Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 530 ggr
Cederin
0

Lillen rädd för största råttan

För ett par veckor sedan fick vi hem vår nya plutt, Leo. Introduceringen var rätt långsam, han fick träffa mina andra två pojkar (1 år gamla) säkert 10-15 gånger på neutral plats innan vi satte ihop dem i samma bur.

Det har funkat felfritt fram tills nu ungefär, mina äldre killar bryr sig inte ett dugg om Leo, dom ser honom bara som en liten knodd som bara är där, liksom. Däremot tror Leo att Kiru, min största råtta, är ute efter honom! Varje gång Kiru går förbi Leo så skriker han och tror att han ska bli mördad av honom, detta tror jag grundar sig i att Kiru tidigt visade att han bestämmer över Leo. Men att han ställer sig och gallskriker bara för att han går förbi? Inte ens nosar på honom? Bör dock läggas till att Leo fortfarande söker kontakt med honom.

Vi har haft full koll på att Kiru inte varit aggressiv varken innan eller efter vi släppt ihop dem.

Medarbetare på Naglar och Hår

Cederin
0

Lite otydligt kanske vad jag ville med tråden, iallafall;
Har något nått tips på vad man kan göra? Eller är det bara att vänta in att han vänjer sig?

nlinds
0

konstigt att ingen har svarat när det är så många som läst.

Jag tror du får vänta in dom. Tror det handlar mest om tid, klart det blir stor omställning när man kommer till ett nytt hem :) bara du har uppsikt över dom så de inte skadar sig :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Cederin
0

Precis, det är min tanke också!
De andra har aldrig gjort honom illa, bara brottar ner honom om han reser sig mot dem och skriker för att visa att man kan inte bete sig hur som helst, haha… Det mest konstiga är att han nu ligger och sover med Kiru! Mycket märkligt.. För han skriker så fort han rör sig :P

Apootie
0

Vart köpte ni honom ifrån? Kanske låter konstigt, men han kanske har dåliga minnen av någon liknande råtta när han bodde i det andra hemmet? Annars är det nog som ni har sagt, bara att vänta in 🙂

Cederin
0

En uppfödare, Vintaz :) Jag vet inte, inte vad jag tror iallafall!

wintermynta
0

Det är bara att vänta och ha tålamod. INte dalta med den lilla eller sätta ihop och flytta isär. Tycker den äldre hanen verkar tålmodig och snäll med den lilla. Detta låter kanske hårt men ignorera den lilla när han skriker för dom lär sig snabbt. Skriker jag som kommer matte en väldigt jobbig ovana att bli av med.

Cederin
0

Precis, jag har kört med det. Nog skär det i hjärtat när han gallskriker för fulla muggar, men jag inser också att han bara fjantar sig egentligen. Jo han är tålmodig, är glad att han inte är aggressiv mot honom iallafall!