Rumsren träna råtta?
Hur kan man träna en råtta att bli rumsren? Dvs inte kissa eller bajsa när de är i handen.
Tacksam för svar :)
Jag finns inte till för att göra dig lycklig 

Det finns en del trådar här på iFokus som förklarar mer specifikt hur man går tillväga för att såkallat "toaträna" sina råttor.
Men eftersom du frågar:
I stort sätt skall du ha en bajslåda tillgänglig med ett material som är annorlunda det i buren (tex. kattsand, toa-lätt etc.)
Varje gång råttan bajsar i din hand, förflyttar du plupparna till lådan. Råttan är ett intelligent djur och förstår snart syftet med toalådan, och kommer att börja använda den.
Jag har lagt ner mina pojkars pluttar i lådan flera ggr om dagen i snart 2-3 veckor… De har fortfarande inte fattat :(
#3 Det jag tänker är, har du sett ett samband var de bajsar? Isåfall kanske du kan flytta dit toalådan. 🙂
#4 Ja, först hade jag den där de verkade bajsa mycket, men flyttade den sedan lite för att de verkade ha börjat bajsa på något annat ställe. Nu bajsar de RUNT OM lådan 😕
Mina råttor har hållit sig när de varit ute, men ibland bara kommer allt på en gång, då får matte tooorka upp😐
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
Nu har jag lyckats få fast deras toalett på ett bättre sätt. Men nu lyckas de av någon anledning bajsa UNDER den???!!
Den står mot burgolvet, men de måste på något sätt putta under korvarna??