Fnysning med öronen framåt? plus frågor!
Eftersom jag fick avliva min ena älskling i fredags så min andra råttor blev ensam. Men hade vi den stora turen att hitta två små flickor på 5 veckor som vi var och hämtade idag. Och började introductionen redan idag. Båda bebisarna är på både mig och min sambo vilket är mycket bra tecken. Klättrar och busar som tusan. Bara efter några timmar. Vi tänkte umgås med dom mer imorgon.Men nu till frågan! Vi ställde buren med bebisarna (Yamani & Milla) bredvid stora råttburen där våran 8 månaders råttis (Katta) bor. Och jag har läst på massor om reaktioner som kan uppstå. Men då hände något heeelt annat. Hon var ju väldigt exalterad o började gnaga på buren. Så gjorde hon fnysningar men ingen rest ragg eller fräsande eller något. Bara rena fnysningar med öronen framåt och rent av nyfiken… Vet någon vad det kan betyda? Och är det för tidigt att introducera råttorna för varandra när vi bara haft dom en dag? Är det bäst att dom lära känna oss först? För dom lär ju känna oss också under introductionen. Eller blir det för mycket för dom? Även pm dom redan verkar älska oss. Klättrar ut på oss redan efter bara 1 timme i nya hemmet! Please, behöver snabbt svar!:-) Dessutom så har Katta bara bott med systern Doris som vi fick avliva, kommer det påverka introductionen?
Okej, då ska det nog inte vara några problem med nästa steg då :) Tack för svaret, då behöver jag inte oroa mig :)
Jag skulle ändå ha väntat några dagar med att sätta ihop dem, tills den stora lugnat ned sig och även fått ett par doftprov. Har haft råttor som reagerat aggressivt när de träffat nykomlingar, som innan i buren blev exalterade (utan direkta tecken på aggressivitet). Det är farligt att ha bråttom med introduceringar, bättre att ta de lugnt.
Stora honan har reagerat jätte bra. Så dom har det bra o sover ihop. Hon har inte visat något som ska verka aggressivt:-) Dom tyr sig till mig om det blir farligt o rädda! har inte vart problem!