Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 704 ggr
ylva00
3

loppor? skabb eller löss? prova detta!

Jag har nyss haft en råtta med skabb eller löss, vi vet inte riktigt men skabb såren hade hon. Mamma gav mig en skål med… Olivolja!!! 1. Massera in råttan med olivolja, myckeeet! Detta dränker ohyran och täpper igen luftvägarna. Var därför försiktig med huvudet på råttan med ta lite på kinderna och mycket på särskilt rygg, ben och bringa. Låt verka i 10-15 min 2. Ta en skål med kroppstempererat vatten med ungefär en matsked-tesked såpa. Bada! Gnugga försiktigt ur en del av oljan så gott det går. 3. Bada i vanligt vatten så att såpan försvinner, dock kan det lukta såpa om tåttzarna. 4. Torka försiktigt och värm och gosa! Kom ihåg att städa buren och dess inredning NOGA med bra rengöringsmedel/desinfektionsmedel. Trä grejjer är nog inte så bra att ha kvar :-( Upprepa behandlingen varannan dag i ungefär 6 dagar. Ta en pincetr och plocka alla små bajsdjur du hittar, döda eller levande! Plocka djur: varje dag i 6dagar OBS!!! Varning för råttor som fryser under olje badet, massera så att de håller sig varma OBS igen! Extra varning för urlöjligt ursött urfult utseende, råttor täckta i olivolja, ingen vacker syn! Hoppas att detta funkar för alla!

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram