Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 10588 ggr
Emmetem
0

Tumör eller fettknöl?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har en råtta vid namn Nyan. Hon är 1,5 år och pigg och glad.
Dock har hon en GIGANTISK knöl/tumör på höger sida vid revbenen.
Den är mjuk och den sitter bara i skinnet. Det går att klämma åt mellan knölen/tumören och revbenen utan problem, Nyan får inte ont alls.
Den bara växer hela tiden och slutar aldrig växa.
Vi ska till veterinären med henne snart - men jag vill veta vad ni tror.
Själv har jag inte erfarenhet av något av alternativen - men jag hoppas på en fettknöl och inte en tumör!

Det är INTE ens på tal om avlivning på Nyan fortfarande är pigg och glad och äter som hon ska. Det ända är att hon inte kan röra sig som förut, tvätta sig ordentligt då den är ivägen osv.

Så vad tror ni, fettknöl eller tumör?
Och i sådana fall, vilken tumör?

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Emmetem
0

När man håller henne..

Emmetem
0

Har någon av er erfarenhet av liknande? Hur mycket kostar det att operera bort hos er?

Zakaraa
1

Jag vet inte vad det kan vara men det känns som tumör Men att operera på en 1½årig råtta är extremt riskfyllt, det är en stor operation och sövning är enormt påfrestande och risken är stor att hon inte överlever operationen så vore jag du skulle jag inte riskera att söva henne.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Emmetem
2

#3 Jag vet, men jag vill verkligen inte avliva henne. Vi ska ju som sagt till veterinären, men vi väljer hellre att hon får leva så länge hon kan. Vi vill inte att hon ska ha tumören/knölen en dag till då vi ser hur det begränsar hennes liv som råtta.

[Sara FE]
2

Jag lät precis operera en 2 år och 1 månad gammal råtta pga tumör. Hon mår hur bra som helst nu efter operationen, är piggare än hon varit det senaste året. Så visst går det! :)

Dessutom fick mina tre andra råttor också genomgå operationer i samma veva (tumörer + en extremt ovanlig sjukdom som gjort att en spene växt till gigantiska proportioner), och de är ca 1,5 år allihop. En av dem är dessutom väldigt rund, vilket ökar riskerna. Men det gick bra för alla tre. :)

Emmetem
0

#5 Vad skönt att höra att det gick bra för dina små! Jag hoppas att Nyan också kommer gå bra.. Alltid värt ett försök. Vad kostade det för operationerna? :)

[Sara FE]
1

#6 Första besöket med alla fyra, för undersökningen innan bokning av eventuell operation: 1430:-
Operation 1 av två råttor med tumörer: 3475:-
Operation 2 av en råtta med tumör, en med förstorad spene: 3070:-
Andra operationsrundan blev billigare eftersom det inte var ett så stort ingrepp för att ta bort spenen.
Allt som allt 7975:-, men då har jag inte räknat in taxiresorna. ;)

Det blev visserligen en liten komplikation efteråt, då ett stygn släppte på min lilla runda. Tog med henne och en av de andra (som jag var orolig över om hon hade infektion eller ej), och fick det besöket gratis. :)

Emmetem
0

Okej, för här jag bor så skulle vi operera bort ett navelbråck på en av våra katten och sterilisera henne samtidigt. Här jag bor skulle det gå på 1000-1500kr. Men min kusin köpte henne och opererade henne i Trollhättan och då kostade det över 3000.

Och om det bara kostade 1000-1500kr här jag bor så undrar jag om det verkligen skulle bli dyrare att operera bort en lössittande tumör/knöl på en råtta.

[Sara FE]
1

#8 Det beror säkert på vad veterinären ifråga använder sig av under operationen, osv. För vår veterinär är det ganska rutinmässigt (populäraste "råttveterinären" i Stockholm ;)) Så här ser besöksspecifikationen ut för en av råttorna som fick en tumör borttagen:

Mottagningsavgift återbesök 200:-
Undersökning återbesök 150:-
Förbrukn.material operation 1 187:-
Sed. kt,liten hund,råtta,msv. 250:-
Lokalbedövning 200:-
Narkos Ketalar:kt,lhd,rt,msv. 125:-
Tumörextirpation 2 625:-

För den äldre råttan, som var mycket mindre än de andra, blev det ett par hundra billigare (det gick inte åt lika mycket medel). Jag frågade veterinären vad det kunde gå på, vid första undersökningsbesöket. Det är ju bra att vara beredd så att man har tillräckligt med pengar på kortet. :)

JoySurrender
0

Det är omöjligt att säga från en bild och din beskrivning om det är en fettknöl eller en cancerknöl (för mig betyder "tumör" helt enkelt "knöl"), men med tanke på var den sitter och tt den växer snabbt skulle det kunna vara en juvertumör. Det kan mycket väl gå att operera bort den, men det krävs en veterinär som är van att operera råttor.

Vår Elsa opererades för en juvertumör när hon var nästan två år gammal, och hon levde i ett år efter det.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

ylva00
0

Min råtta avled pga en knöl som liknade den där. Var nog en tumör, den tog näringen och vätskan. Usch vad jag saknar henne!😢

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram