ang Detta med HUS
Är det så att råttorna verligen behöver ett hus i buren? Eller mår de bättre av tex en hängmatta eller två?
Så här ser vår ihopbyggda bur ut. Tanken är att de ska få rör och grejer med att springa runt i.
Men nu har vi hängmatta i den stora delen av buren, och ett hus i den andra…dock blev huset rätt stort (hemmabygge) så det tar upp nästan hela golvytan på den lila buren..kan man klara sig utan det så länge? tills vi hittat ett sätt att bygga in det på?
De flesta råttor vill ha ett krypin, om du tittar på hur råttor lever i naturen så har de alltid ett krypin där de har tak över huvudet osv.
Jag skulle inte hålla en bur utan någon form av krypin/hus. Just nu har jag både hus samt dubbelvikta hängmattor så de är som krypin där med.
Alla 3 burar ser inte bara ut att vara små utan även olagliga för råttor, bilder kan ju ljuga så klart men jag tycker mig de en råtta i fågelburen och den är på tok för liten.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Det är tre ihopbyggda råttor så det är sjukt stort för två råttor. Den är godkänd för 6 råttor. Men jag anser att den är ok för två, hade inte kommit på tanken för fler i den buren, men den är absolut inte liten.
Det är alltså EN bur allt ihop, inte två eller tre.
inte tre ihopbyggda råttor….tre ihopbyggda burar ><
jag har mycket svårt att tro att dessa ihopbyggda burar är godkänd för 6 råttor. men som tidigare talare skrev så kan bilder ljuga..
ratastrofy.weebly.com/
För det första tycker jag att du ska skaffa en ordentlig bur, men det borde du ha gjort innan du skaffade råttorna. Dessutom behöver de mer inredning än en hängmatta och ett hus. Det kallas berikning. Ge dem saker att klättra på (exempelvis träpinnar), och kanske något att bära runt på och helt enkelt pyssla med. Den där "buren" ser hemskt tråkig ut, faktiskt. Jag hade låtit mina råttor bo sådär i max en dag, om ens det. Och då vore det i absolut nödfall.
Jag är bara ute efter att ge konstruktiv kritik, då jag vill råttornas bästa, och det vill säkert du med. Så jag hoppas att du inte tar illa upp.
Haha #6 jag tar absolut inte illa upp =) Buren är på ett sätt hemsk iom att de har så lite saker att "pyssla" med, sen tycker jag att den är för låg (även att den är godkänd enl burberäknaren) Pinnar har de att skutta på längs med sidorna, men de syns nog inte på bilden.
Fick tips om att sätta in ett mjukisdjur som är kul för dem att pilla sönder.
Tror bilden på buren ger fruktansvärt fel bild av hur råttorna har det, tittade på den själv nu och man ser ju bara galler och så ser den sjukt liten ut. haha
Berikning är jag helt med dig på. Förra gången jag hade råttor köpte jag en fågelbur och byggde om den hela. Såg mer ut som ett lekland för barn än som en råttbur ^^
Vi håller på att kolla på någon typ av skåp som kan byggas om till råttorna så att de kan få klättra mer. Och så vi har massa plats för massa "leksaker" till de små godingarna =)
Jag tar jättegärna emot tips på kulbus till råttisarna.
Men skippa gärna kommentarerna om burens storlek, jag har mätt innermåttet på buren och använt mig av buruträknaren. Och enligt LAG (jordbruksverket) är den godkänd för 6 råttor. Vilket jag tycker är på tok för mycket! Och enligt den andra uträkningen är den godkänd för 3 råttor. Jag har 2 råttor i den, så JA den är godkänd och absolut inte i närheten att vara olaglig.
Så kritik och tips mottages gärna, men ni som vill gnälla på en bur ni aldrig sett och inte vet måtten på kan gnälla hos någon annan.
En rejäl bur är inte så dyr om du tittar på blocket.. finns oftast kanonpriser där. Titta vettja! :)
Mvh. Sanne & Djuren
#8 jag är medveten om att en rejäl bur är billig om man tittar på blocket. Men det är inte pris det är fråga om.
Jag är intresserad av att BYGGA en bur då jag finner dem bättre än "köpe" burar. Tycker köpeburar är så tråkiga med galler åt alla håll och de är inte alls mysiga för råttorna och iom att vi har barn så är det viktigt att de kan krypa in i en koja och att alla sidor av buren inte är exponerade.
Tänkte på det du skrev om att du tyckte gallerburar var tråkiga då det är galler på alla sidor. Förstår hur du menar när du skriver att du har barn men tänk även på att råttor älskar att klättra så galler på alla sidor tycker jag snarare är en bra sak än en dålig just då det ger med klättermöjlighet. Vill man att de ska få dolda sidor dår det att sätta upp tyg eller liknande som "stänger in" de övriga sidorna.
