(S) 3 honor med bur
Jag har mått väldigt dåligt under en längre tid nu. Och när jag äntligen trodde jag var på bättringsvägen så fick jag en reumatismdiagnos, vilket ju självklart ställde allt på ända. Jag är less på allt, less på denhär stan, less på att känna mig så instängd i mitt hem. Så när min syster erbjöd mig att få flytta ner och bo hos henne i Nynäshamn tackade jag ja utan större tvekan. Stannar jag kvar här kommer jag förr eller senare hamna i en depression, det funkar liksom inte längre… Tyvärr innebär det att jag måste minska ner på antalet gnagare, det är ett krav från hennes sida. Så jag har med tungt hjärta beslutat mig för att min lilla honflock ska få flytta.
Jag vill ha gott om tid att hitta det perfekta hemmet, jag kommer vara fruktansvärt nogrann med vart dom hamnar. Jag har nämligen gått på en hel del nitar tidigare, som fortfarande svider i hjärtat. Så även fast jag ser att dom helst bor kvar här så länge som möjligt så skriver jag en annons redan nu. Vid intresse vill jag att man skickar mig ett pm eller mail med dessa uppgifter. Jag kommer även kolla med flickornas uppfödare att dom godkänner dig som köpare.
- Din ålder och vart du bor
- Om du haft råttor tidigare och hur lång erfarenhet du har av råttor
- Om du har råttor nu, berätta om dom och vart dom kommer ifrån
- Hur råttorna kommer bo (om inte buren köps med), vad dom kommer äta och skötas
- Om du hár en buffert ifall råttona blir sjuka och behöver åka till veterinären.
- Kommer du hålla kontakten och uppdatera hur det går för råttorna då och då?
- Om det finns, eller finns risk för, allergi i nya hemmet.
- Om du bor tillsammans med någon och om alla i nya hemmet är ok med att du skaffar/skaffar fler råttor.
- Övrig som du känner kan vara bra att ta med.
Flickorna som vill flytta är:
Verra's Affinnity
- Födelsedatum: 28/9 -11
- Färg, teckning o hårlag: Russian Blue
- Kön: Hona
- Kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): 13st
- Faderns namn, födelsedatum, vikt: Absinth's Quint, 7/2 -10, vet ej
- Moderns namn, födelsedatum, vikt: Verra's A Drop of the Irish, 14/1 -11
- Syfte med parningen el om det är omplacering, anledning: Ska flytta och får inte ta med mig alla gnagare.
- Omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Affinnity är rätt så livlig av sig för sin ålder och älskar att utforska. Men hon kan ta sig tid att mysa lite ibland. I flock fungerar hon bra. men hon verkar inte trivas så bra i stora flockar och vart lite smågrinig på småttingarna, vilket är anledningen till att hon och dom andra 2 sitter i egen flock. Tillsammasn funkar dom utmärkt.
- Pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb: 100kr. Hon ska vara reggad, men jag vet inte om jag har kvar hennes papper.
- Ort där råttan/råttorna finns: Falun, men kan tas med till Stockholm/Nynäshamn vid flytt.
- Epost: kokkoslove@hotmail.com
Athena
- Födelsedatum: 12/2 -12
- Färg, teckning o hårlag: Blue Hooded
- Kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): 10, 9
- Faderns namn, födelsedatum, vikt: Silje, vet ej, vet ej,
- Moderns namn, födelsedatum, vikt: Vet ej
- Syfte med parningen el om det är omplacering, anledning: Ska flytta och får inte ta med mig alla gnagare.
- Omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Athena är en rätt så krävande råtta. Hon behöver mycket aktivering för att inte bli uttråkad. Hon kan vara lite stel i hanteringen, men är helt underbar när hon får vara med på sina villkor. Hon kan vara lite grinig mot småttingar, men har aldrig gått överstyr. I sin flock fungerar hon perfekt, och jag ser därför helst att hon får flytta ihop med dom.
- Pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb: 100k. Inte reggad vad jag vet.
- Ort där råttan/råttorna finns: Falun, men kan tas med till Stockholm/Nynäshamn vid flytt.
