För liten att växa upp i?
Jag tycker den är på tok för liten, småttingar har ju krut i baken :)
Aaajj ajj aj då… Har ingen möjlighet till ny bur just nu…men kan det funka att ta ut demofta ofta ofta? Oj oj oj…. :|
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
Varför väntar du inte med att köpa råttor tills du har en bur som de bör ha istället? Inte tvärtom.
Jao, aj men jag har en kull på gång snart… :-(
Jag skulle aldrig någonsin sätta två råttor i den buren. Du får helt enkelt vänta med att köpa råttor tills du fixat en bra bur. Det kommer nya kullar hela tiden, vill du det bästa för dina råttor så vänta. Antingen att dom får bo kvar hos uppfödaren tills du har en bra bur eller så får du vänta tills det kommer en ny kull i närheten av dig.
Jag tycker absolut inte den buren är lämplig. Som dom åvan skriver. Vänta med att skaffa råttor tills du har en ordentlig bur. Det är inte så bra utrymme heller. Den är olaglig också?
Hanar är ju dessutom större än honor också. Plus tt ungar har mycket energi och behöver hucket mer utrymme än så där :)
Kolla på blocket- Fågelburar. Då råttor ska ha höga burar :)
Kolla på rif om någon har en bur att låna ut. Eller kolla med de tänkta råttornas uppfödare, eller andra uppfödare i närheten, om någon har en bur du kan låna. Varför kan det ta tid att få buren? Frakten från zooplus tar knappt en vecka? :)
#7 Bra, de tänkte jag inte på, att man kan fråga uppfödaren :P
Det är ju synd om råttorna om dom ska få leva i den buren ändå :(
Usch, visste inte att buren var SÅ dålig… Kan passa på nu då… Någon på Gotland som kan låna ut en bra bur?? Jag vill ju göra det bästa, ska fråga uppfödaren om hon har möjlighet för dem ett tag annars. Är det att den är för liten eller är formen opassande? Vill veta. Tack alla!
Varför är den olaglig?
#10 Måtten? Därför jag skrev Frågetecken efter :P
Råttor är duktiga klättrare, så dom ska helst ha en hög bur än en lång bottenbur som är till tex marsvin. Den buren du har kan du använda till transportbur, alltså råttorna ska inte bo där permanent.
På jordbruksverket finns det regler för hur minimun en bur får vara för en råtta.
Då ska det vell vara måtten på burens botten och inte "längst ut" på buren, eftersom det är bottenytan man räknar
Wihoo! Goda nyheter!!! Idag åkte jag med pappa in på järnaffären och kollade på nät… Då det får bli ett hemmabygge till tåttorna. Han frågade ungefär hur hög en råttbur skall vara. Någon? Måtten kommer snart på gamla buren!
Räcker det med en meter hög? Det blir aliminium rör och rostfritt nät, så hoppas jag att det blir bra! Syr lite hängmattor och tunnlar här hemma, suger på att sy, men bara det finns gamla kläder så! Tips på leksaker och inredning man kan göra SJÄLV som inte är så dyrt att tillverka? Jätte bra hjälp allihop, min gamla tant får bo i gamla buren, hon sover HELA tiden, jag tar ut henne väldigt ofta, då tror man inte att hon är 2,5 år! Vilken raket råtta… Nä, ska ner och skissa lite burar med min underbara pappa, men skriv skriv skriv, man får aldrig nog av inspiration!!! Kram på er! :-)
Ungefär hur bred och djup är den då? :)
Om du har höjd 60, bredd 60 och djup 40 så säger burräknaren 2 råttor max, som ett exempel. Så det är inte så stort.
Skissa på du! Och ta hjälp av denna sida, ratpower.se/burräknaren
Gå på loppisar! Eller på ställen som öb/rusta och liknande. Där kan man hitta små korgar för 5-10 som man sen enkelt sätter upp med buntband. (jag köpte 100 pack buntband för 30 kr på clas ohlson, väldigt användbart och håller hur länge som helst)
Sen om du har Ikea i närheten finns det mycket bra saker där.
Grenar! (av lövträd, helst fruktträd) Ta in dem, skrubba dem i duschen och låt torka. Man kan ha miindre grenar som tugggrenar, eller stora som klätter och tugggrenar.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Nu har jag och mamma kommit överens om att gamla buren får vara resebur. Väldigt praktisk att ha med sig! Okej kanske inte riktigt, men aja hoppas att ni kommer med ideer snart, jag spricker snart av undernärdhet från inspiration :-P
Vad det ngt fel på mina förslag? :P
Greetings.
Legacy Mwari.
Det är kul att läsa att dina föräldrar engagerar sig så i dina råttor och tycks ta dem på allvar :) Man kan kanske tycka att det skall vara självklart, men jag tror tyvärr inte det är så i många fall..
Här finns lite saker att sy också.
http://www.ratforum.com/showthread.php?33279-How-to-Make-Cage-Accessories
Greetings.
Legacy Mwari.
Håller med #23! 🙂
Dokumentera gärna med bilder och beskrivning hur buren byggs. Är själv sugen på att bygga en i aluminium. Drömmer om ett hembygge som liknar RS men som inte rostar och som är lite mindre djup då en RS inte får plats här hemma.
Jo, tänkte köpa ett katträd på öob och ha små korgar där, som uppfödaren jag ska köpa av! Jätte smart, kommer sätta upp pringles rör med buntband, håller med att buntband är jätte bra! Tack igen!!
#22 nej, inte alls! Jätte bra alltihop! Forrsätt gärna! Och idag ska jag förmodligen till uppfödaren, ska bli jätte kul att hälsa på, har varit där en gång förut. #26 jo visst kan jag göra det, men var berädd på dålig bild kvalite, mobilkamera! :-P Men forsätt me tipsen nu så blir det bra! #24 tack så mykket!
#23 jo, och pappa vill alltid ha något att göra ;-) Mamma hade tre råttor när hon var liten oxå
#28 ''hemma gjorda leksaaker'' Kan ju vara mjölkpaket, ägg paket olika kartonger som sko kartong m.m. Var borta hos grannen igår och hämtade ölkartonger han sparat till mina råttor :D Mysiga att stoppa full med varma å goa tyger i, haha :P
Toapapper och A4 papper gillar mina hon råttor.
Asså man kan göra så mycket till råttor, bara fantasin som sätter gränser :)
Haha kul med ölkartonger! Vågar inte ha A4 eftersom min råtta en gång skar sig på det. Ja men va kul att så många deltar här, när skisserna är klara vill ni se dm då?
#31 Ja faktist är de lite kul, Gratis och stora :) Men man tar vad man har :)
Ja det vore kul att få se skisserna :D
Har själv gjort ett hemma bygge, ååh vad kul de var! När jag flyttar hemmifrån nu efetr studenten så ska jag köpa ett stort Vitrinskåp och göra iordning. De är mitt dröm projekt hittills ;)
haha oki, vi kan kanske hjälpa varandra lite grann? Tack för alla tips igen!!
#33 Jag och du? :)
Hjälp med vad isåfall? :)
Ja, lite inspiration om du ska bygga din snart? Andra kan ju oxå vara med i "projekten" 🙂
#35 Snart kan jag väl inte kalla de precis. Måste jobba lite innan jag kan flytta. Ska flytta ihop med min kille å det är ju bra om båda har jobb och så :) Men de är framtidsplaner iallafall ;)
Jo, oki
Hej igen. Nu visar det sig att det är ungefär lika dyrt att köpa bur som att bygga. Förmodligen blir det köpa.