bygga om en garderob
Den är stor nog, men ser lite jobbig ut att bygga om, med alla lådor och flera luckor.
Man får nog ta bort en del, men tex lådorna kan man ju lätt byta till olika hyllplan.
Tänk bara så man kommer åt att städa överallt!
okej vad bra! joo jag har suttit och funderat över hur jag ska bygga om den osv.. ni får jätteee gärna komma med tips osv! hur man ska göra. har ju som sagt aldrig byggt om nånting till en bur. så ni som gjort de ge mig alla möjliga tips!! :)
Jag sätter en tass här då om du kommer igång :D
Som nummer #1 nämner, gör lådorna till hyllplan, om du är skicklig eller får hjälp kanske du kan fixa så att det fortfarande går att dra ut lådorna eller dvs hyllplanen så du kan städa enkelt. Kanske lite krångligt men värt att nämna!
Lycka till :)
Och glöm inte bort att lacka, lacka, lacka, lacka och åter lacka annars kommer du få skrota buren ganska snabbt. Trä är inte särskilt trevligt att ha i råttburar.
Av egen erfarenhet skulle jag även avråda dig från att ha en 3-väggarsbur då mina råttor blev extremt skygga av det. Hade ett skåp, så 3 väggar samt galler i fram och jag har aldrig haft så skygga råttor som då, när de sedan fick flytta till en furet tower blev de extremt mycket mer framåt och vågade så mycket mer. Så ja, jag avråder från att bygga en "skåpbur" helt och hållet.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ändrar mig här. Om jag var du skulle jag nog använda lådorna som förvaring istället. Behöver du mer plats för något speciellt kan du ju ta ut lådan som är ovanför bara, typ strö och sådant. Kommer inte på något bra sätt att fixa det utan ta bort alla lådor och att bygga en dörr där med.
Då är det nog bättre att hålla sig till de andra utrymmena. Såga ur dörrarna och sidorna, sätt upp galler. Gör hyllplan och våningar inuti, gör hål som blir gångar mellan höger och vänster skåp och ha en kant/låda till botten. Avsluta med lås på dörrarna och fyll på med leksaker!
jaa jag ska försöka andvända min fantasi och se vad jag kommer på! :)
kommer fixa sen bilder osv så ni får hänga med då ja bygger den :)
är det båtlack man ska köpa? isf vart kan man köpa och hur mycke kosta de?:)
# jag skulle slipa hela buren grundligt och få bort all färg som är där nu innan du lackar. Så får du måla om den sen
okeej :) men är det båtlack man ska ha då?
#9 hammarlack, har jag för mig att det är (om man söker på RiF så finns det många trådar med just den frågan) Annat är giftigt för råttor
#9 Båtlack fungerar alldelens utmärkt. Köpte det på färghandeln och det blir grymt bra. Nackdelen är.. Det är SVINDYRT!
#10 Hammarlack är till metall. 😉
Finns en skitbra tråd som Terato har skrivit om detta med burbygge! Orkar bara inte leta på den ikväll och länka åt dig.
Ska nog skalla kudden!
#11 är inte båtlack giftigt?
haha okej, jag har aldrig riktigt varit så inne på ämnet då jag aldrig mer kommer bytta en träbur x) Lack som lack så länge det inte är giftigt låter det i mitt huvud just nu, haha.
Här är länken som jag Tror att #11 menar. Det var den enda som fanns i artiklar av Terato som handlar om burbygge i alla fall så borde vara den xD
#12 jo tack, det var den tråden jag menade!
och jo du har helt rätt båtlack är giftig, när den är fuktig.. när den har torkat är den inte längre det! 🙂
haha okeej tack för tipsen ska kika lite i länken! ;D
#14 ah okej då är jag med på noterna :P