Naturlig diet
Hej!
Har inte råttor än, men planerar att köpa.
Jag är intresserad av att göra deras kost så naturlig som möjligt, med filosofin "om de hade varit vilda, vad hade de ätit?" Jag vet att råttor äter det mesta och överlever, men något måste ju vara bäst. Själv tror jag på lågkolhydratskost när det gäller människor och tänker att råttorna säkert mår bra av någon mild variant.
Så jag tänker på ett ungefär:
Baskost: Hela frön, sädesslag och korn. Funderar på osötade torkade gojibär, kokoschips och torkade blad som jag såg i en annan tråd.
Färskkost: Råa grönsaker, rått kött och rå fisk. Groddar. Rå äggula.
Godis: Hela orostade/osaltade nötter, frön. Kattgräs (eller liknande). Grenar i buren att gnaga på. Råa ben/sånt man ger till hundar, typ märgben.
Så egentligen det jag tar bort: Alla typer av processad mat. Onödiga kolhydrater/sötma. Tillagad mat. (Bröd, pasta ect)
Vad säger ni? Är det något som är helfel? Har ni några tips?
Alltså, det där är ju typ det foder som brukar rekommenderas. Tänk bara på att råttorna ska ha fri tillgång till torrfodret (alltså kolhydrater) så någon direkt lågkolhydratskost ska de ju inte ha.
Kom bara ihåg att det finns saker som man inte ska äta otillagade - till exempel jordnötter och bönor. Och när det gäller råa animalier så finns det anledning att vara lite försiktig. Även om man bara köper svenskt kött kan det finnas bakterier i det som jag inte hade velat ha i min råttbur.
Jo jag vet, men vill inte ha massa onödiga snabba kolhydrater. (Mjölprodukter, söta saker ect)
Och färskmaten brukar väl vara tillagad, förutom grönsaker och sådant då.
Jag tänkte att om man fryser allt innan så borde det inte vara några bakterier kvar, som man gör med sushi.
#2 jag ger i stort sett ingen tillagat färkmat alls om jag inte fått totalslut på råttornas och måste använda resterna från missaden så inte behöver man ge tillagad mat inte :)
Använder man råa kötter kan det vara bra att undvika fläsk och kyckling, just av den anledningen att vi människor kan bli sjuka. Däremot så kan man ju koka det hur lätt som helst utan tillsatser.
sRå nötfärg blandat med äggula är mumma.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Frysning tar inte död på några bakterier tyvärr. Anledningen till att man fryser fisk till sushi är för att döda parasiter.
#3 Ja, tänkte väl att fläsk och kyckling är bäst att låta bli.
#4 Nehe, okej! Låter lagom aptitligt. :)
Håller med Osmos. Det är sådan mat vi rekommenderar.
Allt rått som kan tillgodoses som rått - en del mat kan ju inte näringen tas upp om det är rått osv…
Jag ger mina rått kycklinghjärta och kycklinglever. Hanterar dock inte något kött utan handskar och med viss ångest givetvis. Som icke köttätare är det fortfarande mkt jobbigt med det, men för djuren kan jag lida.
jag gedde mina gnagare torkade osötade gojibär tills grodan sa att de inte var bra ! Så det rekomenderas nog inte :P
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Men är rå äggula bra då? Eller är de äggvitan som inte är bra?
Du kan även ge dom kokade ägg. Dom skalar äggen själv. Och i äggsklet finns de selen som dom behöver också :)
Vitan kan de väl äta någon gång ibland om den råkade följa med. Men rå äggvita gör så att de inte kan ta upp ett visst ämne från maten, minns inte vilket det är tyvärr :P
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#6 Okej, men rått kycklinghjärta och rå kycklinglever är okej även om det är kyckling?
#7 Okej, inga gojibär!
#8 Vad jag har förstått är det äggvitan som är problemet. Och kokt ägg finns inte i naturen!
Men jag vet inte hur "strikt" jag kommer vara, mest funderingar än så länge!
Det är äggvitan som hämmar upptagningen av, jag Tror det var, Bvitamin. Gulan är absolut inga problem att be, äggula är ju även bra för päls för de flesta djur har jag för mig :)
Hjärta och lever från kyckling kan innehålla precis samma bakterier som resten av fågeln så jag skulle inte rekommendera att ge det rått. Den senaste siffran jag hittar anger till exempel att Campylobacter finns hos ca 15% av svenska slaktkycklingar.
Det är korrekt att det är rå äggvita som innehåller ämnen som förhindrar upptaget av en typ av B-vitamin.
Jag tycker att det är bra att tänka över vilken typ av mat man ger sina djur, men personligen kan jag inte se att det spelar någon roll om någonting "finns i naturen" eller inte, det finns ju till exempel ingen näringsmässig nackdel utan snarare en fördel med att tillaga vissa råvaror. Vi låter ju inte våra tamdjur frysa på vintern eller självdö av sjukdomar och skador bara för att det är så det går till i det vilda.
#10 Vore ju ändå kul för dom att få arbeta också. Det är ju selen i de. Samma som räkskal :) Men tror inte du kommer vara så naturlig hela tiden. Råttor äter ju matrester också. Men du gör som du vill :)
Alltså jag tänker lite så här. Även om du vill ge dem så naturlig kost som möjligt så kommer du inte kunna ge dem en helt naturligkost. Tänk på hur varierat eller o varierat de kan äta, och på hur mycket insekter, avfall och växter som gräs och skott som dom kan stoppa i sig.
Av den anledningen så ger man mat som man inte kanske ska ge rå. Broccoli, paprika och potatis är saker som ska tillagas. (potatis är nog dock ett måste) Med andra ord de är för att lite komplettera för de vi inte kanske kan ge dem som de skulle ätit.