Av egen erfarenhet så blev mina råttor extremt skydda när jag hade en hylla ombyggd. Jag har aldrig varit med om mer skygga råttor än då när de fick bo i en 3-väggsbur. När de flyttade ut i gallerbur blev de genast aktiva. Så det är värt att tänka på det där med gallersidor, roligare för råttor (+ mycket enklare att inreda med hyllplan, hängmattor osv) och det går att dölja sidor med valfritt material.
Så om du vill bygga en bur själv skulle jag personligen rekommendera att du byggde med gallersidor. Det är det min erfarenhet säger sedan kan ju inte jag säga att alla råttor blir så, för jag vet att vissa klarar av den typen av bur. Men mina blev verkligen förstörda av en sådan bur.
En liten tanke kring det du skrev bara :)
Min råtta håller mig vaken med en lite hårdare kartong, jättekul säger hon
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
#10 kan man ha två galler sidor? Iblan blir det väldigt mycket snor gojs på väggarna där buren står, så tänkte till mitt hemmabygge två galler, två trä elr nåt annar material.
En liten fråga bara: hur är måtten på de olika burdelarna? Vad har du räknat med som hela burens mått?
Jag har fattat det som att man måste ha hus till smådjur ?
Jag tycker personligen att man ska ha hus, så de har ett tryggt krypin samt att många gillar att hamstra mat i sina hus. Minst ett hus/koja/sputnik per råtta kör jag på.
Den buren kan absolut inte vara godkännd till 6 råttor. Min bur hemma som är 10 ggr större än den är godkännd för 8 råttor men tycker de är okej med 6..
Inte för att vara elak eller så, men jag tycker du ska skaffa ny bur. Lite enklare att inreda då :)
#15 som sagt. Du har inga mått på buren så du kan inte veta att den inte är godkänd. Så håll de kommentarerna för dig själv.
till alla andra så har jag nu fått svar ang hus så jag anser att tråden är avklarad. Tack ni som höll er till topic.
#10 tack för din input =) jag funderar på att ha långsidorna i galler och kortsidorna i annat material. Förstår du hur jag menar? Men ska absolut ha det som du sagt i åtanke i val till nästa bur =)
Jag lämnar denna tråd nu då jag har fått svar på min fråga.
#16 Jag ser ju med egna ögon att den inte får plats med 6 råttor. Bara synd om råttorna om de ska vara fler än 2 där i…
Du menar väl låsa tråden?
#13 PI såklart :P såg "Life of PI" igår
Som många har sagt så ser det verkligen inte ut att vara någon vidare bur för råttor. Det är möjligt att bilden ljuger vad storlek anbelangar, vad är det för mått på den/dem? Bockade ni i 60 dm3, och räknade ni ihop bottenytorna var för sig? Vilken höjd petade ni in?
Oavsett, så ser den extremt tråkig ut, och och jag rekommenderar verkligen att införskaffa en bra bur, och spexa till inredningen rejält. Burar finns billigt på t.ex. blocket, så behöver ni ju inte heller stressa med att få klart hemmabygget (det tar ju alltid så mycket längre tid än man tror med de där projekten). Roligare också att inreda och städa, om man har bra med plats :)
Ang. hus, så är det bra att erbjuda variation, ha gärna in både hyllplan, tuggleksaker, hus, hängmattor, stegar, tunnlar, grenar etc.
Buren är ju tråkig/tom inne i också. Råttor behöver aktiveras ofta!
Men skärp er nu! TS har sagt att h*n har kollat att buren är stor nog, och att dom kommer få en större bur. Varför kan ni inte vara nöjda med det?
Tror inte TS är någon okänslig råttplågare som vill trycka in sina råttor i en så liten bur som möjligt och låta dom sitta där hela dagarna utan något att göra. H*n har ju bett om tips och råd för aktivering och sånt och verkar vilja sina råttors bästa. Så lägg ner. 😡
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#10 ja det tror jag absolut fungerar, 2 galler och 2 täckta sidor. Jag anser så länge de har valmöjlighet till klättrandet, vilket de då får med två sidor :)
#12 har du problem med smuts på väggen så kan man sätta up pnågonting på väggen bakom, själv brukar jag använda papp-duk som går att köpa väldigt billigt på ex ÖoB, finns ju i många färger så i flesta fall går det att matcha sin väggs färg :)
Jag har faktiskt inget hus till mina råttor (eller jo, sputnik då). Jag brukar alltid ha ett hyllplan ca 1- 1 1,5 dm från burtaket, och så sätter jag upp fleecefilt över halva delen uppe på burtaket. De boar aldrig om jag lägger in tyg och sånt i buren bara, men när jag har det så här får de dra ner det själva i buren och bädda in sig. De tycker det är jättegosigt och så har de kul på kvällen…..
#25 Ja, sputnikar är ett jättebra tips!