Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 800 ggr
Mitchika
0

Vad är fel på Ebony?

Fem fruktansvärda dagar har jag gått nu med Ebony och inte vetat vad som är fel med henne. Jag har prata med både min vanliga veterinär och en råttkunnig veterinär en bit bort som har hjälpt mig förr, men det har inte gjort mig klokare. 

Jag har suttit på internet och forskat själv om megacolon, tumörer och så mycket sjukdomar att mitt huvud känns som om det ska explodera. 

Veterinärerna trodde att hon var dräktig på min beskrivning och i ärlighetens namn trodde jag det med i början. Nu vet jag inte vad jag ska tro längre. Jag är ingen uppfödare, jag har aldrig velat föda upp djur och detta skulle aldrig ske! 

Veterinären tyckte att jag skulle vänta över helgen och se vad som hände, vilket jag gjorde. Det har inte hänt någonting, förutom att hon har gått upp mer i vikt och blivit lite slöare. Veterinären sa att Ebony kunde få komma in så dom kunde röntga henne, men hur hela proceduren eller stressen av resan skulle påverka henne om det skulle visa sig att hon faktiskt är dräktig kunde man inte veta. Därav tyckte dom att jag skulle avvakta över helgen, då Ebony ändå mår så pass bra. 

Just för att jag väntade lyckades jag inte få en tid hos veterinären häromkring förrän på torsdag, men jag planerar att försöka ta mig in till någon råttkunnig veterinär redan imorgon. Ovissheten tar livet av mig. 

Men förutom att Ebony är stor och rund så har hon glesare päls och känns lite benigare. I övrigt mår hon precis som vanligt. Samma glada, pigga ögon, äter och dricker som hon ska, bajsar normalt och jag tror hon kissar normalt. Hon skvätter lite i sängen när hon springer runt, men inte mer än vad hon brukar göra när hon skuttar runt där. (Även om hon rultade mer än skuttade idag)

Under dessa fem dagar har hon gått upp ca 30 gram (från dryga 400 till runt 428 gram) och blivit slöare. När hon väl kommer ut ur buren piggar hon på sig lite, klättrar runt i sängen och är lite sällskaplig. Knastrar när jag klappar henne försiktigt runt och under magen. 

När hon först sattes i sjukburen fick hon en handduk att krypa in i, då jag inte hade något annat för stunden. Den tuggades genast upp och skapades ett litet bo av. Jag var misstänksam och gav lite tidningspapper, som genast togs och gjordes till en del av boet. Jag fick flytta ut handduken sen och ersatte med fleece, vilket inte var lika populärt men det fortsattes att boa med tidningspapper. 

Ikväll när hon var uppe i sängen så började hon även dra runt, slita i och försöka boa med täcket. 

Jag har misstänkt och studerat allt från tumörer, livmodersinflammation, abscesser, dräktighet och megacolon och nu vet jag inte vad jag ska tro längre. Jag har fått så mycket olika och motsägande tips att jag inte vet hur jag ska göra. 

Den enda kontakt Ebony har haft med en hane var när hon smet upp till burtaket på killarnas bur. Jag önskar att jag kunde säga när, men mitt minne gav upp för länge sedan och jag har inte koll på tid längre. Det kan vara 2 veckor sen, det kan vara 3 veckor sedan. Jag hörde en smäll när hon satt däruppe, skyndade dit och plockade ner henne. När någon av tjejerna smitit upp dit förr har det resulterat i bråk och bett genom gallren och jag misstänkte att så var fallet nu med. 

Jag kommer att fatta det yttersta beslutet över vad som kommer att hända med Ebony och vad som kommer att göras, men jag är desperat efter råd och tankar kring det hela. Jag har ingen i min närhet att prata med, då ingen jag känner har råttor eller någon erfarenhet av råttor. 