Sen får man också ha i tanke att många omnivorer likt köttätande djur, går ofta hungriga. ( Vilda köttätare kan väldigt ofta vara på svältgränsen) Och där av äter de ofta väldigt mycket när de väl får chansen.
Bara lite tankar så där spontant.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
#12 Handlar mest om att försöka ge dem en så nyttig kost som möjligt, anpassad efter vad de är designade att äta. Men det kanske inte spelar någon roll om den är tillagad eller inte, förutom det du säger då.
#14 Jo det är sant… Får la nöja mig med att undvika pasta/bröd och annan mjölmat. Det är inte mycket till näring där oavsett.
det var bara en tanke! Det finns mycket som man tilllaga som är nyttig. Kål och ska (vad jag hört) vara cancerhämmande och det är ju jättebra för just råttor som tyvärr verkar dra på sig det. Undvik som du säger pasta och bröd. Tänk också på socker, halvfabrikat och att ge så "rent" animaliskt protein också. :) det är vad jag Försöke med. Men de Älskar torkade brödkanter och påstå så de får lite i mellan åt.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Jag tror att det blir jättebra. :)
Jag ger inte heller mina råttor pasta, bröd och potatis som någon stor del av deras kost, de kan få smaka någon bit från min tallrik ibland. ;) Överlag tror jag att det viktigaste är att variera maten så mycket som möjligt! Ingenting är bra i överdrift, men det allra mesta är helt okej om man mara ger det ibland.
Det är många som är rädda för rått kycklingkött, men jag tillhör inte dem. Jag har matat min hund, min iller och mina möss och råttor med det i flera år, utan några problem. De blir inte sjuka av det, tvärtom, det är ett av de nyttigaste kötten, speciellt hjärta och lever. Däremot om man är rädd som människa att bli sjuk av det kan man ju vidta försiktighetsåtgärder. Jag använder ju handskar, fast jag vet folk som barfar med rått kycklingkött utan att använda handskar och inte blir sjuka… Givetvis är det upp till var och en att välja. Är man orolig så får man väl strunta i att ge det rått, men det är så jobbigt med en del djurfolk som säger att man inte ska mata med ditten och datten utan att det egentligen finns någon större anledning.
Vårt kött i Sverige är faktiskt av mkt bra kvalitet och jag tycker inte att man behöver oroa sig så mkt.
Jag ger mina djur och äter även själv råa grönsaker - speciellt broccoli. Det finns så mkt nyttigheter som förstörs av värme.
Även frukt och bär bör serveras färska och råa, ej torkade eller syltade eller vilken form de nu kan saluföras på. Frysta som tinas upp kan funka.
Ni behöver inte kommentera detta inlägg tack så mycket!
#18 HALLÅ?!?!?! De är ju visst farligt. Det är ju Sarmonella i rått kyckling kött! Hur tänker du där :O
Kan du själv äta rå kycklig? Nej! Så då ska man heller inte ge de till sina djur!
#19 dock så är vi människor extremt mycket mer känslig än djur. Att de äter rått är oftast inga problem alls.
Att jag inte ger få fläsk eller kyckling beror endast på att Jag kan bli sjuk av det. Djuren klarar det galant.
Titta bara på hur det ser ut i naturen, vilken (tam)katt äter inte fågel som den fångat själv liksom? Och den är ju absolut inte tillagad, samma sak med andra råa köttsorter. Det är bara vi människor som tror att det är farligt då VI är de som är känsliga mot det.
Grodan är en mycket påläst och klok person så jag tvivlar inte för en sekund att hon hittar på eller liknande. Hon äter själv inte kött alls (vad jag förstått av någon annan tråd) så om rått kött vore så farligt skulle hon absolut inte ge det till sina djur, så ser jag på det i alla fall 🙂 Men nog om det, som sagt så är nog många personer lite för fega för att de naturligt. För det finns ingenting som är tillagat i naturen.
Och lite OT, jag äter vissa köttbitar rått, om man inte vågar prova på att äta sin råvara otillagad hus ska man då kunna tillaga det? (källa: Jamie Oliver, höhö) Nu äter jag dock inte fläsk då jag inte gillar det köttet varken rått eller tillagat 🤫
2 jättebra sidor att läsa finns här ;)
http://rattor.ifokus.se/articles/4fdd4315d3b4fd104300769b-vad-ska-rattor-ata
och här
http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato
#19 Svensk kyckling är i stort sett fri från Salmonella.
#20 Det är sant att katter äter fåglar i naturen, men det är inte sant att de alltid klarar det galant, det händer till exempel att de får Salmonella. (javascript:nicTemp();)
Jag tycker att det är trevligt med mer underbyggda fakta än att någonting skulle vara bättre enbart för att det är "naturligt". Tillagning kan minska halten av många vitaminer, näringsämnen kan lakas ut i kokvattnet och farliga ämnen kan bildas när man steker kött. Å andra sidan bryts proteiner ned av värme så att de kan tas upp lättare och beta-karoten i tex. morötter tas upp bättre efter kokning. (javascript:nicTemp();)
Jag fodrar hundarna med färskfoder som till stor del består av mald kyckling, lite mald lammage, slaktrester av svin och rester från lax. Dessutom vitaminiserat.
Råttorna älskar det, och det är rena dunderkuren för att få upp dem i vikt eller som rehabmat efter sjukdom.
Utöver det så får de fri tillgång på säd/fröblandning, och får matrester och färska grönsaker/frukt regelbundet.
Tack för alla svar, riktigt intressant!