bygga med de delar man har med från andra buren. Man behöver inte göra den minsta ändring själv. Varken bygga om eller ändra på den befintliga buren.

Hur menar du att man bara använder 2/5 av buren? Man använder ju alla delar förutom rull-botten.
En ypperlig lösning om man inte har plats på bredden men däremot höjden. Jag har haft planer på att bygga ut min Royal på så sätt men tror det kan bli lite för högt för mitt rum.

[Sara FE]
0

#13 Aha, jag hade glömt hur det såg ut när man satte ihop den. Ja, då går det ju att sätta dit en tredje våning utan ändringar. :)

Jag trodde att du menade att man skulle använda översta delen som en tredje våning, inte båda våningarna. Det går ju inte att göra utan ändringar, eftersom bottenvåningen inte har någon öppning till ett nedre plan. Om man nu inte vill köra utan mellanplanen, vill säga. Men en så hög bur utan säkerhetsplan känns väldigt riskabel.

För övrigt är det nog bra att ha tipprisken i åtanke om man bygger fyra plan, buren kanske behöver säkras i vägg i sådana fall (precis som många bokhyllor).

Zakaraa
0

#14, 4 delar blir nog på tok för högt, jag menade bara 3st som länken du la in i #10 :)

[Sara FE]
0

#15 Jaha, men i sådana fall blir det bara ca 2/5 av buren man använder. Bottenvåningen och nederdelen med hylla och hjul kommer ju inte till användning. :)

[rinrats]
0

Väldigt intressanta ideer. Tycker det låter lite spännande med att man kan köpa en extra del till cn. Vilket kan vara bra om man kanske av någon anledning behöver dela av eller om man har en så stor flock att man helt enkelt behöver två våningar till dem och ändå ha en våning med en annan flock. Känns ju lätt och praktiskt. Hade nu tänkt mig skaffa 2 stora burar, men jag har så lätt att öka flocken så då kan det vara bra om man har extra delar ^^

Cederin
0

Vart kan man köpa en CN och vad kostar den?

Medarbetare på Naglar och Hår

[rinrats]
0

#18 Jag har samma tanke som dig. Jag försökte kolla runt på internet min hittar ingenstans i sverige? Eller så är det bara jag som inte vet hur man söker på internet ^^

Cederin
0

Kollade Amazon, men tror frakten är hemskt dyr för en sån stor bur!

Medarbetare på Naglar och Hår

[Sara FE]
0

#18 #19 Här är en aktuell tråd om buren: Critter Nation 162 i Sverige?

Nevina
0

Jag gillar min Furet Tower. Jag tycker den är lätt att städa, den har stora luckor så jag kommer in med hela överkroppen i buren.

I början hade hanarna hela buren, men de var nästan aldrig på nedervåningen. Sedan skaffade jag honor och delade av buren, så nu bor hanarna i den övre delen och honorna i den nedre.