Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 309 ggr
[ffridanielsen]
0

Min råtta Zara

Hej alla!
Jag har haft problem med min nyskaffade råtta Zara ända sen första dagen hon kom.. Nyssningar och som ett överansträngdt andning.. Låter förfärligt som att hon får svårt att andas..

Idag gick jag tillbaka till djuraffären där jag köpt henne.. och lyssnade på hennes andra syskon, de lät exakt likadant, såå jag konfronterade djuraffärs personalen om detta.. de lyssnade och sa att de va en lätt förkyldning och att jag skulle prova med c- vitamin. Så har ställt in C-vitamins vatten till henne just nu. Men, jag kan inte tänka mig att detta skulle vara en "vanlig" förkyldning när inte min andra råtta Zenita inte alls är sjuk ( Zenita kommer från en annan kul) förkyldning smittar ju? Borde vara någon sorts avelsfel? eller vad man kallar det..
Har även varit kontakt med vetrinär som skulle ringa på måndag, men nu lyder frågar såhär: Vad ska jag göra?
Och vad kan ni tro detta kan vara(Är ny råttägare)
Och ifall de nu skulle vara något fel med Zara, kan jag på något sätt få djuraffären stå för deras konsdekvenser?( Har kvitto och allt sparat)

Malin653
0

Hej

Se om jag kan hjälpa dig med nåt. 
Låter hon såhär som den råttan gör om du går in på länken nedanför.

http://www.youtube.com/watch?v=6AxJ9UsvxNc

Om hon gör det, så kan det vara rossel som hon kan behöva antibiotika. Har behandlat min ena dam mot det, två ggr.
Det smittas.

[ffridanielsen]
0

Yes det låter något liknande! Ojdå! får defenitivt ta henne till vetrinären då, smittar det till människor eller bara råttor?

Malin653
0

Det smittas bara mellan råttor vad jag vet. 
Det är nog bäst. 
Det är jobbigt när ens djur är sjuka.. Köpte mina två tjejer från djuraffär och Luna har haft förkylningar redan från första början.. Vilda har alltid varit frisk fram till nu det senaste..

Lamina
0

Anmäl dom, man får inte sälja sjuka djur.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ylva00
0

Mina zooråttor har oxå rosslat och nyst hela livet, nu blir det uppfödarråttor!

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

MetalMii
0

Råttor kan lätt bli sjuka av stressen i samband med flytt, även om de var friska innan.