Ska jag avvakta så länge hon verkar må bra och bara ge henne lugn och ro så hon slipper stress? Ska jag kämpa på med en veterinärtid så snart som det bara är möjligt? Har någon en tanke på vad det kan vara?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

zickan
0

Låter som skendräktighet om hon inte haft en direkt kontakt med en hane.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lancia
0

Min första tanke var också skendräktighet. Visst kan dom para sig genom gallret sådär, det är inte omöjligt, men ytterst ovanligt.

Jag kanske är trött och läser slarvigt, men jag ser inte att du skrivit nån ålder på råttan? Hur gammal är hon? Kom dessa problem hastigt bara över en natt eller har det successivt "förvärrats" under en tid?

Benig och glesare päls får mig att tänka på rena ålderstecken. (En gammal råtta kan vara fet men ändå benig, då dom tappat sina muskler som sitter runt ryggrad/bakben osv)

Mitchika
0

#1 Tror du? Jag hoppas verkligen det, men jag är säker på att det har gått åtminstone lite över 2 veckor och hon har gått upp ca 100 gram från det hon brukar väga. Hon väger vanligtvis runt 310-330 gram, en liten, tanig tjej. 

#2 Jag kommer gråta av glädje om det visar sig vara skendräktighet. 

Det var nog jag som var trött när jag skrev det för jag ser att jag missat nämna det. Hon är lite drygt ett och ett halvt år gammal, vilket gör det hela ännu värre om hon faktiskt skulle vara dräktig… 

Jag har varken haft en dräktig eller skendräktig råtta förut. Jag fortsätter väga henne dagligen och se om hon börjar gå ner i vikt.

MikkansBuse
0

Min tanke var sköldkörteln… Vet inte om det har samma sak som med hund och människa… Hunden tappar hår, blir slö, mår allmänt dåligt, svullen runt huvudområdet och möjligtvis mage och äter relativt dåligt oxå. Hos människan är det väl nästan samma symptom bortsett från håravfall?

Både min mamma och henne hund (han fick diagnosen vid ca 6-7 års ålder) har fel på sköldkörteln så kan bara gå utifrån det…
Att det kan vara det vet jag inte! Vet inte ens om råttor drabbas av den typ av sjudom. Det var bara det första som kom upp i mitt huvud.

KastKatt
0

#4 Håravfall hos människa är också ett tecken på problem med sköldkörteln. (jag har struma)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Lancia
0

Är din råtta slät eller rexad förresten?

Mitchika
0

#4 Det har jag ingen aning om, faktiskt… har inte hört eller hittat något om det hos råttor. :S 

#6 Hon är slät.

Mitchika
0

Ebony var skendräktig visade det sig, men hennes storlek berodde på något annat. Veterinären röntgade henne och konstaterade att hela buken var vätskefylld och att det satt en tumör där som med största sannolikhet orsakade det hela. 

Efter vi pratat lite och tagit lite prover så bestämdes det att Ebony skulle få somna in istället, då oddsen inte såg bra ut när det gällde eventuell operation. Hon blev så andfådd bara av röntgen och jag kände att jag inte ville att hon skulle få gå igenom allt som en eventuell operation skulle innebära. 

Det tog lång tid innan hon faktiskt somnade in, men det var smärtfritt och hon var lugn och trygg i min famn hela tiden. Så nu ska vi spendera kvällen med att sörja en kär och älskad vän, samtidigt som det behövs planeras inför födelsedagsrfirande i helgen. Livet kan verkligen vara jobbigt ibland.. 

Vila i frid, lilla Ebony.
Nu är du åtminstone tillsammans med Umbra igen och den tanken skänker lite tröst… 😢

Lamina
0

Men usch, va jobbigt. Vila i frid lilla råtta. ❤️

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lancia
0

Nej vad tråkigt. :(

ceccie
0

Sov gott ebony

MikkansBuse
0

Ååhh… :( Hon har de nog bättre nu.

mikeiko
0

beklagar :(