Hera
- Födelsedatum: 12/2 -12
- Färg, teckning o hårlag: Blue Eubk
- Kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): 10, 9
- Faderns namn, födelsedatum, vikt: Silje, vet ej, vet ej,
- Moderns namn, födelsedatum, vikt: Vet ej
- Syfte med parningen el om det är omplacering, anledning:Ska flytta och får inte ta med mig alla gnagare.
- Omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Hera är rätt så lik sin syster på dom flesta plan. Men hon är något modigare.
- Pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb: 100k. Inte reggad vad jag vet.
Råttorna vill flytta tillsammans och kostar 300kr
Buren som följer med är en Gabber av något slag. En mindre verision av Gabber Laura Super som jag har förstått det. (Antar att den borde heta bara Laura då, men hittar inget vid googling.) Måtten är iaf. 70*70*44 (Höjd*Bredd*Djup.) Med buren följer 2-3 "hyllplan" på runt 30* 70 cm (rätt så fula, men funktionella), ett litet krypin/fågelbad, 2 mat/vatten-skålar som är intregerade med buren, 1 extra matskål, vattenflaska och eventuell något ferplaströr och någon kusin eller annat som jag kan ha liggandes. Om man vill kan man även få med 2 extra luckor (från kasserade Gabber Laura Super burar) så man kan göra egna luckor om man är händig. Man kan även få med extra matskålar och "spännen" till dom så man kan göra fler sånna luckor.
För buren vill jag ha 500kr. Den kan säljas separat när flickorna fått hem.
Bilder på flickorna och buren kommer i morgon, när jag fått liv i mobilen och har lite bätte ljus att fota i. Bebisbilder på råttorna kan man hitta här och här
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Hera och Athena är reggade och du fick deras papper vid köp 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Jaha, där ser man. Jag har varit så slarvig med papprena sen jag flyttade i sommras. Har inte orkat hålla koll på dom.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Kan tilläga att det är ett absolut krav från både min och Ratlings sida att nya ägaren inte får för sig att avla på Hera och Athena. Detsamma gäller såklart Affinnity också, men hon är ju ändå för gammal för det.
//Lamina
Dom är superfina, hoppas du hittar ett bra hem till dom och att du kommer må bättre framöver!
Kramar
Inser att jag kan ha framställt flickorna i lite dålig dager vad det gäller flockegenskaperna. Dom är inga griniga surkärringar som inte går att introducera med småttingar. Det vart bara lite för många småttingar för dom tror jag. Sen var det lite småttingarnas fel också, dom vägrade låta sig nosas på och gjorde allt för att komma undan. Jag tror inte det skulle vara något problem att introducera dom till en liten en eller 2.
Vuxna råttor har dom introducerats till utan problem.
//Lamina
*Putt*
Affinnity har en intressant som hon kan flytta till om jag inte kan hitta ett hem som vill ha alla 3.
Jag kommer flytta i slutet på April, och kan som sagt var ta med råttorna ner till Stockholm och Nynäshamn då (eller lämna dom nånstans på vägen.) Tror vi kommer åka ner någon gång innan det också, om 2-6 veckor.
//Lamina
Putt
//Lamina
Tråkigt om de behöver säras på 

Mvh Stephanie 

Jo, det är ju det. Men jag ser hellre att dom får bra hem på varsit håll än att dom kanske får ett inte fullt så bra tillsammans.
Jag kommer eventuellt ha en FT till salu också snart, om man vill ha en lite större bur till flickorna. 
//Lamina
Putt
//Lamina
Vad synd att man bor så långt bort (Skåne) annars hade jag varit väldigt intresserad. Har en nybyggd bur och allt som behövs fyllas upp. Jättefina råttisar för övrigt verkligen! :)
Vid rätt hem är jag beredd att åka långt, och jag tror nog att det kan gå att fixa transport till Skåne också. 
//Lamina
Om det skulle gå att lösa är jag ytterst intresserad! Skickar ett meddelande till dig med svar på det du vill veta, sen kan vi utgå ifrån det?
Mvh Oskar
Gör så. :)
//Lamina
Nu är flickorna påväg till sitt nya hem i Skåne, och tråden kan låsas. 🙂
//Lamina